در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال؛

امیربهاور اکبرپور: “باق وحش” نسبت به فضای درام مطرح «باغ‌وحش شیشه‌ای» زاویه می گیرد/ در آثارم به روابط آدم ها فکر کرده ام


نمایش “باق وحش” به نویسندگی فراز مهدیان دهکردی و کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی یکی از نمایش هایی است که در بخش مسابقه صحنه ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

تئاتر فستیوال« باق وحش » امیربهاور اکبرپور دهکردی با چه معنا و مفهومی به روی صحنه رفته است ؟ آیا این نمایشنامه برداشتی از نمایشنامه « باغ وحش شیشه ای » است ؟ در رابطه با مباحث روانشناسانه و اجتماعی مطرح شده در این نمایش توضیح دهید .

از اسم کار شروع می کنم … “باق” به معنای باقی، بازمانده، در تضاد با فانی و وحش. معنای آن را بعلاوه می توان در مفهوم کلان و فلسفی یافت؛ آنجا که آگامبن در کتاب “باقی مانده های آشویتس” از معنای بقا و انسانی مانده در وضعیت گسست زندگی و بقا حرف می‌زند و در تعریفی مفصل ناانسان را انسان‌ترین انسان خطاب می‌کند. و یا مثلا بودریار در کتاب “وانموده‌ها و وانمود از تهی شدن” معنای کلان و بررسی وانمودها و بازنمایی که حرف می‌زند تا واقعیت را با تکرار‌های نامحدودش بهتر بررسی کند؛ و آرای دیگری از دیگر نظریه‌پردازان و اندیشمندان معاصر حتی.
می‌تواند همان تحول زبانی باشد و شاید جواب سوال شما … تحولی که ایجاد تمایز می‌کند در درجه‌ی اول و در گام بعد نسبت به فضای درام مطرحی با عنوان «باغ‌وحش شیشه‌ای» زاویه می گیرد.
از اولین تجربه‌ ام در تئاتر به روابط آدم ها فکر کرده ام و از دومین اثرم روابط را در دل خانواده بررسی کردم و با نمایش‌های “حاشا”، “یک ‌بعلاوه‌ دو”، “آنشرلی با موهای خیلی قرمز” و “باق‌وحش”؛ سعی داشته‌ام ایده ها را هر بار کامل و کامل تر کنم.
“باق وحش” تجربه ای در ادامه تجربیات قبلی مان بود. پیرامون روابط. اما شاید بیشتر از این فراری باشم از توضیح دادن مفهوم اثرم.

تمرینات گروه تئاتر خورشید برای اجرای این نمایش چه مدت زمان برد؟

چند ماه کار روی ایده ها و طراحی ها طول کشید و هفت ماه زمان صرف تمرینات، برای به اجرا رسیدن نمایش “باق وحش” شد.

« باق وحش » در شهرکرد، تهران و جشنواره تئاتر فجر اجرا شده است. آیا در این اجراها دست خوش تغییراتی هم شده است؟ 

بله ، هر اجرا چالش جدیدی برای ماست. اعتقاد ما بر این است که انتهایی وجود ندارد، مدام باید ایرادات را هر اجرا برطرف کرد و ایده های جدید را که متناسب با کلیت اثر می باشد را امتحان کرد.

در اجراهایی که داشتید، بازخورد مخاطبان تان چگونه بود؟

بازخورد مخاطب نمایش باق وحش بسیار برای ما جذاب بود. دنیایی جدیدی را درحال تجربه آن بودیم و از بازخورد ها، انرژی ادامه راه را به دست می آوردیم. در نهایت با وجود سختی های اجرا در دی ماه و ریزش مخاطب، در مجموع بازخورد برایمان راضی کننده بود.

وضعیت تئاتر شهرکرد به چه صورت است؟ آیا تئاتر به شکل مستمر و جدی در این شهر وجود دارد و مردم از نمایش ها استقبال می کنند؟

در مجموع شرایط مطلوب نیست. چه از لحاظ زیر ساختی و چه از لحاظ مالی … اجراها به صورت مستمر وجود ندارد. تولیدات کم و کمتر شده است. اما در طی دو، سه سال گذشته اقبال مخاطب برای تماشای تئاتر، در شهرکرد بیشتر شده است.

در خصوص تجربه اجرا در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بگویید .

جشنواره‌ی فجر یک فرصت است. این فرصت برای هر دیدگاهی یک‌جور تفسیر می‌شود. هر جشنواره‌ای با هر شکل برگزاری قطعا ضعف‌هایی دارد و قدرت‌ها. هر هنرمندی هم که در جشنواره شرکت می‌کند قطعا نقدهایی به جشنواره و یا حتی از اساس چرایی حضورش می‌تواند داشته باشد. از دیدن نمایش همکارانم که در حال اجرا هستند خوشحالم و از ندیدن نمایش مابقی همکاران و دوستانم ناراحت. در ابتدای جشنواره هستیم و نظر دقیقی نمی توانم درباره تجربه حضورم بدهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *