در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال؛

امیر کلهری پور: “خوابگرد” یک نمایش اجتماعی با فضای سورئالیستی است/ جشنواره تئاتر فجر یکی از بهترین تجربیات تئاتری زندگیم بود


نمایش “خوابگرد” به نویسندگی نوید ایزیار و کارگردانی امیر کلهری پوراز آبیک یکی از نمایش هایی است که در بخش غیررقابتی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید؛

تئاتر فستیوال

در رابطه با ویژگی های نمایشنامه « خوابگرد » و نحوه همکاری تان با نوید ایزدیار بگویید.

همکاری بنده با نوید ایزدیار از سال ۸۸ با نمایشنامه “عکس” شروع شد که در جشنواره های متعددی با آن شرکت کردم و بعد از آن نمایشنامه هایی چون “اندراحوالات خوابی عمیق و طولانی”، “چهارشنبه” و “بریده ها” متن هایی در فضاهای مختلف بودند. قلم نوید ایزدیار منحصر به فرد است و آینده درخشانی در این حیطه دارد.

نمایشنامه “خوابگرد” یک نمایشنامه اجتماعی است که در فضای سورئالیستی سیرمی کند. اتفاقی در نوجوانی برای شخصیت اصلی داستان افتاده که او را دچار روانپریشی کرده و شخصیت اصلی داستان مدام در پی چرایی این اتفاق است و مدام در فضای ذهنی خود آن را مرور می کند. صحنه های این نمایش به صورت پازل وار در کنار هم چیده شده و در نهایت پرده از واقعیت می گشاید.

انتخاب بازیگران و تمرینات تان به چه صورت بود ؟

بیشتر بازیگران از بچه های گروهی هستند که سال ها است با هم تجربه می کنیم و دو نفر دیگر با توجه به همکاری و شناختی که از قبل داشتیم انتخاب شدند.
تمرینات این نمایش از خرداد ماه ۹۸ به منظور شرکت در جشنواره استانی قزوین شروع شد. بعد از گذراندن مرحله استانی به دلیل نداشتن پلاتو مناسب تمرین در شهرستان، مجبور شدیم در تهران تمرین را ادامه دهیم واین رفت و آمد خیلی زمان بر بود.

در رابطه با وضعیت تئاتر آبیک بگویید . آیا در این شهر ، تئاتر به شکل جدی پیگیری می شود ؟

یکی از بزرگترین و اساسی ترین مشکلات شهر آبیک، نداشتن سالن مناسب برای تمرین واجرا است. در شهر ما یک سالن همایش وجود دارد که برای شهرآبیک است و تمامی ارگان ها هم ار آن استفاده می کنند. با این حال استعدادهای زیادی در شهرمان وجود دارد که مطمئنم در آینده نه چندان دور وارد بدنه حرفه ای تئاتر کشور می شوند. با توجه به اینکه بنده مسئول کانون نمایش این شهرستان هستم، در مقوله آموزش خیلی پیگیرم و در تمامی فصول، کارگاهای آموزشی تئاتر در حال برگزاری است .

در خصوص تجربه اجرا در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بگویید . چندمین تجربه حضورتان در جشنواره است ؟

بنده به عنوان کارگردان برای اولین بار است در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده ام. باید صادقانه بگویم که یکی از بهترین تجربیات تئاتری زندگیم بود. از همینجا از عوامل تئاتر شهر تشکر می کنم که لحظه به لحظه در کنار ما بودند و به بهترین شکل به ما یاری رساندند. و تمامی عوامل جشنواره از پذیرش هتل گرفته تا مسائل مربوط به گروه خیلی عالی بود. بزرگترین مشکلی که با آن مواجه بودیم در تهیه بلیط سایر نمایش های جشنواره که درحال اجرا هستند، بود.

صحبت پایانی اگر دارید، بفرمایید .

امیدوارم حمایت های مادی دولت از تئاتر به روال سال های قبل برگردد. کانون نمایش آبیک و گروه ثبت شده ما در شهر آبیک سه سالی است ک برای تولیداتش یک ریال حمایت نداشته و امیدوارم که مسئولان شهر به خودشان بیایند و درصدد ساخت یه سالن تئاتر برآیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *