در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

بازیگران نمایش « رویای کودکانه » : برای حمایت از کودکان کار ، نمایش مان را ببینید


نمایش « رویای کودکانه » به نویسندگی و کارگردانی « سیروس سپهری » از روز شنبه ، ۲۴ فروردین ماه  ، ساعت ۱۹ در  تماشاخانه استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه رفته است . کیانا سپهری ، زهره چاووشی ، امیرحسن حیاتی فلاح ، سعیده حیاتی فلاح ، سهیل مشهوری ، ساینا شربتی،  آیدا بخشنده ، ملیکا خاکباز ، فرنود حاجی آخوند زاده ، بهزاد اسکندری و امیر مهدی ملاکی در این اثر ایفای نقش می کنند . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، در گفتگویی با بازیگران این نمایش ، نظرشان را درباره بازی در این نمایش جویا شده است که می توانید در ادامه بخوانید :

به گزارش تئاتر فستیوال ، نمایش « رویای کودکانه » به نویسندگی و کارگردانی سیروس سپهری ، کاری از گروه آسو ، با بازیگرانی که اغلب در رده سنی کودک و نوجوان هستند ، بازی در نقش کودکان کار را تجربه می کنند .

 امیرحسن حیاتی فلاح شانزده ساله ، که در این نمایش نقش منوچهر ، ملقب به منوچ را ایفا می کند درباره حضور خود در اثر نمایشی گفت : من از کلاس پنجم ، تئاتر کار می کنم که یکبار در منطقه ۵ ، نفر اول شدم . در این نمایش که درباره بچه های کار است ، نحوه رفتار با آنها فرهنگ سازی می شود . کارگردانی این نمایش خیلی قوی است . آقای سپهری از صفر ، نمایش را به اینجا رسانده است . ما روی این نمایش دو بار کار کرده ایم ؛ یک بار برای حضور در جشنواره تئاتر شهر و یکبار هم الان برای اجرای عمومی . آقای سپهری همکاری را در بین بچه ها به وجود آوردند و هر روز ، چند ساعت روی نقش ها کار کرد و خیلی زحمت کشیدند  .

سهیل مشهوری لیسانس کارگردانی دارد . او که تازه به گروه اضافه شده است درباره نقش خود در این نمایش توضیح داد :  تا به حال در نمایش های زیادی بازی کرده ام . قبل از این نمایش در « بن و دیوها » به کارگردانی مرتضی سرپیشه بازی کرده ام . آقای سپهری اخلاق خوبی دارند و من توانستم در مدت یک هفته خود را به گروه برسانم . در این نمایش ، کبریت فروش هستم و همه مرا  « چی توز » صدا می کنند ، چون زیاد پفک می خورم . در این نمایش سختی های زندگی بچه های کار نشان داده می شود .  آقای سپهری پیش از این اعلام کرده اند که درآمد این اجرا را به بچه های کار اهدا می کند . بنابراین از همه دعوت می کنم که برای دیدن این نمایش بیایند و حمایت کنند و از دیدن این نمایش هم لذت ببرند .

سعیده حیاتی فلاح ، دیگر بازیگر نمایش « رویای کودکانه » درباره بازی در این اثر گفت :  من نقش یک بچه کار را بازی می کنم که نابینا است و گل می فروشد . این نمایش یک روایت جدید از بچه های کار است که واقعا دیدن آن را توصیه می کنم . چون معمولا مردم نمی دانند باید چه رفتاری با بچه ها داشته باشند . عده ای می گویند با خرید از این بچه ها ، به شکل بدتری ، گداپروری می شود . ولی من پیشنهاد می کنم که همیشه خوراکی یا کتاب همراه داشته باشند و به آنها بدهند . اگر نمی خواهند چیزی به آنها بدهند ، با یک رفتار خوب و نه توهین و تحقیر ، با آنها برخورد کنند . شخصیت این بچه ها در خیابان شکل می گیرد . اگر همه بخواهند به آنها توهین کنند ، دیگر شخصیتی برای آنها باقی نمی ماند .

او اضافه کرد :آشنایی من با آقای سپهری به چهارسال قبل بر می گردد که در نمایش « ده شش » با ایشان آشنا شدم  و سال بعد هم افتخار همکاری در نمایش « گربه و ماهی » را داشتم و بعد سال گذشته با نمایش « رویای کودکانه » ، به جشنواره تئاتر شهر رفتیم و یکی از بازیگرانمان برنده جایزه شد . از وب سایت تئاتر فستیوال هم تشکر می کنم که وقت گذاشتید و به دیدن نمایش ما آمدید .

امیرمهدی ملاکی ، کوچکترین بازیگر  این گروه که ده سال سن دارد و دوره آموزش بازیگری هم گذرانده است ، درباره نقش خود در این نمایش گفت : پیش از این در فیلم سینمایی « فریم یک صلح » بازی کرده ام و در « تب » با بهراد خرازی و ساغر عزیزی ، همبازی بوده ام . تقریبا دو سال تئاتر کار می کنم و بعد از اینکه تست دادم ، قبول شدم و در این نمایش ، نقش یک بچه ی کار را بازی می کنم که ترازو دارد و مردم خود را وزن می کنند . یک ننه رئیس دارد که بدجنس است و هر روز پول ها را جمع می کند و … . پیشنهاد می کنم به دیدن این نمایش بیایید . چون این نمایش درباره بچه های کار است . به دیدن این نمایش بیایید تا ببینید ما چطور بازی می کنیم .

کیانا سپهری ، بازیگر هجده ساله ی این نمایش ، نقش ایمان را در این نمایش بازی می کند . او درباره حضور در نمایشی به کارگردانی پدر خود ، گفت :  من از هفت سالگی در نمایش های پدرم ، آقای سپهری ، بازی کرده ام و تقریبا هر سال یک نمایش داشته ام . در « رویای کودکانه » هم ، نقش دختری را بازی می کنم که سرپرست بچه های کار است .  این نمایش موضوعی اجتماعی دارد و درباره بچه های کار است . در نمایش هایی که مربوط به کودک و نوجوان است ، درباره این موضوع خیلی پرداخته نمی شود و این یک موضوع جدید است و اگر مردم و نوجوان های هم سن و سال خودمان برای دیدن این نمایش بیایند ، حمایتی برای بچه های کار است .

ساینا شربتی که هجده سال دارد ، حدود شش سال است که هر تابستان با سیروس سپهری تئاتر کار کرده است و در نمایش های « یک کلاغ ، یک طوطی » ، « آرش کمانگیر » و « دخترک شجاع » بازی کرده است . او درباره بازی خود در این نمایش گفت : در نمایش « یک کلاغ یک طوطی » در جشنواره تئاتر شهر لوح بازیگری گرفتم . ما حدود یک سال و نیم گذشته ، تمرینات این نمایش را شروع کردیم . الان هم بسیار دوست دارم که مردم به تماشای این نمایش بیایند ، چون مسئله بچه های کار در جامعه ما وجود دارد و با دیدن این نمایش به آنها کمک می شود و حتی مسیر زندگی شان عوض شود . بسیاری از آنها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و شاید غذایی هم برای خوردن نداشته باشند . از مردم دعوت می کنم برای دیدن این نمایش تشریف بیاورند .

آیدا بخشنده یار ، چهارده ساله ، که اولین تجربه حضور روی صحنه تئاتر را با بازی در این نمایش پشت سر می گذارد درباره نقش خود گفت : نقش یکی از بچه های کار را بازی می کنم . با بازی در این نمایش ، به تئاتر علاقه زیادی پیدا کرده ام . پدر و مادرم با آقای سپهری آشنا بودند و از این طریق به این گروه نمایشی معرفی شدم . آرزو می کنم دیگر هیچ کودک کاری نباشد . دعوت می کنم از همه که کار ما را ببینند .

ملیکا خاکباز ، دوازده ساله ، که پیش از این در نمایش « عاشقستان » بازی کرده است درباره بازی خود در این نمایش توضیح داد : تقریبا سه سال است که در کار بازیگری هستم و دو سال پیش کلاس بازیگری رفته ام . خانم چاووشی من را به گروه معرفی کردند و یک ماه است که تمرین می کنم . نقش بچه ی کاری را دارم که اسپند دود می کند . این نمایش بسیار خوب است مخصوصا برای بچه هایی که سر چهار راه ها کار می کنند . استاد سپهری هم قبلا گفته اند که مبلغی از درآمد این نمایش را به بچه های کار می دهند . این کارشان بسیار خوب است . این هم به نفع ما است که دیده شویم و هم به نفع بچه های کار است .

فرنود حاجی آخوندزاده که چهارده سال سن دارد ، در این نمایش نقش فری را ایفا می کند : از دو سال پیش  دوره ی بازیگری گذرانده ام و تا چند وقت دیگر مدرک خود را می گیرم . اسم نقش من ابتدا ، هم اسم خودم ، فرنود بود . به آقای سپهری گفتم با آن ارتباط برقرار نمی کنم و پیشنهاد دادم ، اسم من ، فریدون یا همان فری باشد . در این نمایش نقش بچه کاری را بازی می کنم که آدامس و کیک می فروشد . یک تیپ دارم که آن را تبدیل به شخصیت لات کرده ام . این نقش را دوست دارم . هر جلسه که تمرین می کردیم به نقش خود بیشتر نزدیک می شدم . از وسایلی مثل زنجیر ، کلاه ، جعبه و لباس شلخته استفاده کرده ام . آقای سپهری ما را آزاد گذاشته بود . مثلا من گفتم دوست دارم زنجیر داشته باشم . او گفت اشکالی ندارد . از آقای سپهری تشکر می کنم که به ما بچه ها اعتماد کرد و اجازه داد ما در نقش های اصلی بازی کنیم  . از مردم خواهش می کنم به دیدن نمایش ما بیایند . چون ما برای این کار زحمت کشیده ایم و نمایشی را انتخاب کردیم که بچه های کار دیده شوند . ما صحنه هایی از خانه های این بچه ها را هم داریم که ننه رئیس آنها را اذیت می کند . در واقعیت هم ما چنین چیزهایی داریم . شاید اسمشان ننه رئیس نباشد ولی آدمی هست که این بچه ها را اذیت می کند و به آنها زور می گوید . نمایش ما به واقعیت نزدیک است . شما در کار ما ، تئاتر می بینید . نه کمتر و نه بیشتر . واقعا تئاتر می بینید . امیدوارم مردم کار ما را ببینند و سالن های ما پر از تماشاچی باشد .

او درباره سابقه بازیگری خود گفت : در فیلم « بچه های کلاس هشتم » به کارگردانی آقای منصوری که بازیگردان آن خانم شبنم قلی خانی بودند ، بازی کردم . من به بازی کردن در شخصیت های مختلف علاقه مند هستم و دوست دارم شخصیت های مختلف را تجربه کنم و ریزه کاری های نقش را در بیاورم .

زهره چاووشی یکی از دو بازیگر بزرگسال این نمایش ، در نقش « ننه سلطان » درباره بازی خود در این نمایش گفت : بازی در این نقش سه پاساژ حسی متفاوتی داشت . بازی اول نقش ننه سلطان است که زن خشنی است که از بچه ها پول در می آورد . بازی بعدی مادر مهربان یکی از بچه ها و دست آخر یک همسر فداکار است . این یک نمایش قوی است که برای جامعه جنبه آموزشی دارد . همه ی سنین ، مخاطب این نمایش هستند . بهتر است این نمایش را ببینند تا بدانند در جامعه چگونه باید با بچه های کار برخورد کنند . بسیاری از بچه های سر چهار راه ها ، احتیاجی به پول ندارند . حتی شاید پول برایشان دردسر هم باشد .

و بهزاد اسکندری که نقش پدر خانواده را بازی می کند درباره حضور خود در  نمایش « رویای کودکانه » گفت : پیش از این هم با سیروس سپهری که همشهری من است همکاری داشته ام . در این نمایش نقش پدری را بازی می کنم که به دلیل اعتیاد ، زن و بچه اش را گم کرده است و سالها از آن ها بی خبر است و … . جذابیت این نمایش که درباره بچه های کار است ، این است که این نمایش توسط بچه ها اجرا می شود . به همین دلیل فکر می کنم گروه سنی « ب » یعنی کودکان و نوجوانان از دیدن این نمایش لذت ببرند . البته که مخاطبان بزرگسال هم از تماشای این نمایش لذت خواهند برد .کارکردن با بچه ها هم بسیار سخت و هم لذت بخش است . در این مدت دیده ام که آقای سپهری تلاش زیادی کرده اند . تئاتر نابی که به دنبال آن هستیم ، در اینجا اتفاق می افتد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *