رضا جوشعار : در جشنواره فجر برای کار کودک هیچ فکری نشده است


” مسافر راه شیری ” به کارگردانی “رضا جوشعار ” به نمایندگی از بندرعباس در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت . تئاتر فستیوال به همین بهانه به سراغ این کارگردان رفته و مصاحبه ای اختصاصی با او داشته است :

رضا جوشعار 2

ایده شکل گیری و نحوه ی راه یابی نمایش  ” راه شیری ” به جشنواره فجر را توضیح دهید . 

نمایش ” مسافر راه شیری ” برای اولین بار در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جشنواره رضوی شرکت کرد . کارهایی که در جشنواره رضوی شرکت می کنند اصولا و اساسا به مضامین رضوی مرتبط هستند ، در واقع شکل گیری این نمایش به دلیل حضور در جشنواره رضوی بوده و این کار برگزیده بخش صحنه ای جشنواره هشتم رضوی است . مدت تمرین گروه تقریبا ۵ ماه بود ، ضمن اینکه این کار در جشنواره کودک و نوجوان همدان هم جزء هشت کار برگزیده بخش کودک شد و در آنجا اجرا داشت . این گروه در واقع پانزده سال است که به صورت تخصصی کار کودک انجام می دهد .

در جشنواره رضوی رتبه ای کسب کردید ؟

بله . سه جایزه در بازیگری ، طراحی صحنه ، کارگردانی و نویسندگی گرفتیم و کار برگزیده جشنواره بودیم . در کار کودک و نوجوان همدان نیز دو جایزه بازیگری گرفتیم و امسال هم که در بخش مرور جشنواره شرکت کرده ایم .

این کار در تهران اجرا شده است ؟

نه متاسفانه در تهران اجرا نداشتیم .

اجرای عموم این نمایش کی بود و در جشنواره فجر چه تغییراتی کرده است ؟

نام نمایش در دو جشنواره قبلی “قلی قلمبه” بود . ولی در جشنواره فجر اسم نمایش تغییر کرد ، ما همچنین کمی فرم و ساختار را نیز در این جشنواره تغییر داده و موسیقی را به کل بازیگران نمایش تعمیم دادیم . همانطور که مشاهده کردید موسیقی کار با سازهای غیر متعارف مانند سنگ ، قاشق ، چنگال ، بطری ، ظرف و ظروفی که دم دستی بودند ، کامل شد .

کم توجهی به تئاتر کودک را چگونه می شود جبران کرد ؟

این مشکل ، درد مشترک است و به نظر من خیلی به کار کودک و بزرگسال برنمی گردد . ولی چیزی که وجود دارد این است که کار کودک مورد ظلم قرار گرفته  و مقداری مهجور است . به این خاطر که کار کودک یک کار زیربنایی و آموزشی است و اگر بیشتر به کار کودک توجه شود فکر می کنم ضرورت وجود نمایش در دل مدارس بیشتر درک می شود  و نسل های بعد کمتر دچار اشکال می شوند . اگر در جشنواره فجر هم نگاه کنید می بینید که برای کار کودک هیچ فکری نشده است . خیلی راحت می توانستند برای کارهایی که چه در بخش مرور است و چه در بخش های دیگر که ویژه کودک و نوجوان است برنامه ریزی کنند . ما باید یک برنامه ریزی برای مدارس و دانش آموزانی که رده سنی آنها مناسب اجرا است ، بگذارند تا آنها استفاده بیشتری کنند .

متاسفانه در این باره خیلی فکر نمی شود . اساسا حضور در همین جشنواره فجر فقط صرف حضور و اجرا بوده و برنامه ریزی برای آن وجود نداشته است . فکر می کنم اگر آموزش و پرورش یک مقدار دخالت بیشتری کند ، در جشنواره کودک و نوجوان امسال در همدان این اتفاق برای اولین بار افتاد و جشنواره دانش آموزی برگزیدگانش را به جشنواره کود و نوجوان آورد ، برای اولین بار دیدیم که دانش آموزان هم نمایش های خود را آوردند و اجرا کردند ، که فکر می کنم اتفاقات خوبی در این زمینه در حال رخ دادن است .

در سال های گذشته در جشنواره فجر شرکت داشتید ؟

من در دو دوره پیش جشنواره فجر با نمایش “کفتر طلا ” و با “بلاش آبادی” در سه دوره پیش جشنواره فجر حضور داشتم .

از تخصصی که در تئاتر کودک دارید بگویید .

در رابطه با گروه باید بگویم که در این ۱۵ سال گذشته بیش از ۹ نمایش کودک کار کرده ایم و اساسا در تمام جشنواره هایی که مرتبط به کار کودک هستند ، بچه ها حضور داشتند و جوایز خوبی را هم گرفتند . ما مقداری تخصصی تر به مقوله کودک نگاه می کنیم و من بیشتر به تئاتر خلاق برای کودک علاقه مند هستم و همانطور که دیدید کار ما اصلا دکور نداشت و بیشتر مبتنی بر بدن بازیگر و ابزار آلاتی که از آن استفاده می کردیم بود . این کار را خیلی راحت می شود در مدارس انجام داد ، یعنی می شود به راحتی بچه ها را درگیر کار کرد ، با آنها بازی کرد و از آنها کار کشید . یعنی شیوه کار ما در این چند سال به این شکل بوده است .

برای بهتر شدن جشنواره و توجه بیشتر به تئاتر کودک در سال های آتی باید چه کرد ؟

من فکر می کنم اگر آموزش و پرورش ، همانطور که در جشنواره های دیگر این کار را می کند ، برگزیدگانش را در بخش کودک داشته باشد و یک بخشی به آموزش و پرورش داده شود تا نظارت کند و یا تحت نظر مرکز هنرهای نمایشی نگاه تخصصی تری به آن شود و اجراها کاملا برنامه ریزی شده باشد و مخاطب کودک و نوجوان بیاید و بنشیند کار را ببیند ، به این دلیل که کار اساسا برای بچه هاست و اگر قرار باشد مخاطب بزرگسال بیاید و بنشیند ، در واقع ما کاری برای کودکان نکرده ایم . به این دو بحث اگر توجه شود به نظر من توفیقی حاصل می شود .

اگر حرف پایانی دارید بفرمایید .

آرزوی موفقیت برای همه همکاران و دوستان دارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *