حامد فعال : تئاتر فقط در تئاتر شهر و ایرانشهر نیست .


نمایش “پدر” نوشته اگوست استریندبرگ و به کارگردانی میکائیل شهرستانی این روزها در تماشاخانه دراما به روی صحنه می رود . در این نمایش که میکائیل شهرستانی به همراه هنرجویان خود به روی صحنه برده است ، حامد فعال نقش آدولف (سرهنگ) یا همان پدر را بر عهده دارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با حامد فعال داشته است و او از نخستین تجربه ی بازیگری خود و کار با میکائیل شهرستانی برای ما گفت .

تئاتر فستیوال

حامد فعال در مورد ویژگی های نقش سرهنگ توضیح داد : نقش آدولف (سرهنگ) یکی از نقش های خاص و ویژه ای است که فکر می کنم همه ی بازیگران دوست دارند زمانی بتوانند آن را بازی کنند چرا که دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در نمایشنامه ها کمتر می توانیم نمونه ی آن را ببینیم . خود نمایشنامه توسط استریندبرگ آنقدر دقیق نوشته شده که ویژگی های شخصیتی آدولف و دیگر شخصیت های نمایشنامه بسیار دقیق و سنجیده و با جزئیات بسیاری ذکر شده است .

وی افزود : این مسئله از طرفی کار بازیگر را بسیار ساده می کند ، برای اینکه اگر متن را دقیق بخواند و روابط شخصیت ها را درک کند ، می تواند آن پرسوناژ را خیلی راحت درک کند . از طرف دیگر کار بازیگر را بسیار سخت می کند به این خاطر که نمی تواند پایش را کج بگذارد ، نمی تواند هر کاری را که دوست دارد انجام دهد چون نمایشنامه آنقدر دقیق و سنجیده نوشته شده است که این اجازه را به او نمی دهد .

بازیگر نقش سرهنگ در مورد چگونگی درک و نزدیک شدن به این پرسوناژ گفت : من با مطالعه ی متن اصلی و راهنمایی هایی که آقای شهرستانی داشتند و تمرینات مستمر ، سعی کردم مدل ها و اتودهای مختلفی داشته باشم و بتوانم از زوایای مختلف آدولف را ببینم تا در نهایت به چیزی برسم که نزدیک ترین حالت به شخصیت آدولف باشد . نمی دانم چقدر توانستم به آن نزدیک شوم و آن واقعیتی را که در نمایشنامه وجود دارد را به نمایش بگذارم ، ولی به شخصه تمام تلاشم را کردم که این اتفاق بیافتد .

فعال که نخستین تجربه ی بازیگری خود را پشت سر می گذارد ، در مورد ادامه ی فعالیت بازیگری خود گفت : من آمده ام که ادامه دهم اما خودتان بهتر می دانید که بازیگری به خصوص در ایران منوط به خیلی پارامترهای دیگری است که تلاش و تمرین و ممارست یکی از آن پارامترهاست . من باز هم می گویم آمده ام که ادامه دهم ، اما خیلی چیزها دست من نیست .

وی در مورد تجربه ی کار با میکائیل شهرستانی به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : من آقای شهرستانی را پیش از اینکه وارد دوره ی آموزشی شان شوم ، دورادور می شناختم . شاگردهایی که ایشان تربیت کرده بودند و روش تدریس ایشان را می شناختم ، با کارهایشان و تا حدودی سبک بازیگری ایشان آشنا بودم . کار کردن با آقای شهرستانی سختی های خاص خودش را دارد و این سختی ها خیلی لذت بخش است . اگر شما به راهی که می روید و استادتان اطمینان و ایمان قلبی داشته باشید ، تمام سختی ها و مشکلات لذت بخش خواهد بود . ایشان خیلی نکته سنج و ظریف بین هستند و به تمام شخصیت ها ، نه فقط شخصیت اول ، با همان ظرافت و دقت ، که اگر خودشان قرار بود آن را بازی کنند ، توجه می کنند .

بازیگر نقش پدر در ادامه افزود : این نکته ی خیلی مثبتی است که بازیگر با کسی کار کند که هم کارگردان است هم بازیگر و در هر دو شاخه به بهترین شکل ممکن کار می کند . چرا که من به طور همزمان هم بازیگری یاد می گیرم و هم کارگردانی و این مسئله به کسی که در حال یادگیری است خیلی کمک می کند . ما در حال آموزش دیدن هستیم و با آموزش دیدن وارد دنیای دیگری می شویم . ایشان به عنوان معلم بی نظیر هستند .

حامد فعال در پایان با ابراز خرسندی از توجه تئاتر فستیوال به آثاری که در سالن های کوچک تئاتر اجرا می شوند ، گفت : تئاتر فقط در تئاتر شهر و ایرانشهر نیست ، در خیلی از نقاط دیگر شهر ، بچه هایی مثل ما زحمت می کشند . ممنونم از شما که به ما هرچند کار اولمان هست توجه می کنید ، واقعا مایه ی خوشبختی است . امیدوارم دیگرانی که در سینما و تلویزیون کار می کنند ، بیایند تئاتر ببینند و بچه هایی که زحمت می کشند را ببینند . خیلی از ما جوان ها و تازه کارها به خاطر عشق و علاقه ای که داریم از بعضی چهره ها که کار می کنند ، زحمت بیشتری می کشیم و به خودمان بیشتر متکی هستیم تا به اسممان و یا چهره مان . از گروه و پشت صحنه ی این کار هم تشکر می کنم . ما همه با هم شروع کردیم و رفاقت ها و دوستی هایی که پشت صحنه هست این قوت قلب را به همه ما می دهد که با خیال راحت کار کنیم . پشت صحنه ی ما خیلی زحمت می کشد و من شخصا از بچه های پشت صحنه خیلی سپاس گزارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *