حسام مختاری : در تئاتر همه چیز زنده و درگیر زندگی شماست .


حسام الدین مختاری یکی از هنرجویان میکائیل شهرستانی است که در نمایش “پدر” نوشته اگوست استریندبرگ پرسوناژ دکتر را ایفا می کند . مختاری که پیش از این سابقه فعالیت در زمینه موسیقی و آواز اپرا را دارد ، به خبرنگار تئاتر فستیوال از نخستین تجربه ی بازیگری خود و علاقمندی اش به تئاتر به ویژه اپرا گفت که می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

حسام مختاری با بیان اینکه وقتی کسی بخواهد با آقای شهرستانی کار کند قطعا آن فرد را آنقدر راهنمایی و کمک می کنند که بازیگر هر نقش سختی را به راحتی بازی کند ، گفت : برداشتی که من از شخصیت دکتر داشتم ، شخصیتی است که خیلی پزشک حاذقی نبوده و وارد روستا و خانه ی کسانی شده که در حقیقت کارپردازهای این شهر هستند . حال او می خواهد دکتر این خانواده باشد و باید به گونه ای رفتار کند ، استانداردهایی را رعایت کند که هر دو رئیس این خانه ، لورا و سرهنگ را با هم بتواند حفظ کند . در نهایت به این نتیجه می رسد که رئیس اصلی چه کسی است و وارد بازی لورا می شود و در نهایت آن بلا سر سرهنگ می آید .

بازیگر نقش دکتر در مورد اولین تجربه ی بازیگری خود گفت : من قبلا کارهای گویندگی و آواز اپرا انجام داده بودم ولی در زمینه بازیگری تئاتر این اولین تجربه ی من است . انشالله قصد دارم بازیگری را ادامه دهم و در کارهای موزیکال ، صحنه های بهتر و سالن های بهتر به روی صحنه بروم ولی فکر نکنم کارگردانی بهتر از آقای شهرستانی سر راهم قرار بگیرد .

مختاری در مورد تفاوت های تجربه ی کار در زمینه ی تئاتر و موسیقی توضیح داد : هرکدام آن ها خاصیت خودشان را دارند . مثلا در تئاتر شما ۳۰ شب نفس به نفس تماشاچی می نشینید ، به خصوص در این سالن که قطعا نفس تماشاچی را حس می کنید و همه چیز زنده و درگیر زندگی شماست . اگر یک روز من سرما خورده باشم  ، آن روز نقش دکتر هم سرما خورده ولی اجرای آواز و موسیقی که تعداد اجراهایش کمتر است ، یک اجرای شسته و رفته است . اتفاقی که قرار است بیافتد مشخص است ، همه چیز نت شده و نوشته شده است ولی در تئاتر اینگونه نیست . در تئاتر آن لحظه را زندگی می کنیم ، شما یک خط مستقیم را پیش نمی روی . ممکن است آن لحظه در سالن تئاتر یک لامپ وسط صحنه بیافتد و مجبور شوی با آن بازی کنی . ولی هر دوی این ها برای من باارزش هستند و به همین جهت است که علاقه ی من کار اپراست . اپرا نمایشی است که توام با آواز کلاسیک است .

وی با ذکر این نکته که آموزش آقای شهرستانی آموزش تک بعدی نیست ، گفت : روش آموزشی ایشان ، روشی است که بازیگر را از همه ی جهات آماده می کند مثلا برخورد با هم گروهی ها ، برخورد با پشت صحنه حتی برخورد با مسئولین سالن ، همه ی این مجموعه باعث می شود که یک تئاتر موفق به روی صحنه رود . زمانی هم که به روی صحنه بروی ، برخوردی که با بازیگرهای مقابلت باید داشته باشی را آموزش می دهند . ایشان در زمینه ی انتقال احساس در بازیگر بسیار قوی هستند ، در هر نقشی ، کمک می کردند که ما به راحتی بتوانیم نقشمان را بفهمیم ، درک کنیم و بدانیم که این نقش در این صحنه به چه حسی نیاز دارد حتی اگر با کپی کردن از روی استادی باشد . خیلی وقت ها شما کپی می کنید و با اینکه چگونه این حس به وجود آمده ، درس یاد می گیرید.

حسام مختاری در پایان با بیان اینکه خیلی خوب است که در تئاتر به اساتید تئاتر بیشتر احترام بگذارند ، گفت : به طور مثال کسی مثل آقای شهرستانی باید برای اجرای کارهایش فضاهای بهتری در اختیار داشته باشد . آقای شهرستانی تنها استاد مطرح تئاتر هستند که با کسانی کار می کنند که به روی صحنه نرفته اند ، شاید خیلی از ما در حرف زدن و ایستادن های عادی مان مشکل داشتیم ، اما توانستیم به جایی برسیم که به روی صحنه برویم . ایشان تنها کسی هستند که چنین کاری می کنند ، هیچکدام از هم رده های استاد چنین کاری نمی کنند . من فکر می کنم ایشان لیاقت و ارزش این را دارند که سالن های بهتری در اختیارشان گذاشته شود .

يک نظر ثبت شده است .

  1. مجید گفت:

    با تشکر از حسام عزیز
    واقعا برازنده این نقش بودین
    خیلی عالی بود
    با ارزوی موفقیت های بیشتر

پاسخ دادن به مجید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *