مریم معترف : مشکل جشنواره تئاتر فجر ، نبود برنامه ریزی مستمر است


مریم معترف ، بازیگر و کارگردان تئاتر کشور ، پیش از جشنواره تئاتر فجر نمایش “داستان پرماجرای به شوی رفتن بانو گشست دختر رستم دستان ” را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه داشت که متاسفانه این نمایش در بخش مرور آثار جشنواره قرار داده نشده است . خبرنگار تئاتر فستیوال به بهانه ی سی و سومین جشنواره تئاتر فجر گفت و گویی را با او انجام داده است که می توانید آن را در ادامه مطالعه کنید .

تئاتر فستیوال

کدام یک از کارهای جشنواره را دیدید ؟

چون خودم درگیر کار بودم ، بیشتر از دو ، سه کار نتوانستم ببینم ، آن هم کارهایی که در بخش مرور بودند و نتوانسته بودم در سال گذشته ببینم .

کیفیت برگزاری جشنواره ، چه از نظر مدیریت و چه از نظر آثار ارائه شده را چگونه ارزیابی می کنید ؟

من ترجیح می دهم الان چیزی نگویم . جشنواره که تمام شود ، خیلی چیزها مشخص می شود ، آن موقع می توانم در خدمتتان باشم .

نمایشی را برای اجرای عموم در دست دارید ؟

قبل از جشنواره ، نمایش “داستان پرماجرای به شوی رفتن بانو گشست دختر رستم دستان ” را برای اجرای عموم داشتم که در تالار سنگلج روی صحنه بود . نمایش ایرانی است و فکر می کردیم برای بخش میهمان یا مرور جشنواره انتخاب شود ، تقاضا هم کردیم ولی جوابی به ما ندادند . سه روز اول بهمن هم آنجا اجرا کردیم ، چون استقبال خوب بود ، مدیریت سالن پیشنهاد کردند که اجرا را ادامه دهیم یعنی ما از روز سیزدهم بهمن دوباره اجرای آن را در سنگلج ادامه می دهیم .

به طور کلی اگر ادوار مختلف جشنواره فجر را در نظر بگیریم ، نقاط ضعف جشنواره را در چه می دانید ؟

مسائل زیادی است . در این چند سال اخیر را می توانم برایتان بگویم ، پارسال ۱۰ روز مانده به جشنواره ، دبیر جشنواره عوض شد ، امسال سه ماه مانده به جشنواره دبیر انتخاب کردند ، کمبود بودجه ، هزینه زیاد از مشکلات دیگر است . جشنواره تئاتر هزینه ی زیادی می طلبد در نتیجه به دلیل کمبود بودجه نمی توانند گروه های خوب تئاتری را دعوت کنند . چون اسمش جشنواره ی بین المللی است ، نمی توانند گروه های خوب بین المللی را دعوت کنند چون آن ها هزینه خاصی را می خواهند ، پـذیرایی می خواهند ، به این جهت فکر می کنم جشنواره به جای اوج گرفتن ، در حال افول است . من اینجور فکر می کنم ، شاید اشتباه فکر می کنم . دیدیم که امـسـال استـقبال هـم کـمـتـر بـود . دلایـل مخـتلفی دارد کـه وقـتی جــشـنـواره تـمـام شـود ، می توانیم آن را تحلیل کنیم ، کاری کنیم که سال بعد بهتر شود و سال های بعد بهتر و بهتر .

پیشنهادی دارید که بتوانیم اوضاع جشنواره تئاتر فجر را بهبود ببخشیم ؟

پیشنهاد من که دیگران هم حتما آن را گفته اند ، این است که ستاد دائمی جشنواره داشته باشیم ، برنامه ریزی سالانه شود ، هر مدیری که می آید و می رود و هر دبیر جشنواره ای که عوض می شود ، همه چیز عوض نشود . دبیرهای فستیوال های بزرگ دنیا معمولا ثابت اند . اهداف و برنامه ریزی ای وجود دارد . از اول سال برنامه ریزی می کنند ، چند ماه مانده به جشنواره کارها مشخص است حتی جدول بسته شده ، آماده است ولی اینجا متاسفانه اینگونه نیست . سه روز مانده به جشنواره تازه جدول را می بندند . یکی از مشکلات ، نبود برنامه ریزی مستمر است که مطابق سیاست هر کسی که می آید ، اهداف و برنامه جشنواره  عوض می شود و این قضیه به هر جشنواره ای لطمه می زند ، از جمله جشنواره تئاتر فجر که بزرگترین جشنواره تئاتری ایران است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *