مصطفی عبداللهی کارگردان نمایش ” در اعماق ” : هنرمند تمام شدنی نیست


مصطفی عبداللهی در سی و سومین جشنواره ی تئاتر فجر نمایش ” در اعماق گورکی ” بر اساس نوشته ی ماکسیم گورکی را امروز به روی صحنه می برد . تئاتر فستیوال به همین بهانه مصاحبه ای اختصاصی در باب جشنواره فجر و نمایش ” در اعماق ” با ایشان داشته است .

عبداللهی

پیشرفت کارهای مربوط به اجرای نمایش ” در اعماق ” تا الان چطور بوده است ؟

ما کار خودمان را انجام می دهیم . دکور بسته شده و در حال آماده کردن نور هستیم که انشالله بتوانیم امروز بعد از ظهر اجرا داشته باشیم .

انشالله . تا الان از مدیریت جشنواره راضی بوده اید و با شما همکاری داشته اند ؟

چه بگویم  ، چیزی نگویم بهتر است .

تا الان برای اجرای نمایش ” در اعماق ”  با مشکلی مواجه نشدید ؟

مشکل همین است . وقتی جشنواره ای برگزار می شود . ما توقع داریم از طرف جشنواره بیایند و به کارها سربزنند و ببینند و با ما ارتباط داشته باشند . لازمه ی نمایشی در قد و قواره ی ” در اعماق گورکی ” این بود که مدیران تئاتر و نه فقط مدیران جشنواره ، مدیران تئاتر این کشور می آمدند . حتی آنها باید تقاضا می کردند که ما می خواهیم نمایش شما را ببینیم و در صورتی که مورد پسند ما واقع شد ما با شما قرارداد ببندیم و شما اجرای عمومی داشته باشید . نه اینکه این قدر دلسردی و کم محلی و بی خبری باشد و اگر کسی با دیگری در ارتباط باشد ، نمایشش روی صحنه برود و اگر با آنها در ارتباط نباشید و جزو هزار فامیل نباشید ، باید یک پروسه ی چندین و چند ماهه را طی کنید که آیا می شود و یا کی سالن در اختیارتان قرار می گیرد که دوباره سی نفر را دور هم جمع کنید و دوباره تمرین بگذارید و آماده شوید و بخواهید روی صحنه بروید . من الان داشتم صحبت می کردم که امشب باید دکور ها را جمع کنیم و در گاوداری که اطراف بهشت زهرا پیدا کرده ام بگذاریم و ببنیم که چه زمانی به من برای اجرای عمومی سالن می دهند . من که چهل و پنج سال کار تئاتر انجام می دهم !

به هر حال این که من باید به راحتی بعد از جشنواره اجرای عمومی می داشتم . ولی متاسفانه کدام مدیر تئاتری تا الان به من گفته است که فلانی کار تو چیست و چه کرده ای ؟ این ها چه کاره اند ؟ مگر مدیر تئاتر نیستند ؟ منظورم همه ی آن ها از بزرگ تا کوچکشان است . من که نباید بروم و تقاضا و التماس بکنم . من به بزرگ تر از آن ها هم التماس نمی کنم . این ها که از نظر من هیچ هستند . این ها باید بیایند ، ما هنرمند هستیم . این ها که هنرمند نیستند ، مجری اند . تا الان پانصد مدیر مختلف در این سالن ها آمده و رفته اند ولی من هنوز هستم . هنرمند تمام شدنی نیست .

صحبت از مدیریان شد ، آیا از لحاظ مالی شما را حمایت کرده اند ؟

بله . یک مقدار چیز هایی داده اند که در حد تهیه لباس و دکور و این چیز ها است . ولی به عنوان دستمزد حتی یک ، یک ریالی پرداخت نشد .

آیا دکور همان چیزی ک شما می خواستید شد ؟

نه خیلی .

آقای عبداللهی شما فرصت داشتید در جشنواره نمایشی ببینید ؟

اصلا . من به خاطر اجرای امشب تمام این روز ها را مشغول تمرین بودم و یک کار هم ندیده ام .

روند جشنواره ی امسال را چطور دیدید ؟ اگر انتقاد یا پیشنهادی برای این روند و سال های بعد دارید ، بفرمایید .

چون من کاری ندیده ام واقعا نمی توانم قضاوت کنم . اما همه ی این چیز هایی که گفته شد به جشنواره و کلیت مدیریت تئاتر آن منطقه بر می گردد . من اصلا با شخص خاصی کار ندارم . این مشکل تبدیل به اپیدمی شده است . این اپیدمی باید درمان شود و از بین برود .

اگر حرفی دارید که باید گفته شود ، بفرمایید .

حرف این است که به هر حال یک گروه حرفه ای ، یک کار حرفه ای انجام داده است و قرار هم نیست با این طرف و آن طرف رفتن و التماس برای اجرای کار ، کار را پیش ببرد . ما کار را برای تماشاگر ساخته ایم . برای جشنواره کار نکرده ایم . کار برای تماشاگر و مخاطب است . و اگر این ها واقعا مدیر هستند ، این وظیفه ی مدیر تئاتر است که کارها را ببیند و کارهایی که واقعا توانایی برخورد با تماشاگر را دارند ، انتخاب کنند  و شرایطی فراهم کرده تا تماشاگر تئاتر را ببیند . به هر حال ما باید به دنیا نشان دهیم که ما هم در تئاتر می توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. امامی گفت:

    خدا حفظ کنه مصطفی عبدالهی رو . . به راستی نابغه تیاتره ..
    کاره دیشب معرکه بود .. در اعماق باعث شد تمام دیشب رو احساس راحتی داشته باشم

  2. مهران گفت:

    زنده باشند. بالاخره یکنفر حرف حق رو مستقیمن به این مدیران زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *