در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال ؛

حسین اسدی : شروع کننده اجرای نمایش آیینی و سنتی در جزیره خارک هستیم / امیدوارم بتوانیم در تهران اجرای عموم برویم


نوزدهمین دوره جشنواره ملی نمایش های آیینی و سنتی از روز گذشته ، ۲۱ مرداد ماه آغاز به کار کرده است و « آبگوشت زهرماری » به نویسندگی آرش آبسالان و کارگردانی حسین اسدی از جزیره خارک ، یکی از آثار اجرا شده در بخش صحنه ای این دوره از جشنواره بود . این نمایش که پیش از این با همکاری امور فرهنگی و هنری پایانه نفتی خارگ در سالن پلاتو امور فرهنگی و هنری پایانه نفتی خارگ به اجرا در آمده بود ، اولین نمایش اجرا شده در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر بود . به بهانه این اجرا ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داد که می توانید در ادامه بخوانید :

در رابطه با ویژگی های نمایشنامه « آبگوشت زهرماری » توضیح دهید  که منجر به اجرای صحنه ای آن شد .

این نمایشنامه تم بازی در بازی دارد و به نمایش های آیینی و سنتی بسیار نزدیک است . من این متن را بسیار دوست داشتم و می دانستم اگر موسیقی بومی جنوب ایران به این متن تزریق شود ، کار خوبی از آب در می آید . البته من کمی فضای روایت قصه در متن را هم نسبت به نوشته اصلی تغییر دادم اما کلیت داستان ، همان است .

در این نمایش از آیین های جنوبی و گونه های مختلف نمایش های آیینی و سنتی ایرانی استفاده کرده اید . در رابطه با ویژگی های این نمایش توضیح دهید .

من تحصیل کرده رشته تئاتر نیستم و به شکل تجربی کار می کنم . امسال ، اولین باری است که به سراغ نمایش های آیینی و سنتی رفته ام و در جشنواره ملی نمایش های آیینی و سنتی شرکت کرده ام . من در این نمایش از فضای موسیقی جنوبی قدیمی و… استفاده کرده ام و کلیت این اثر را به سمت جنوب برده ام . در آیین های جنوبی ایران ، نِی‌مه خوانی هایی  -آوازهای دریانوردان هنگام کار بر رویِ لِنج – داریم که به این اثر اضافه شد .

در نمایشنامه آقای آبسالان ، قصه در زمان قاجار و پادشاهی مظفرالدین شاه می گذرد . اما در این نمایش ، کل این فضا را برداشتیم و به جنوب کشور آورده ایم و به جای پادشاه ، یک خان را به قصه اضافه کردیم و به اضافه موسیقی ، آنچه شد که روی صحنه دیدید .

در خصوص بازیگران و گروه موسیقی و تمریناتی که داشتید بگویید .

بار اولی که ما تمرینات مان را شروع کردیم ، قرار بود همان موسیقی متن آقای آبسالان را کار کنیم ولی چون ما بنیه موسیقی های قجری را در جنوب کشور نداریم ، با افراد گروه تصمیم گرفتیم که از موسیقی جنوبی ایران استفاده کنیم و از این رو تغییراتی را انجام دادیم . نزدیک به دو ماه و نیم به مدت ۶ الی ۷ ساعت در روز  تمرین می کردیم . با اینکه شغل تمامی بازیگران این نمایش ، بازیگری نیست و همگی شغل هایی در شرکت نفت و … دارند و تئاتر را به صورت تجربی در کنار یکدیگر کار می کنند .

این نمایش را در جنوب هم اجرا کرده اید ؟ بازخورد چطور بود ؟

بله . در جزیره خارک به دلیل جمعیت محدودی که دارد ، به مدت ۴ شب اجرا رفتیم . پس از این جشنواره نیز ۳ شب دیگر اجرا خواهیم داشت . بازخوردها عالی بود و مخاطبان این نمایش را بسیار دوست داشتند . تا به حال نمایش آیینی و سنتی در جزیره خارک اجرا نشده بود و ما آغاز کننده آن بودیم . ولی به دلیل جمعیت کم این شهر ، بر خلاف شهرهای بزرگی مثل شیراز ، تهران ، اصفهان و …که با تبلیغات ، افراد بیشتری به دیدن نمایش می روند ولی در خارک اینطور نیست . اگر یک نمایش بیشتر از یک هفته اجرا شود ، مخاطبان تکراری می شوند .

تصمیم ندارید بعد از اجرای جشنواره ای تان این نمایش را در شهرهای جنوبی ایران اجرا کنید ؟

من این اثر را برای حضور جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم فرستاده ام ولی نمیدانم که پذیرفته شود یا نه . قرار است با آقای جهانشیر یاراحمدی ؛ رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر هم صحبت کنم تا در فصل زمستان بتوانیم در شهر های استان بوشهر اجرا کنیم . انشاالله فرصت آن فراهم شود تا اگر کسی از استان شیراز ، اصفهان یا شهرهای دیگر نمایش مان را دیده باشند و بخواهند ، در آن شهرها هم اجرا کنیم .

درخصوص اولین تجربه حضورتان در جشنواره ملی نمایش های آیینی و سنتی بگویید .

من اولین دوره است که تجربه حضور در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را دارم ، اما پیش از این در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره های ملی دیگر شرکت کرده ام . این جشنواره بسیار عالی بود . از افرادی که در راس کار هستند و هماهنگی های لازم را انجام می دهند ، ممنون هستم و دست همه عوامل مجموعه تئاتر شهر را می بوسم که سنگ تمام گذاشتند تا این نمایش به اجرا برسد .

اگر حرف پایانی دارید بفرمایید .

گروه های شهرستان در تهران کمی مظلوم واقع شده اند . ما دوست داریم که آقای شهرام کرمی و کسانی که در راس کار هستند اجازه اجرای عموم را در تهران به این گروه ها بدهند . در تک تک آنها کسانی هستند که استعداد دارند و حیف است که استعدادشان هدر رود . شاید به وسیله اجراهای عموم در تهران یکی از آن ها بتواند به آرزوهایی که دارند برسد . این درخواست را دارم که بتوانیم در تهران اجرای عموم برویم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *