در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

حسین اسدی : امید است رویکردهای تازه تر ، با کیفیت بهتر برای حمایت از تئاتر کودک و نوجوان به کار گرفته شود


نمایش “به مرور زمان” به نویسندگی حسن حاجت پور و کارگردانی حسین اسدی یکی از نمایش هایی بود که ویژه رده نوجوان در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

مینا محمدی پور – تئاتر فستیوال : در رابطه با ویژگی های نمایشنامه “به مرور زمان” بگویید . آیا این متن بر اساس داستان واقعی نوشته شده است ؟

بله . این نمایش برگرفته از یک داستان واقعی است و‌ با تخیلات نویسنده ترکیب شده است .

در رابطه با حضور این نمایش در بخش نوجوان بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بگویید . آیا پیش از این هم در جشنواره حضور داشتید ؟

بله . در بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز با نمایش “بچه های خاکستری” در بخش نوجوان شرکت کردم .
دغدغه من تئاتر نوجوانان است که کار بسیار دشواری است . نوجوان امروز هر قدر خوراک به ذهن و روحش ببخشی باز هم سیراب نمی شود و در پی حقیقتی بالاتر است . همچنین موضوعی که همیشه جنوب کشور را درگیر می‌کند ، خاطرات تلخ و شیرین دفاع مقدس است . از این رو دغدغه ها را  با متن دلچسب نویسنده خوب مان آقای حسن حاجت پور ترکیب کردیم و در بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در بخش نوجوان شرکت کردیم .

از اجرایتان راضی بودید ؟

بله راضی بودیم . اما اجرای “به مرور زمان” می‌توانست اجرای بهتری باشد ، در صورتی که تجهیزات سالن اجرایی در خور بیست و شش دوره از جشنواره کودک نوجوان بود .
وضعیت تئاتر کودک و نوجوان را چطور می بینید ؟ آیا در خارک از اجرای آثار کودک حمایت می شود ؟

از تئاتر کودک باید در همه نقاط کشور حمایت شود . همان گونه که استان بوشهر ‌و جزیره خارک حامی تئاتر کودک و نوجوان است و کودکان و نوجوانان علاقمند و با استعداد در این عرصه بسیار زیاد هستند .

به نظر شما اجرای آثار بین الملل در این جشنواره کمکی به بهبود وضعیت تئاتر می کند ؟

هر اجرای نمایشی چه با ضعف ها و چه با نقاط قوت آن آموزنده است ، حال چه خوب که از کشوری دیگر با فرهنگی متفاوت تر ، نمایشی بر روی صحنه تئاتر ایران زمین رود . اما با همه این ها هرچه اثر با کیفیت بیشتر ، ارزش و تاثیر آن بر مخاطبان خاص خود بهتر است .

نمایش شما در بخش های مختلف این دوره از جشنواره ، جوایزی را از آن خود کرده است . دریافت این جوایز چه کمکی به شما در ادامه مسیر تئاتری تان می کند ؟ اساسا شما با رقابتی بودن این جشنواره ها موافق هستید ؟

قطعا بی تاثیر نیست . رقابت سالم ، بر ذات هنر و نوجوانانی که در این جشنواره ، بر روی صحنه با انگیزه، علاقه و هدفمند نقش آفرینی کردند ، تاثیر می گذازد و این می‌تواند انگیزه ای برای فعالیت و تلاش بیشتر باشد . هرچند هدف گروه هنری “کاغذ سفید” زنده نگه داشتن هنر نمایش است نه جایزه .
اگر صحبت پایانی دارید ، بفرمایید .
امید است رویکردهای تازه تر ، با کیفیت بهتر برای حمایت از تئاتر کودک و نوجوان در تمام کشور توسط مسئولان و خود هنرمندان به کار گرفته شود تا نسل جدید در این رشته قوی تر فعالیت نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *