در مصاحبه اختصاصی با تئاترفستیوال؛

روح الله آریس : فضای کار در حوزه تئاتر خیابانی کرمان بسیار کم است


نمایش خیابانی ” قصه کفش ها ” به نویسندگی حسام الدین ایرانمنش و کارگردانی روح الله آریس از کرمان در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

آمنه ملاحاجی – تئاتر فستیوال : موضوع نمایش خیابانی” قصه کفش ها ” درباره چیست ؟

“قصه کفش ها” حکایت دختری است که برادرش را از دست داده در حالی که برادر عزیزش از دل تاریکی ها و نا امیدی های افغانستان که به واسطه حمله نظامی آمریکا صورت گرفته است ، به عنوان  نقطه ای امیدبخش وارد تیپ فاطمیون می‌شود و در کنار سردار سلیمانی به شهادت می‌رسد . اما خواهرش نمی‌تواند این مسئله را بپذیرد و به سراغ برادرش وارد ایران می‌شود . سپس از طریق دوست برادرش متوجه می شود که برادرش به شهادت رسیده است و در طول زمان این مسئله را می‌پذیرد .

چند دوره در جشنواره تئاتر فجر ، نمایش خیابانی اجرا کرده اید ؟

دومین دوره از جشنواره تئاتر فجر است که به عنوان کارگردان حضور دارم . در دوره ی قبل نمایشی به نام “قاصد” ، در بخش سرباز انقلاب جشنواره تئاتر فجر اجرا کردیم که از “جشنواره سردار آسمانی دو” به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد . امسال هم نمایش ” قصه کفش‌ها ” به صورت مستقیم وارد بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر شد .

با توجه به وضعیت کرونا طی دو سال گذشته تا به امروز با چه مشکلاتی مواجه شده اید ؟

واقعیت این است که در شرایط کرونا خیلی سخت بود که بتوانیم فضای تمرینی داشته باشیم و هم این که بتوانیم اعضای گروه را دور هم جمع کنیم . این مسائل وجود داشت ولی مجبور بودیم با رعایت مسائل بهداشتی تمریناتمان را پابرجا ادامه دهیم . من می‌خواهم یک تشکر هم از دبیرخانه و دبیر محترم جشنواره بکنم ، به دلیل این که قاعدتا و قانونا در این شرایط ویژه کرونا برگزار کردن جشنواره ، کار بسیار بزرگی بوده است . ضمن این که هم جناب آقای مسافر آستانه و هم اعضای محترم دبیرخانه ، جشنواره ای با کیفیت برگزار کرده اند که این نکته ی بسیار مهمی است ، آن هم در شرایطی که قطعا پر از حرف و حدیث و مشکلات بوده است  . این جای تقدیر و تشکر دارد.

نظرتان در مورد کیفیت برنامه ریزی در این دوره از جشنواره تئاتر فجر چیست؟ آیا انتقادی یا پیشنهادی دارید ؟

شرایط بسیار خوبی بود . به هر حال در فضای جشنواره ای حتما مسائل فی البداهه ای هم رخ می‌دهد که به نظر من با همکاری گروه ها با یکدیگر باید این مسائل حل شود . همه چیز عالی بود و احساس می‌کنم کیفیت آثار روز به روز بهتر می‌شود . مشارکت بیشتری از جانب اهالی تئاتر در سطح کشور رخ می‌دهد و این هم به همت همه دوستانی است که  پشتیبان جشنواره هستند .

تئاتر خیابانی در شهر کرمان در چه وضعیتی است ؟

در کرمان افراد بسیار فعالی در حوزه تئاتر خیابانی داریم . اما فضای کار بسیار کم است ، آثار ، خیلی دیده نمی‌شوند و محدود به دوره ای مشخص است یعنی مثلا سالی یک بار به خاطر تعدادی جشنواره ها اجرا می شوند و رونق زیادی ندارد ولی هنرمندانی هستند که در طول سال هم کار می‌کنند  . من هم پیشنهاد داشتم که در تئاتر خیابانی فعالیت بیشتر شود و عزیزان دیگری هم که در کرمان پتانسیل  و تجربه دارند و باسواد هستند پای کار بیایند و این بخش از تئاتر را رونق دهند چون در دیگر بخش های نمایشی ، آثاری داریم ، هرچند در بخش تئاتر خیابانی هم آثاری وجود دارد اما ظرفیت و پتانسیل استان کرمان بیش از این تعداد اندک است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *