در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

سیروس سپهری : بی تفاوتی در قبال فرزندان این آب و خاک ، دور از مردانگی است


نمایش « رویای کودکانه » به کارگردانی سیروس سپهری تا دهم اردی بهشت ماه ، در پردیس تئاتر تهران ، سالن استاد جمشید مشایخی ، به روی صحنه می رود . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با کارگردان این اثر انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

موضوع بچه ها ی کار را برای کارگردانی نمایش جدید تان انتخاب کرده اید .در رابطه با این دغدغه بگویید ؟

بدون شک فاصله های طبقاتی ، هر انسانی را به فکر وا میدارد که این فواصل ، ریشه درکجا دارد !؟ گاه نظاره گر انسانی هستم که در بالاترین سطح رفاه به سر می برد و گاه کسانی را می بینیم که در پی لقمه نانی ، شب و روز را به هم می دوزند . این لحظات موجب رنجش خاطر هر انسان آزاده ای خواهد شد .

و این رنجش و دل آزردگی زمانی به اعلاترین درجه اش می رسد که کودکانی را ببینید که به جای نسشتن بر نیمکت مدرسه ، به دنبال رفع گرسنگی ، تن به هرکار سخت و طاقت فرسا بدهند . در این کلانشهر ، هزاران چهارراه وجود دارد و بر سر هر چهار راه ، ده ها کودک که آمار آنها سر به فلک کشیده است . بی تفاوتی در قبال فرزندان این آب و خاک ، دور از مردانگی است . حال که دولتمردان چشمان خود را بر موضوعاتی از این دست می بندند . وظیفه ی هر صاحب ریشه است که لحظاتی هرچند کوتاه از زندگی آنها را به تصویر بکشد تا شاید تلنگری باشد بر آنان که بی تفاوت از مقابل این درد بزرگ می گذرند .

از چه زمانی شروع به نگارش نمایشنامه کرده اید و چه مدت طول کشید ؟

 اواسط سال ۹۵ شروع به نگارش این متن کردم و در سال ۹۶ جهت حضور در جشنواره تئاتر شهر ، تقدیم دبیرخانه جشنواره گردید.

در این نمایش از بازیگران کودک و نوجوان در کنار بازیگران بزرگسال استفاده کرده اید .در رابطه با سختی های کار با کودکان بگویید .

مهمترین سختی کار با کودکان این است که علاوه بر کارگردانی ، می بایست بازیگری را نیز به آنها آموخت و مشکل بعدی هماهنگی با خانواده ، مدرسه و کلاس های گوناگون که این روزها همه بچه ها با آن درگیر هستند ، بود .

تمرینات تان چه مدت طول کشید ؟

نزدیک به ۵ ماه .

چه شد که پردیس تئاتر تهران را برای اجرا انتخاب کردید ؟

بعد از آخرین جشنواره ی تئاتر شهر ، به هر دری زدیم تا به اجرای عموم برسیم ، اما نشد . هر سالن نوبت برای دوسال بعد داشت و متاسفانه بعد ها می دیدیم که کسانی بودند بعد از ما مراجعه کردند ولی قبل از ما ، به اجرا رسیدند ! بالاخره سر از پردیس تئاتر تهران در آوردیم .

شنیده ام که بخشی از درآمد حاصل از فروش بلیت این نمایش را برای کودکان کار در نظر گرفته اید در باره این تصمیم بگویید .

بله . درآمد اجرا برای کودکان کار خواهد بود و این تصمیم را من با بچه های گروه مطرح کردم . بعضی ها اعلام حمایت کردند . تعدادی به خاطر مشکلات مالی که خودشان داشتند ، موافق نبودند اما در نهایت قرار شد بخشی از در آمد ، تقدیم این عزیزان شود.

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید .

آرزو دارم سبد فرهنگی خانواده های ایرانی لبریز باشد . آرزو دارم هیچ کودک کاری در این سرزمین وجود نداشته باشد ! چه کودکانی که برای خانواده شان تلاش می کنند و چه کودکانی که در دستان آدم های سودجو اسیر هستند و در آخر از همه کسانی که یاری رسان گروه نمایشی « آسو » بودند ، ممنون هستم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *