مهدی شاه پیری : تفکیکی بین نمایش صحنه ای و عروسکی قائل نیستم


مهدی شاه پیری بازیگر، کارگردان، نویسنده، گوینده و عروسک‌گردان تئاتر این روزها برداشتی آزاد از داستان کوتاه “آبجی خانوم” اثر صادق هدایت را در تالار سایه به روی صحنه برده است . وی پیش از این نیز این متن را با عنوان “آبجی آب انبار” در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی اجرا کرد . حال به بهانه ی اجرای عموم این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان جوان انجام داده که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مهدی شاه پیری در رابطه با ایده اجرایی نمایش “آبجی خانم” گفت : من از دوران نوجوانی و جوانی به آثار هدایت بسیار علاقه داشتم و همیشه به دنبال راهی بودم که بتوانم روزی یکی از داستان های او به خصوص بوف کور را دراماتیزه و اجرا کنم ، سال گذشته فرصتی در جشنواره تئاتر عروسکی بین المللی مبارک یونیما فراهم شد و متن آبجی خانم را به روی صحنه بردیم .

وی دلیل استفاده از عروسک تمساح را در این نمایش چنین توضیح داد : من همیشه دوست داشتم که یک تمساح واقعی در کارم وجود داشته باشد، با توجه به اینکه داستان آبجی خانم هم فضای آب انبار و هم فضای زنانه خوبی دارد، از این عروسک استفاده کردم .

شاه پیری ضمن بیان علاقه اش به داستان آبجی خانم گفت : من این متن را بسیار دوست داشتم زیرا حرف آن ، حرف امروز است به همین خاطر تصمیم داشتم ایده ای را برای این داستان درنظر بگیرم و آن را دراماتیزه و تبدیل به نمایشنامه کنم ، اینطور شد که ایده اش را نوشتم و آن را با فرهاد امینی نویسنده این نمایش در میان گذاشتم .

کارگردان نمایش آبجی خانم با بیان اینکه تفکیکی بین نمایش صحنه ای و عروسکی قائل نیست ، توضیح داد : جشنواره مبارک بهانه ای برای اجرای این نمایش و همچنین عروسکی بودن آن بود . البته شاید اگر جشنواره ای دیگر هم بود من باز هم اینگونه کار می کردم زیرا تفکیکی بین نمایش صحنه ای و عروسکی قائل نیستم و به نظر من عروسک هم جزیی از نمایش تئاتر است.
وی در رابطه با کارگردانی این نمایش و سختی هایی که این اجرا به همراه داشت ، گفت : کارگردانی این نمایش تجربه ای بسیار ناب و البته کار بسیار سختی بود . چون در این سبک اجرایی من هم باید به بازیگر و هم به عروسک میزانسن دهم و این دو را با هم ترکیب کنم . ولی این سختی ، کار را برای من به عنوان کارگردان جذاب و چالش برانگیز کرده است ، زیرا می خواستم بوسیله این اجرا ببینم که آیا این اتفاق می افتد یا خیر .
این کارگردان تئاتر در خصوص آکسسوار استفاده شده در این نمایش توضیح داد : من علاقه دارم که بتوانم سینما را بدون استفاده از ابزار دوربین ، ویدیو پروجکشن و … وارد تئاتر کنم و این اتفاق در این نمایش ، ابنگونه رقم خورد . در ابتدا تصمیم داشتیم که اول داستان همانند سینما با یک لانگ شات دور از شهر شروع شود ، به همین خاطر قرار شد فیلم بگیریم و آن را روی پرده بیاندازیم ولی بعد تصمیم گرفتیم که اجرا را عروسکی و فانتزی کنیم یعنی یک ماکت کوچک از شهر ساختیم و در ابتدای نمایش آبجی در کنار آن ایستاد و چادر او همچون آسمان شب شهر شد .
شاه پیری با اشاره به اجرای این نمایش در جشنواره نمایش عروسکی در خصوص تغییرات ایجاد شده در این نمایش گفت : در اجرای عموم این نمایش تغییرات زیادی ایجاد نشده است ، تنها نقش تمساح در این اجرا بیشتر شده و نزدیک به ۲۰% متن آن را کوتاه کرده ایم . البته بازیگر یکی از پرسوناژها در این اجرا به دلیل آنکه نمی توانست حضور داشته باشد ، عوض شده است .
این عروسک گردان تئاتر ضمن رضایت از اجرای این نمایش ، بازخورد مخاطبان از این نمایش را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت :  تاکنون هیچ مخاطبی نداشتیم که ناراضی از سالن بیرون برود . با توجه به اینکه هم منتقدان و هم تماشاگران عام به تماشای این نمایش نشسته اند اما حتی تماشاگرانی که کمتر تئاتر می بینند نیز از این نمایش لذت برده اند و داستان آن را کامل درک کرده اند. موضوعی که در این اجرا به عنوان کارگردان نگرانم می کرد این بود که نکند تماشاچی متوجه چرخش نقش ها نشود ولی خداراشکر تماشاگران به خوبی این موضوع را درک می کنند .
کارگردان نمایش “آبجی خانم” در ادامه گفت : ما تمام تلاشمان را کردیم که در این کار یک رویا بسازیم ، البته در این اجرا نه می خواهم نصیحت کنم و نه حرف خاصی بزنم بلکه دوست داشتم که این کار عین یک خواب، رویا، داستان و قصه مادربزرگی باشد که شب برای نوه اش تعریف می کند. امیدوار هستم که این اتفاق در اجرا افتاده باشد و انشاالله در شب های آتی مخاطبان بیشتری به تماشای این نمایش بیایند. زیرا فرصت ما بسیار محدود است و امیدوارم که از این نمایش استقبال شود .

وی در پایان با تاکید بر اینکه این نمایش در دسته نمایش های عروسکی بزرگسال قرار می گیرد ، افزود : بار دیگر تاکید می کنم اگر “آبجی خانم” در دسته عروسکی قرار بگیرد در دسته عروسکی بزرگسال است و در ایران کمتر به آن پرداخته می شود . امیدوارم بیشتر شاهد این اتفاق باشیم و تئاتر های عروسکی بزرگسال بیشتری را ببینیم و مسئولین نیز بیشتر بها دهند و فکر نکنند که عروسکی فقط مخصوص کودک و نوجوان است.

 

۴ نظر ثبت شده است .

  1. Hani گفت:

    خسته نباشید میگویم . نمایش خوبی اجرا کردند

  2. لیلا فراهانی گفت:

    لطفا ادرس اینستااگرامتونو یا راه تماستونو برای مخاطب خود بگذارید

    • با سلام خدمت شما
      راه ارتباطی شبکه های مجازی وبسایت تئاتر فستیوال در بالای سایت با کلیک بر روی آیکون ها قابل مشاهده است که البته بعد از نظر شما متوجه شدیم که متاسفانه از نظر گرافیکی چندان دیده نمی شود و رنگ مشخصی ندارد . حتما قول می دهیم تا شروع جشنواره این مشکل گرافیکی در سایت را برطرف کنیم . ممنونیم از شما . همچنین ایمیل های سایت نیز در بخش تماس با ما آورده شده است .
      صفحه اینستاگرام تئاتر فستیوال : @theaterfestival.ir
      صفحه اینستاگرام دپارتمان نقد تئاتر فستیوال : @theaterfestival_rd
      کانال تلگرام تئاتر فستیوال : @theaterfestival
      ارتباط با ادمین : @tfadmin

  3. لیلا فراهانی گفت:

    با سلام خدمت هنرمند گرامی لطفا برای معروف شدن خود از نام نویسندگان برجسته و داستانهایشان بهره نگیرید ،شما از هدایت توانمندتر نیستید پس حق تغییر داستان اصلی را ندارید من ب عنوان مخاطب داستان های هدایت کار شما را بسیار سخیف و کم مایه می بینم بهتر است در مورد نویسنده های قدری مثل هدایت گارگردانان بزرگتری با امکانات کاملتری دست ب کار شوند حق تغییر پایان داستانی مث ابجی خانم که پایانش اوج داستان میباشد با شما نبوده و نمیباشد لطفا بجای اثار هدایت اثار دیگری در حد خودتان را بکارگیرید در غیر این صورت چ بسا بجای محبوب شدن مغلوب افکار روشنفکران شوید.

پاسخ دادن به لیلا فراهانی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *