حاشیه های سومین روز جشنواره نمایش های آیینی سنتی

از مصدومیت گلاب آدینه تا حضور علی نصیریان در “بنگاه تئاترال” / حاشیه های سومین روز جشنواره آیینی سنتی


در سومین روز جشنواره چند حادثه اتفاق افتاد . گلاب آدینه بعد از اجرای نمایش ” شیرهای خان بابا سلطنه ” مصدوم شد و در نمایش “لیلی و مجنون” در حین اجرا یک لامپ سالن شکست و باعث وحشت تماشاگران شد . دیگر حوادث و اتفاقات و حاشیه های سومین روز هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی را در ادامه بخوانید :

 

حاشیه-3جشنواره-تئاتر-آیینی-18

  • چهره های مشهور و معروفِ رویت شده در سومین روز جشنواره ، بیش از روزهای گذشته بود . مرضیه برومند به همراه مهدی شفیعی (مدیر کل هنرهای نمایشی) ، داوود فتحعلی بیگی (دبیر جشنواره نمایش های آیینی سنتی) و پیمان شریعتی (رئیس مجموعه تئاتر شهر) به تماشای نمایش های محیطی بخش جوانه ها نشستند .

 جشنواره آیینی سنتی - 18 مرضیه برومند

  • محمد ساربان هم نمایش های خیابانی را دید .
  • حمیدرضا نعیمی ، اتابک نادری و چند میهمان خارجی ، نمایش ” شب بازی ملک دارا ” به کارگردانی مرتضی نجفی از قزوین را در سانس اول و شهرام کرمی و میثم درویشان پور ( برنده مسابقه خنداننده شوی برنامه خندوانه ) در سانس دوم در تالار قشقایی تماشا کردند .
  • و مهم تر از همه حضور علی نصیریان ، داریوش مودبیان و جواد انصافی است که برای تماشای نمایش ” بنگاه تئاترال ” به پلاتو اجرا رفته بودند . متن این نمایشنامه یکی از آثار قدیمی جناب نصیریان است . نصیریان بعد از اجرا دلسوزانه با کارگردان به گفت و گو نشست و تجربیات خود را در اختیار گروه قرار داد .
  • پیش از شروع این نمایش یکی از افراد گروه خطاب به مخاطبان گفت که ” این نمایش ادای احترامی به تئاتر ایران است . ” از این رو بازیگران به یاد یکی از پیشکسوتان تئاتر روی سن می آمدند و بعد از اعلام نقش خود نام آن ها را می بردند . پرویز فنی زاده ، سعدی افشار ، ثریا حکمت ، مرتضی احمدی ، عباس محصص ، بانو نصرت پرتوی و اردشیر سهرابی از جمله کسانی بودند که از آنها یاد شد .

جشنواره-آیینی-سنتی-18-علی-نصیریان

  • یکی از اتفاقات جالب توجه در سومین روز جشنواره این بود که حراست تالار حافظ ، مریم معترف ، هنرمند پیشکسوت که پیش از این سابقه مدیریتی در رده های بالای تئاتر دارد را نشناخت . خانم معترف که در هنگام ورود به سالن کارت جشنواره را هم به حراست نشان داد باز هم از او پرسیده شد ” که آیا خبرنگار است ؟؟؟ ” معترف هم در جواب او گفت که ” بله خبرنگارم !! ” و وارد سالن شد . او نمایش ” وقایع اتفاقیه مفقود الپدر ” به کارگردانی مریم جلیلی را در این سالن دید . استاد مریم معترف اولین و آخرین قربانی این رویه غیر فرهنگی حراست نبودند و با کمال تاسف همچنان این رویه غیر فرهنگی و غیر هنری ادامه دارد .
  • از حوادث اجراها این که در وسط اجرای نمایش ” لیلی و مجنون ” که در تئاتر محراب به روی صحنه رفت یک لامپ ترکید که باعث وحشت تماشاگران شد . پرویز سنگ سهیل کارگردان و سیاه نمایش با هنرنمایی به موقع و خوب خود توانست این اتفاق را وارد نمایش کند و تماشاگران را از این طریق بخنداند . حادثه ی دیگری که برای گلاب آدینه در تماشاخانه شهرزاد رخ داد را در انتهای این مطلب خواهید خواند .
سلفی گروه نمایش " پستو خانه " با افسانه زمانی

سلفی گروه نمایش ” پستو خانه ” با افسانه زمانی

  • پیش از اجرای نمایش “ پستو خانه ” به کارگردانی ویدا موسوی در بخش جوانه های نمایش های ایرانی که جزء اجراهای محیطی محسوب می شود به تماشاگران ایستاده در محوطه بروشور دادند . این در حالی است که بسیاری از اجراهای صحنه ای جشنواره بدون بروشور و معرفی اثر به روی صحنه می روند . به این گروه اصفهانی به خاطر این رفتار حرفه ای تبریک می گوییم .
  • طولانی ترین اثر جشنواره با ۱۳۵ دقیقه اجرا با نام ” میرزا فرفره ” به کارگردانی مهدی پتکی در تالار هنر به روی صحنه رفت . تماشاگران تا نیمه های اجرا هم وارد سالن می شدند و عده ای چیپس و شیرینی و … به همراه داشتند . بچه ها هم تا دلتان بخواهد در سالن بودند و در صحنه هایی با صدای بلند راجع به نمایش نظر می دادند  . بازیگر سیاه نمایش هم تا جایی که صدایشان را می شنید ، جوابشان را با طنازی می داد و مخاطبان را می خنداند .

گلاب-آدینه-شیرهای-خان-بابا-سلطنه

  • و اما گلاب آدینه بازیگر نقش سیاه نمایش”شیرهای خان بابا سلطنه ” بعد از اجرای سانس اول این نمایش که به اتاق گریم و لباس رفت ، با حادثه رو به رو شد . رگال بلند لباس که روی آن پر از لباس های نمایش ها بود و پایه های ضعیفی هم داشت ، ناگهان روی خانم آدینه افتاد و او از ناحیه سر و کتف دچار آسیب دیدگی شد . خانم آدینه که پیش از این هم به مسئولین سالن شهرزاد برای این رگال های نا ایمن هشدار داده بود ، خود دچار حادثه شد . ولی خدا را شکر که حادثه جدی نبود و به خیر گذشت .
  • نمایش” شیرهای خان بابا سلطنه ” به کارگردانی افشین هاشمی که از ابتدای شهریور ماه در تماشاخانه شهرزاد اجرا می شود ، دو اجرای جشنواره ای در دو سانس را نیز تجربه می کند . اما در اجرای اول این نمایش در جشنواره که روز یکشنبه به روی صحنه رفت ، گروهی از یزد که در جشنواره حضور داشتند ، نتوانستند اجرا را ببیند و به هاشمی گفتند که به دلیل آنکه امشب قصد برگشتن به یزد را دادند ، نمی توانند اجرای دوم این نمایش در جشنواره را روز سه شنبه ببینند . آنها همچنین گفتند که عده ی دیگری از دوستان شان که از شهرستان در جشنواره حضور داشتند هم موفق به دیدن این نمایش نشده اند . از همین رو هاشمی از آنها دعوت کرد که سانس دوم این نمایش ، که خارج از جشنواره اجرا می شود را ببینند و خود پیگیری کرد که چه صندلی هایی فروش نرفته است و این گروه یزدی موفق به دیدن ” شیرهای خان بابا سلطنه ” شدند .
  • افشین هاشمی همچنین از گروه های شهرستانی که علاقه مند تماشای این نمایش بودند و اجرای اول را از دست دادند نیز دعوت کرد تا روز سه شنبه – چهاردهم شهریور ماه ، میهمان گروه نمایش باشند و برای دیدن این اثر به سالن شهرزاد بیایند .
  • کارگردان نمایش” شیرهای خان بابا سلطنه ” از اینکه نام این نمایش در جدول اجراهای صحنه ای جشنواره نوشته نشده و در حاشیه آن ذکر شده ، ناراضی و معتقد بود این موضوع باعث شده است که عده ی زیادی به حاشیه جدول توجه نکنند و دیدن این نمایش را در جشنواره از دست بدهند .

 

۷ نظر ثبت شده است .

  1. ليلا گفت:

    با تشکر از سایت خوب شما

  2. هيچ چى عوض نمى شه گفت:

    عزیزم. خانم ادینه ? ̄︿ ̄?
    متاسفانه همه ى این سالن هاى جدید استاندارد نیستند . باز هم باید بریم توى همون سالن هایى که پنجاه سال پیش ساخته شدند!!!!

  3. arshi گفت:

    Like kheiliii khubiin shomaa. Follower etiim

  4. فربد گفت:

    زنده باشن استاد نصیریان که سایه بالاسر تئاتر هستند

  5. نازى گفت:

    دوست داشتم بزرگان بیشترى اجرا مى کردن. خیلی نمایش کمی از بزرگان در جشنواره بودند متاسفانه

  6. عسل گفت:

    اواااا خانم گلاب چش شد ؟؟ خوبن الان ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *