در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

مصطفی حسینی : از گذشته تا امروز در تئاتر مشکل نمایشنامه داریم ./ امیدوارم تئاتر ما دارای ارزش و یگپارچگی شود.


یکی از بازیگران نمایش ” عطایش را به لقایش بخشیدن ” که به کارگردانی مژگان جودکی در فرهنگسرای بهمن در حال اجرا می باشد ، مصطفی حسینی است که پس از سال ها دوری از عرصه ی تئاتر ، دوباره به صحنه بازگشته است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی داشته است که که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

۱- خودتان را معرفی کنید و از سوابق خود بگویید .

سید مهدی (مصطفی) حسینی متولد ۱۳۴۸ در گرگان هستم . تئاتر را از اوایل دهه ۶۰ در گرگان شروع کردم و با اساتیدی چون احمدرضا اسعدی ، اکبر قاری ، الله قلی نظری ، محمدرضاصمیمی و رضاخیرخواه کار کردم و درس تئاتر را در محضر این عزیزان فرا گرفتم . ثمره آن تجربه با ارزش ، فعالیت هایی در زمینه بازیگری ، کارگردانی و … شد که منجر به دریافت جوایزی هم از جشنواره های مختلف شده است .

۲- بعد از حدود ۲۰ سال بازیگری تئاتر را دوباره شروع کرده اید . چه تفاوتی در تئاتر امروز نسبت به تئاتر آن سال ها احساس می کنید ؟

به نظر من از گذشته تا الان برای تئاتر کاری نشده که بشود تفاوتی برایش قائل بود . نسبت به گذشت بیست سال ، شاهد یک سیر نزولی در آن هستیم.
کارِ خوب هست اما کم . هنوز مشکل متن پابرجا است . نمایش ها ، اسیر میزان های غربی شده اند . امروز کارها اغلب قصه ندارند ، همه شده رنگ و فرم و بدون تماشاچی . البته همانطور که گفتم هنوز هم هستند کسانیکه کارِ خوب هم می کنند اما کمتر .

۳- چه ویژگی در این نمایش و گروه دیدید که بعد از سال ها دوری از تئاتر ، فعالیت خود را با این نمایش از سر گرفتید ؟

عضویت من در گروه بسیار اتفاقی بود که تبدیل به یک اتفاق خوب شد .
بعد از آشنایی ، وقتی گروه را خیلی یکدل و صمیمی دیدم ، دوست داشتم با آن ها کار کنم . چون کار هم دارای یک داستان و حکایت زیبا با فضایی که من دوست داشتم ، بود ، فرصتی شد که بخواهم همکاری کنم .

۴- از نقش خود در این نمایش بگویید .

نقشم رییس نظمیه است ، البته این نقش یک تعریف کامل از آنچه که شخصیت این فرد است دارد . ولی آنچه که من ارائه دادم یک تیپ از یک رییس نظمیه بود. چونکه وقتی برای شخصیت سازی این نقش نداشتم .
مسئله از آنجا شروع شد که یک روز مانده به بازبینی وزارت ارشاد بازیگر این نقش انصراف داد . خیلی دوست داشتم که به گروه کمک کنم ‌و یک روز فرصت داشتم و در این زمان توانستم یک تیپ از آن نقش را ارائه دهم . روز بازبینی اغلب دیالوگ ها را بداهه گفتم و فقط مفهوم را رساندم. تجربه خوب و راضی کننده ای بود .

 

۵- از اجرا راضی بودید ؟

برای اینکار زحمت زیادی کشیده شد . همه هرچه در توان داشتند ، گذاشتند . مخصوصا کارگردان پرتلاش کار ، خانم جودکی که با یک انرژی خارق العاده و خستگی ناپذیر گروه را هدایت کردند . امروز وقتی نتیجه کار را میبینم واقعا راضی کننده است .

۶- چه مشکلاتی برای اجرای این نمایش داشتید ؟

تمام مراحل تولید یک نمایش ، دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی است که تا اجرا با آن برخورد می کنید که عمده ترین آن مسائل مادی است .

۷ – و در پایان هر صحبتی دارید ، بفرمایید .

در پایان از شما بسیار سپاسگزارم که لطف کردید وقت گذاشتید و کار ما را دیدید و با حوصله پای حرف ما نشستید . به امید روزی که تئاتر ما دارای ارزش ، صاحب و یگپارچگی شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *