معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن انجمن منتقدان خانه تئاتر


سیزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر با تقدیر و نکوداشت یونس شکرخواه‌، حمید امجد و بهروز غریب‌پور همراه شد.

 تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ایسنا، مراسم سیزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر شامگاه ۳ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان عرصه‌های مختلف در ایوان شمس با تقدیر از تعدادی از چهره‌های هنری‌، رسانه‌ای‌ و همچنین معرفی برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر برگزار شد.

تقدیر یونس شکرخواه با حضور چکناواریان 

در بخش ابتدای این مراسم که به نکوداشت و تقدیر اختصاص داشت با حضور لوریس چکناوریان‌، مدال عبدالحسین نوشین به یونس شکرخواه روزنامه‌نگار و استاد ارتباطات اهدا شد.

شکرخواه بعد از این تقدیر در سخنانی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: زندگی ما مثل تئاتر است، ممکن است آدم بد‌، خوب باشد یا آدم خوب بد باشد. ولی در آخر باید لباس‌هایمان (استعار از لباس‌های تئاتر) را در بیاوریم و از صحنه نمایش پایین بیاییم.

تقدیر از بهروز غریب‌پور با حضور شهرام ناظری

در بخش بعدی گروه تئاتر «آران» به سرپرستی بهروز غریب‌پور به عنوان گروه برگزیده از سوی انجمن منتقدان خانه تئاتر در سال ۹۲ معرفی شد و مدال عبدالحسین نوشین‌ توسط شهرام ناظری به بهروز غریب‌پور اهدا شد.

شهرام ناظری در سخنانی کوتاه گفت: این کار اتفاق بسیار زیبایی بود که دو رشته تئاتر و موسیقی کنار هم قرار گرفتند. این اتفاق می‌تواند کم کم باعث همدلی‌ و هماهنگی هنرمندان مختلف بشود. چون پیش از این اوضاع به گونه‌ای بود که باعث تفرقه می‌شد و حتی هنرمندانی که در یک رشته بودند از هم فاصله داشتند.

او افزود: افتخار می‌کنم که اهدای این جایزه به شخص بزرگی که سال‌ها در تئاتر زحمت کشیده به من محول شد چرا که خود این کار برای من مثل یک نشان است.

همچنین بهروز غریب‌پور با اشاره به صحبت یونس شکرخواه در کلیپی که پیش از تقدیر از او پخش شد با لحنی طنز عنوان کرد: از دکتر شکرخواه نمی‌پذیرم که بگوید به دَرک چون ممکن است اگر از ایشان سوال شود که آیا اپراهای بهروز غریب‌پور را دیده‌ای یا نه بگوید نه ندیده‌ام به درک. شما لطف کنید آن به درک را به ما نگویید.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: افتخار می‌کنم که در حضور همه شما و در کنار استاد جوانمرد تقدیر می‌شوم. اگر همسرم و گروهم که یار دیرینه هستند نبودند من هم الان در اینجا نبودم.

تقدیر از حمید امجد با حضور عباس جوانمرد

در بخش دیگری با حضور عباس جوانمرد هنرمند پیشکسوت تئاتر از حمید امجد نمایشنامه نویس تقدیر شد و نشان عبدالحسین نوشین به وی اهدا گردید.

عباس جوانمرد در سخنانی گفت: آدم‌های نخبه‌ای مثل حمید امجد و دو دوست دیگرش محمد رحمانیان و محمد چرمشیر تربیت شده کسی هستند که من همیشه به او افتخار می‌کنم، بهرام بیضایی.

او افزود: مجموعه کارهایی که یک آدم در مورد حرفه‌اش انجام می‌دهد اهمیت دارد و نه سخنرانی کردن. این دوستان آثارشان لبریز از کار است نه حرف زدن.

در ادامه حمید امجد در سخنانی گفت: با این حجم از شرمندگی و البته افتخار که از دست استاد جوانمرد این جایزه را می‌گیرم، اصلا خودم را در محدوده این افتخار نمی‌بینم.

این نمایشنامه‌نویس با اشاره به دوری‌اش از تئاتر گفت: وقتی من پرسیدم که چرا شما می‌خواهید از من تقدیر کنید‌ و به آنها گفتم من ۱۰ سالی است که از محیط تئاتر ایران دور بوده‌ام. آنها در پاسخ گفتند به همین دلیل می‌خواهیم این کار را انجام دهیم .

پیش از تقدیر از این هنرمند تئاتر، کلیپی پخش شد که در آن هنرمندانی چون محمد رحمانیان‌، محمد چرمشیر‌ و افشین هاشمی درباره حمید امجد صحبت کردند.

محمد رحمانیان امجد را روشنفکری چند وجهی دانست و نقش او را مانند بهرام بیضایی در ادبیات نمایشی مهم دانست و محمد چرمشیر امجد را نمایشنامه‌نویسی برجسته‌ای معرفی کرد.

نمایش «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، نمایش «سالگشتگی» به کارگردانی امیررضا کوهستانی و نمایش «یرما» به کارگردانی علی رفیعی به ترتیب مقام سوم تا اول را از آن خود کردند.

حمید پورآذری جایزه علی رفیعی را که در خارج از کشور است دریافت کرد و یادداشتی از جانب این هنرمند برای حاضران خواند.

بخش بعدی این مراسم به معرفی برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان خانه تئاتر اختصاص داشت:

 بخش عکس: مهسا صفاری‌پور‌.

بخش یادداشت: امین عظیمی‌.

بخش گفت وگو: فرزانه ابراهیم زاده‌.

بخش مقاله پژوهشی: مجید کیانیان‌ و محمد جعفر یوسفیان کناری‌.

بخش گزارش‌: جواد عاطفه.

بخش مقاله ژورنالیستی: سید جواد اشک‌ذری‌ به عنوان برگزیدگان و نفرات اول معرفی شدند.

همچنین اکرم محمدی‌ از روزنامه «خراسان» به عنوان خبرنگار با سابقه و فعال با حضور جواد مجابی تقدیر شد.

جواد مجابی در سخنانی عنوان کرد: ادبیات یک موجود ساکت است و در خلوت خلق می‌شود. ادبیات پسرعمویی به نام تئاتر دارد که در خلوت خلق می‌شود و در هیاهو اجرا می‌شود. امیدوارم ادبیات در گفت‌وگویش با تئاتر موفق باشد.

حمیدرضا مدقق و پیمان شیخی در بخش خبرنگاران حوزه دیداری و شنیداری تقدیر شدند.

در ادامه با حضور حمید لبخنده از مریم فشندی به خاطر ۱۰ سال فعالیت در سایت ایران تئاتر تقدیر شد و در بخش پایانی مراسم کاظم هژیر‌ آزاد مورد تقدیر قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *