در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی

معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی سیستان و بلوچستان


بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی سیستان و بلوچستان در زاهدان به پایان می‌رسد.

برگزیدگان جشنواره تئاتر سیستان و بلوچستان

به گزارش تئاتر فستیوال ، در بخش صحنه ای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی سیستان و بلوچستان در زاهدان یازده اثر نمایشی از شهرهای زاهدان، زابل، سراوان، چابهار، قصرقند و ایرانشهر به رقابت با یکدیگر پرداختند.  در بخش خیابانی هم نمایشهایی از شهرستانهای زهک، هیرمند، زابل، سراوان، چابهار و زاهدان اجرا  داشتند. لازم به یادآوری است از برخی شهرهای تازه تاسیس چون هیرمند، زهک و قصرقمد برای اولین بار نمایش در جشنواره حضور داشتند. گفتنی است اولین جشنواره تئاتر استانی است که در بخش خیابانی هم اجرا داشت که در این بخش ، داوران سه کار برگزیده و در بخش صحنه ای دو نمایش را به عنوان برگزیده جشنواره معرفی کردند.

در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی که با حضور استاندار و فرماندار زاهدان در مجتمع تفریحی لادیز برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی نسبت به سال های گذشته، متفاوت برگزار شد.

حسین مسگرانی پیوند جشنواره با اجراهای عمومی را یکی از ویژگی های منحصر به فرد بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی معرفی کرد و افزود : هر یک از تئاتر های صحنه ای ۵ اجرای عمومی داشتند و در کنار تئاترهای صحنه ای برای اولین بار تئاترهای خیابانی  از سراسر استان به زاهدان آمدند و از ۱۸ تا۲۳ شهریور در پارک ها و میادین زاهدان تئاترهایشان را به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد : نویسندگی تمام کار ها را نویسندگان بومی استان برعهده گرفتند که نوید دهنده خبرهای خوب برای تئاتر استان در سال های آتی است.

مسگرانی با بیان اینکه شهرهای استان ما از نداشتن پلاتوی تئاتر رنج می برد، تصریح کرد: حضور هنرمندان از هیرمند و قصرقند برای اولین بار در استان با تمام کمبودها نشان می دهد تئاتر استان به بلوغ نزدیکتر شده و می تواند در جشنواره های منطقه ای و کشوری حضور پیدا کند.

در ادامه هیئت داوران بخش خیابانی و صحنه ای منتخبین خود را این گونه اعلام کردند:

در بخش نمایش های خیابانی 

“خانه ام ویران” به کارگردانی عبدالشکور رضایی پور از سراوان، “او نباشد دیگری” به کارگردانی پرویز باقری از زاهدان و “گوریچ” به کارگردانی مصطفی رئیسی از قصرقند، عناوین اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

عنوان اول طراحی صحنه به سعید ریگی، از نمایش “گوریچ” و تقدیر این قسمت به “عروس گز” از زهک اختصاص یافت.

 نمایش “گوریچ”، “عروس گز” و “بیانه عجولانه مهمانمحاقی” عناوین اول تا سوم موسیقی را کسب کردند.

 عنوان بازیگری اول مرد به پرویز بهرامی از نمایش “خانه ام‌ویرانی”، بازیگری دوم مشترک حمید پناهی از “رستم و رهگذر” و امین خمر از “او نباشد دیگری” و بازیگری سوم مشترک به غلام رسول دوستی از “خانه ام ویران” و حجت نوروزی از “رستم و رهگذر” و همچنین تقدیر بازیگری به امین بلوچ از نمایش “گوریچ” اختصاص یافت

محدثه مهرپویان از “او نباشد دیگری” مقام اول بازیگری زن، زینب سلمان و فاطمه باقری از “او نباشد دیگری” مقام دوم مشترک بازیگری زن پروانه پیروزی از “خانه ام ویران” و فاطمه ریگی نژاد از “این بود زندگی” مقام سوم مشترک بازیگری زن را کسب کردند.

 مقام‌ اول نویسندگی به حکیم داد حسین بر “از خانه ام ویران” دوم به جمال ناصر بلیده از “گوریچ” و سوم به ارسال محبی از “او نباشد دیگری” رسید و محمد رضا غلامی از “این بود زندگی” شایسته تقدیر شد.

 عنوان کارگردانی دوم به پرویز باقری از “او نباشد دیگری” و عبدالشکور رضایی پور از “خانه ام ویران” و مقام سوم به حمید پناهی از “رستم و  رهگذر”  و مصطفی رئیسی از “گوریچ” اختصاص پیدا کرد و محمد امیر شهرکی هم از نمایش “عروس گز” شایسته تقدیر شد.

در بخش اصلی و خیابانی این جشنواره ،برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان در بخش بازیگری به این شرح اعلام شد:

برگزیدگان بازیگران زن استان

بهنوش نیرو از نمایش “آیفون” لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگر زن

لوح تقدیر و جایزه نقدی عنوان مشترک بازیگری سوم زن به ندا حبیبی از “دوچش پیدا” و ویدا داوودی از “دژاوو” تعلق گرفت.

لوح تقدیر و جایزه نقدی مقام دوم بازیگری به طور مشترک به عاطفه سندگل از “آسوکه زرنج” و معصومه شیخ ویسی از “آیفون” تعلق گرفت.

 مقام بازیگر اول زن، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگر اول زن به ساغر کیخا از نمایش های “آسوکه زرنج” و “آیفون” تعلق گرفت.

برگزیدگان بازیگران مرد استان :

 لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگری مرد در قسمت پیشکسوتان به طور مشترک به علیرضا سلمان نژاد از “آیفون” و سید مهدی هاشمی از “ماهور” تعلق گرفت.

لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگر دوم مرد به صورت مشترک به پرویز باقری و مرتضی مودی از نمایش “دوچش پیدا”  دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگری اول مرد به احمد گل بیگی از نمایش “تولدی دیگر” تعلق گرفت.

برگزیدگان در بخش کارگردانی :

لوح تقدیر و جایزه نقدی برگزیدگان مقام سوم کارگردانی به طور مشترک به محمود فرخزاد از نمایش “خواب خشک گندم” و پرویز باقری از “دوچش پیدا” تعلق گرفت.

 لوح تقدیر و جایزه نقدی برگزیدگان مقام دوم کارگردانی به طور مشترک به مهدی تقی زاده از “آسوکه زرنج” و نظیر برهان زهی از “گار و بیران” تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده اول کارگردانی: سعید بادینی از “آیفون”.

برگزیدگان در بخش نویسندگی :

لوح تقدیر و جایزه نقدی نویسنده سوم : عزیز ا… فخر براهویی از “تولدی دیگر”

لوح تقدیر و دیپلم افتخار نویسندگی دوم : ابوالفضل هاشمی از “آسوکه زرنج”

در بخش تقدیری اول دیپلم افتخار به هیچ یک از نویسندگان اختصاص نیافت.

 برگزیدگان دیگر بخش ها :

لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی بروشور : وحید فرهادی از نمایش های “دژاوو” و “آسوکه زرنج”

چهره پردازی : خاطره رامش در نمایش “گار و بیران”

طراحی لباس : شهلا جهانتیغ از نمایش “خواب خشک گندم”

طراحی صحنه:  پرویز باقری از نمایش “دوچش پیدا”

موسیقی به طور مشترک: محمد درازهی از “اشک مریم “و  عبدالغفور زرنگ شاهی از “گار و بیران”.

سیاوش چراغی پور ، نسرین نکیسا و محمد مهدی خاتمی داوری نمایش های صحنه ای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان را به عهده داشتند و در شب اختتامیه با قرائت بیانیه جشنواره توسط هیئت آنان، نتایج جشنواره را اعلام کردند.

بر این اساس نمایش های “آسوکه زرنج” به کارگردانی مهدی تقی زاده و “آیفون” به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

گفتنی است بیست و هفتمین جشنواره سراسری تئاتر استانی سیستان و بلوچستان بیستم شهریور ماه با اجرای نمایش های خیابانی در زاهدان آغاز و بخش صحنه ای جشنواره در صبح  بیست و دوم شهریورماه آغاز و همزمان در شش سالن شهر زاهدان اقدام به اجرای نمایش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *