منیژه محامدی : برگزاری بزرگداشت برایم مسئله نیست ، می خواهم امکانی باشد که تئاتر کار کنم .


مراسم بزرگداشت منیژه محامدی کارگردان ، مترجم و مدرس تئاتر که سال ها در زمینه تئاتر به پژوهش و فعالیت پرداخته است ، در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال پس از مراسم بزرگداشت در تالار وحدت ، گفت وگویی با خانم منیژه محامدی داشته است که می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

منیژه محامدی در پاسخ به اینکه آیا از نحوه تقدیر و بزرگداشتی که برگزار شد ، راضی است یا خیر ، گفت : به هر حال بعد از این همه فعالیت و این قدر دیر ، الان تقدیر شد . من تقدیر برایم زیاد مسئله نیست ، بیشتر می خواهم امکانی باشد که تئاتر کار کنم ، این برایم مهم است .

وی در مورد اجرای نمایش “روز ولنتاین” در یکی از سالن های خصوصی و کوچک در سال گذشته ، گفت : وقتی مسئولین برایشان مهم نبوده و اجازه ندادند که ما کار کنیم دیگر چه توقعی داریم ؟ البته من همیشه تئاتر برایم تئاتر بوده  و مکان اجرایش برایم مهم نبوده است . اصلا مسئله این نیست که من کجا کار کنم ، مهم این است که من تئاتر کار کنم . این کار را کردم که به جوان ها بگویم از هر جایی می توان شروع کرد اما مسئله این است که به کجا می خواهد برسد . بچه هایی که در این سالن ها کار می کنند ، گاهی اوقات هم کارهای بسیار درخشانی انجام می دهند . ولی بعدش قرار است چه اتفاقی بیفتد و به کجا می خواهند بروند ؟

این مدرس تئاتر در ادامه گفت : مسئولین باید این را بفهمند که اگر می خواهند بخش خصوصی هم درست کنند ، اینگونه نیست که هرکس برود برای خودش جایی راه بیاندازد . باید تصمیمی گرفته شود ، چند سالن در شهر درست کنند ، در اختیار بچه های تئاتر قرار دهند و کمک کنند که این سالن ها راه بیفتد . با این بلبشویی که الان هست ، روز به روز تئاتر دارد می میرد .

او با بیان اینکه تئاتر خصوصی زمانی می تواند پایه بگیرد که دولت کمک و حمایت کند ، گفت : اگر حمایت دولت نباشد ، نمی شود چرا که ما تجربه سالن خصوصی نداشتیم و الان بچه ها از جیبشان هزینه می کنند . من جوانها را می بینم که خودان هزینه می کنند که تئاتر کار کنند . دو بار این کار را انجام دهند ، بعدش چه کنند ؟ این تئاترهای کوچک با وضعیتی که هست ، درآمدی ندارند و تماشاچی اش را نگه نمی دارد . ما تماشاچی نداریم ، خودمان هستیم که می رویم کارهای هم دیگر را می بینیم . ضربه بزرگی به تئاتر مملکتمان زده شده است و با جشنواره و رفیق بازی و به عده ای پول دادن و به عده ای ندادن و عده ای را تشویق کردن یا نکردن ، به هیچ وجه درست شدنی نیست . فکر اساسی لازم دارد ، برخورد اساسی لازم دارد و این اتفاقاتی که الان شاهدش هستیم هیچکدام به تئاتر کمک نمی کند .

این کارگردان تئاتر در مورد نمایش های حاضر در جشنواره سی و چهارم گفت : من کارها را دیدم ، دو کار ایرانی دیدم که خوب بود ، تمام کارهای فرنگی که دیدم بد بودند . در عجبم که این ها از کجا دعوت می شوند ، چه طور به این مملکت می آیند ، چه کار دارند می کنند . کار آقای رحمانیان با بازی مهتاب نصیرپور را دیدم که بسیار خوب بود . کار سهراب سلیمی را هم دیدم که بسیار خوب بود . بقیه کارهایی که دیدم بسیار بد بود . ما مدام پز فرنگی ها را می دهیم ، اما نه دو گروه فرنگی درست می آوریم و این هایی هم که هستند مفت گرانند!!! واقعیت این است که جشنواره وقتی درست است که کار درست و حسابی داشته باشد . کدام کار را در این جشنواره دیدیم که درست و حسابی بود ؟! من که کار خوب ندیدم .

او در مورد نحوه مدیریت و برنامه ریزی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت : به نظرم امسال از پارسال بهتر بود ، خیلی کار خوبی کردند که آقای اسدی را برای سال بعد به عنوان دبیر جشنواره گذاشتند ، برای اینکه اگر یک نفر بتواند چند سال جشنواره را اداره کند ، متوجه می شود که چه کار باید انجام دهد . سالی یک نفر ، هیچ کس دستش نمی آید که چه کار باید کند . اما اینگونه حداقل اگر برنامه ریزی امسال اشکال داشت ، سعی می کنند سال بعد بهتر شود . باید بگذارند یک دبیر جشنواره چند سال بماند و امکانات بدهند و به کل جشنواره شناخت پیدا کند .

منیژه محامدی در پایان در مورد کارهای آینده اش گفت : باید صبر کنیم ببینیم چه می شود ، قول هایی داده شده که باید نتیجه اش را ببینیم .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. هما گفت:

    خانم محامدی عزیز
    بهترین ها رو براتون آرزو می کنم .
    سلامت و پاینده باشید .

  2. لادن گفت:

    آخه این چه بزرگداشتی بود واقعا ؟؟!!! خوب نکنید که احترام اساتید بیشتر حفظه تا این وضع ؟!!

پاسخ دادن به لادن لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *