هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مهدی صالحیار : جشنواره آیینی و سنتی باید سالانه برگزار شود .


مهدی صالحیار کارگردان نمایش “سارای” کاری از مرند در اولین روز از هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در بخش جوانه های نمایش ایرانی حضور دارد . به این بهانه خبرنگار تیاتر فستیوال گفت و گویی کوتاه با این کارگردان داشته است که در ادامه می توانید بخوانید :

تئاتر فستیوال

مهدی صالحیار “سارای” را یک داستان فولکلور در منطقه آذربایجان معرفی کرد و گفت : ما “سارای” را در قالب یک کار نمایشی بدون دیالوگ با بازی بچه های کوچک به جشنواره آیینی و سنتی آوردیم . در این نمایش بعضی از آیین های آذری همچون آیین های مربوط به مراسم عروسی در قالب این داستان بیان می شود .
وی با بیان اینکه شش سال است که با بازیگران کودک و نوجوان کار می کند ، گفت : من در حوزه های مختلفی کار کردم ، بخشی از گروهم بازیگران بزرگسال هستند که نمایش صحنه ای اجرا می کنیم و بخشی دیگر کودکان و نوجوانان هستند که الان شش سال است که در کنار آن ها هستم . این بچه ها تمریناتشان را از کارگاه های ژیمناستیک شروع کردند . “سارای” چهارمین کار داستانی ام است که با این بچه ها کار می کنم و در چهار دوره از جشنواره ی فجر با نمایش های مختلف اجرا رفته ایم .
صالحیار دوسالانه بودن جشنواره آیینی و سنتی را یکی از ایرادات این جشنواره دانست و گفت : به نظر من نیاز است هم جشنواره آیینی و سنتی و هم جشنواره عروسکی هر ساله برگزار شوند . زیرا امروزه با تحلیل رفتن و گم شدن آیین های اصیلمان مواجهیم . این قضیه نیازمند این است که بخش های آیینی ما در پروسه زمانیِ طولانی مدت اجرا شود و در طول سال و در ایام مختلف با اجرای بخشی از این جشنواره مواجه باشیم . و تنها به ده روز جشنواره آن هم هر دو سال یک بار محدود نشود . جشنواره های دیگر ما نیز بخش های آیینی دارد ولی به این صورت تخصصی به موضوع پرداخته نمی شود و فقط در جشنواره آیینی و سنتی این اتفاق میافتد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *