هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مهدی ملکی : کار با نوجوانان ، سخت ولی لذت بخش و شیرین است .


نمایش “مضحکه غول چراغ جادو” کاری از مهدی ملکی بود که به همراه شاگردان او در بخش جوانه های نمایش ایرانی هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با مهدی ملکی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مهدی ملکی در توضیح چگونگی حضور نمایش “مضحکه غول چراغ جادو”در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : این نمایش سال گذشته توسط دانش آموزان چند مدرسه در مسابقات دانش آموزی اجرا شد که اقبال خوبی از آن شد . امسال برای اولین بار فراخوان بخش جوانه های نمایش ایرانی توسط جشنواره ارائه شد و ما هم در آن شرکت کردیم  .

وی در ادامه در مورد کار با نوجوان ها گفت : سه سال است که با نوجوان ها کار می کنم . کسانی که دوست دارند با بچه ها کار کنند ، باید صبر زیادی داشته باشند . بنابر اقتضائات سنی شان کمی کار کردن با آن ها سخت است ولی از طرف دیگر ، لذت بخش و شیرین است چون خروجی کار ، صادقانه است ، غل و غش و ریا کاری در آن نیست .

این کارگردان تئاتر در ارزیابی هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : در هر جشنواره ای به خاطر حجم کاری ، مشکلات و نا هماهنگی هایی وجود دارد ولی با اجرای نهایی ، همه ی خستگی ها رفع می شود . به هر حال جشنواره ای که رقابتی نیست ، باید چیزهای دیگری مثل کمک هزینه به گروه ها را در خود داشته باشد . ما در این مورد کمی اذیت شدیم و فعلا کمکی انجام نشده است و امیدی هم به آن نیست . اگر رقابتی نیست باید ویژگی دیگری وجود داشته باشد تا هنرمندان انگیزه حضور در جشنواره را پیدا کنند . شاید از نگاه بیرونی حضور در جشنواره خوب باشد ولی وقتی وارد کار می شوی و مشکلات را می بینی ، در سال های بعد علاقه ات برای حضور در جشنواره کمتر می شود .

وی در پایان در مورد علاقه مردم به نمایش های سیاه بازی و تخت حوضی اضافه کرد : نمایش های تخت حوضی و سیاه بازی به خاطر طنزی که نیاز جامعه امروز است ، به خودی خود نسبت به برخی از آیین ها یا نقالی برای مخاطب جذاب هستند . فکر می کنم به همین خاطر مردم بیشتر جذب اینگونه نمایش ها می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *