مهرداد تشکری : بازی در دو نقش متفاوت در نمایش “شاعر” برایم چالشی جذاب و سخت بود .


در نمایش “شاعر که این روزها به کارگردانی میکائیل شهرستانی در تماشاخانه دراما اجرای عموم خود را پشت سر می گذارد ، مهرداد تشکری از هنرجویان میکائیل شهرستانی ، بازی در دو نقش کاتولو اوسیانو و جولیو را بر عهده دارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با مهرداد تشکری داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مهرداد تشکری در ابتدا در مورد پرسوناژهایی که در نمایش “شاعر” ایفای نقش آن ها را بر عهده دارد گفت : در این نمایش من ایفاگر دو نقش کاتولو اوسیانو (شاعر) و جولیو بصورت یک روز درمیان هستم.

کاتولو اوسیانو شاعری است که برخلاف سایر هم کیشان خویش به وسیله شعر و شاعری شهرت و پول فراوانی کسب کرده و به یک تاجر پول دوست تبدیل شده است. دیگر از شور و شوق سوزان وی به شعر و هنر خبری نیست ، هرچه هست پول است و مادیات. و در جریان این نمایش نیز قصد دارد تا تنها برای ارتقاء موقعیت فعلی خویش با دختری از یک خانواده بورژوا ازدواج کند و حتی به این هدف هم به شکلی کاملا کاری و  برنامه ریزی شده نگاه می کند.

وی ادامه داد : و جولیو پسر خانواده ای است  که پدر بالاخره بعد از چهل سال جان کندن و تحمل سختی و مشقات فراوان مفتخر به عنوان حضرت اشرف شده و جولیو حالا به سادگی از تمام مزایای آن بهره مند شده است و به همین دلیل همیشه سعی می کند مطابق میل پدرش رفتار کند و تملق گو و پشتیبان وی باشد ، از همسر پر فیس و افاده اش کاملا حساب می برد و در این بین فقط به پسرش سیلویتو زور می گوید.

بازیگر پرسوناژ “شاعر” در مورد تمریناتی که برای نزدیک شدن به این پرسوناژ داشته است ، گفت : برای نزدیک شدن به یک نقش ، خواندن چندین و چند باره متن و تحلیل نمایشنامه و شخصیت های آن از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که به مرور باعث روشن تر شدن لایه های زیرین نمایشنامه و نانوشته های متن خواهد شد و این امر متعاقبا باعث نمایان شدن زوایای نقش برای یک بازیگر خواهد شد. و صد البته بهره گیری از راهنمایی های استاد بزرگی چون میکائیل شهرستانی در این راه بسیار مثمر ثمر بود.

تشکری در ادامه گفت : در جلسات آغازین ابتدا به خوانش نمایشنامه و سپس به حفظ متن پرداختیم و درنهایت میزانسن های نمایش توسط آقای شهرستانی ارائه و در جلسات تمرین به صورت نهایی درآمد ؛ و من علاوه بر انجام تمرینات گروهی تقریبا هر روز تمرینات اختصاصی خود را نیز داشتم تا بتوانم هر چه بیشتر به هر دو نقشم نزدیک شوم.

بازیگر پرسوناژ “جولیو” با بیان اینکه میکائیل شهرستانی با بازی در دو نقش در این نمایش چالش جدیدی برای او در نظر گرفته بود ، گفت : تجربه ایفای دو نقش کاملا متفاوت چالشی بود که جذابیت و در عین حال سختی های خاص خود را داشت و البته تمرکز ، توجه و کار مضاعفی را طلب می نمود. در جلسات تمرین ، ایشان اجازه اتود زدن های متفاوت و مرتبط با نقش را به ما می دادند و این امر برای رسیدن هر چه بیشتر و بهتر به نقش کمک شایانی می نمود.

مهرداد تشکری در پایان از همکاری با میکائیل شهرستانی گفت : در تک تک دقایقی که در محضر ایشان بودم آموختم و آموختم . تجربه بسیار ارزشمند و البته سختی بود ، چرا که ایشان با دید بسیار عالی و نگاه ریزبینانه شان اجازه نمی دهند تا کوچک ترین اشتباهی از نظرشان مخفی بماند. ایشان به راستی استاد مسلم بازیگری هستند و در راه هدایت بازیگران همانند امر آموزش جدیت و حساسیت های باورنکردی دارند که برای هر بازیگری که افتخار همکاری با ایشان را داشته باشد براستی نعمت بزرگی محسوب می شود.

در پایان لازم می دانم از آقای شهرستانی عزیز که بی منت و با عشق ، تجربیات ارزشمندی را در اختیارم قرار دادند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *