در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

مهسا فلاح : امیدوارم تعداد جشنواره های عروسکی بیشتر شود .


مهسا فلاح دانشجوی رشته تئاتر عروسکی و کارگردان نمایش ” بلاند رد هد ” در بخش تجربه ی هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

درباره نمایش بلاند رد هد ” که در جشنواره اجرا کردید توضیح دهید .

 این نمایش از کلاس کارگردانی دانشگاه مان شروع شد . بعد از آن تصمیم گرفتیم این کار را جدی بگیریم و در جشنواره نمایش عروسکی که پیش رویمان بود ، شرکت کنیم . اضافه شدن بخش تجربه هم این قابلیت را به ما می داد تا نمایش کوتاه مان را در جشنواره اجرا کنیم و تجربه خوبی هم بود .

دانشجوی کدام دانشگاه هستید ؟ اساتیدتان چقدر در این اجرا کمک تان کرده اند ؟

دانشجوی رشته تئاتر عروسکی در دانشگاه تهران هستم . در کلاس خانم پوپک عظیم پور این نمایش را کار کردیم و ایشان مشورت ها و راهکارهایی به ما دادند و کمک کردند که بتوانیم در جشنواره اجرا کنیم .

در بروشورتان نوشته اید از یک ترانه ایده گرفته اید ، این ایده اولیه چطور به این اجرا رسید ؟

موزیک Long Red Hair اثر Vermillion Lies ، داستان دو خواهر است . اولین بار که این آهنگ را شنیدم ، برای من تصویر داشت و دیدم برای یک اجرای پانزده دقیقه ای که دیالوگ زیادی هم نداشته باشد ، اثر مناسبی است .

راجع به طراحی عروسک ها و صحنه ای که در نمایش تان وجود دارد ، توضیح دهید :

ابتدا قرار بود عروسک هایمان تاپ تیبل ( رو میزی ) باشد ولی بعد متوجه شدیم جادویی که می خواهیم را ندارد . بعد تصمیم گرفتیم که عروسک ها نخی باشد . به همین خاطر پروسه کار طولانی تر شد . وقتی ساخت عروسک ها تمام شد و متن هم تکمیل شد ، از آقای پوریا اخوان کمک گرفتیم که طراحی صحنه نمایش مان را انجام دهد .

تمرین تان چه مدت طول کشید ؟

تمرین کوتاهی برای دانشگاه داشتیم و تمرین جدی مان تقریبا دو ماه طول کشید .

این نمایش را در دانشگاه هم اجرا کرده اید ؟

با یک عروسک فقط برای امتحان دانشگاه اجرا رفتیم ؛ چون آن زمان عروسک ها هنوز کامل نشده بودند . متن هم آقای آرمان میر عبدالحق ، تینا سورانی و بنیامین سیدین به این شیوه نگارش کردند و ما ازش استفاده کردیم .

تجربه اولین حضورتان در جشنواره نمایش عروسکی چطور بود ؟

سال های گذشته به عنوان عروسک گردان در جشنواره بوده ام ، ولی این اولین دوره ای است که به عنوان کارگردان حضور دارم و از این بابت خوشحال هستم . بخش تجربه ، که مدت زمان آثار در آن نهایتا پانزده دقیقه است ، این جرأت را به ما می دهد که بتوانیم کارهای کوتاه بسازیم و تجربه کنیم .

 به عنوان یک دانشجوی تئاتر عروسکی ، آینده کاری خودتان را چطور می بینید ؟ دغدغه تان در حوزه تئاتر عروسکی در دانشگاه چیست ؟

اگر سعی کنند در دانشگاه کمی به سمت تئاتر عروسکی مدرن پیش بروند ، بهتر است . ما هنوز در شیوه های کلاسیک مانده ایم . همچنین اگر تعداد جشنواره های عروسکی بیشتر شود ، بهتر است . در حال حاضر ما فقط این جشنواره عروسکی را داریم . جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی هم که دیگر اجرا نمی شود . اگر تعداد جشنواره ها بیشتر شود و گروه های عروسکی کار کنند ، وضعیت بهتر خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *