مهلت ارسال آثار به «تئاترمان» تمدید شد


دبیر نخستین همایش سراسری تئاتر آپارتمانی «تئاترمان» مهلت ارسال فیلم آثار حداکثر تا تاریخ ۱۵ مرداد خبر داد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمود صابری دبیر نخستین همایش سراسری تئاتر آپارتمانی در قرنطینه که با عنوان «تئاترمان» شناخته می‌شود در مورد این رویداد گفت: بعد از شیوع کرونا و ضرورت قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی که تعطیلی سالن‌های تئاتر را به همراه داشت، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بر آن شد تا راهکارهایی را برای ادامه فعالیت اهالی تئاتر در منزل و همینطور تأمین توقعات مخاطبان تئاتر در قرنطینه بیندیشد و همایش «تئاترمان» که در واقع فراخوانی برای تولید تئاتر آپارتمانی در قرنطینه است، یکی از این راهکارها بود.

وی ادامه داد: در این راستا فراخوان این رویداد اعلام شد و در مهلت اعلام شده، متون زیادی به دبیرخانه این همایش رسید که از میان متون رسیده، داوران بخش بازخوانی متون، ۵۲ متن را از سراسر کشور انتخاب و حائز شرکت در همایش دانستند. در حال حاضر و پس از اعلام اسامی متون پذیرفته شده، گروه‌های نمایشی مشغول تمرین هستند و تا ۱۵ مرداد فرصت دارند تا فیلم اجراهای خود را برای ما ارسال کنند.

صابری در مورد اینکه آیا صرفا پذیرفته شدن متن‌ها به معنای دریافت کمک هزینه آنهاست گفت: این همایش به گونه‌ای طراحی شده که هیچ هزینه‌ای را به هنرمندان تئاتر تحمیل نکند. لذا چیزی به عنوان کمک هزینه در تولید نمایش‌های این رویداد معنی ندارد. مبلغی که در فراخوان اعلام شده تحت عنوان پاداش و تقدیر بابت تولید آثار است و شامل ۲ بخش است.

وی توضیح داد: یکی مربوط به متون پذیرفته شده که از نویسندگان کلیه متون پذیرفته شده دست اول که در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشند و یا اجرای عمومی نداشته‌اند، با پرداخت ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال قدردانی خواهد شد. این تقدیر صرفاً مربوط به نویسنده است و ارتباطی با گروه اجرا ندارد و سلب کننده حقوق نویسنده از اجرا نخواهد بود. چه بسا متنی که پذیرفته شده به هر دلیلی به اجرا منجر نشود و یا در مرحله بازبینی مورد پذیرش قرار نگیرد. ولی در هر صورت با پرداخت این مبلغ از نویسنده تقدیر خواهد شد. بخش دیگر تقدیر از گروه نمایشی است که کارشناسان مرکز براساس کیفیت آثار، تعداد عوامل، مدت زمان اجرا و معیارهای دیگر، مبلغی را تا سقف ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال صرفاً به آثاری که به مرحله‌ نهایی راه یافته باشند، تعیین خواهند کرد و به این شکل گروه نمایشی نیز مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی درباره کیفیت فیلم‌های ارسالی و زاویه‌ای قابل قبول دوربین برای ضبط اثر گفت: ما در فراخوان هم اعلام کردیم که خانواده‌ها یا گروه‌ها در صورتی که دوربین‌های با کیفیت شخصی داشته باشند، ترجیح ما دریافت تصاویر با کیفیت خواهد بود. چراکه این آثار در مراحل پایانی در اینترنت در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت. ولی برای پیشگیری از هزینه گروه‌ها، تصویربرداری با دوربین گوشی‌های همراه با کیفیت نیز مورد پذیرش است و این امر در صورتی که با رعایت ظرافت‌های لازم صورت گرفته باشد، از امتیازات کار در داوری انتخاب آثار نمی‌کاهد.

صابری عنوان کرد: درباره شیوه تصویربرداری و کیفیت فنی آن چند نکته لازم به ذکر است. اول اینکه در این رویداد، دوربین به منزله چشم مخاطب است. با این تفاوت که مخاطب تئاتر در سالن‌های نمایش معمولاً جای ثابتی دارد و از یک زاویه به تماشای اثر می‌نشیند. در حالی که در آنچه ما برای «تئاتر مان» در نظر گرفتیم، امکان حرکت برای مخاطب وجو.د دارد به این معنا که تماشاگر می‌تواند به همراه سوژه خود حرکت کند و وارد اتاق دیگر، آشپزخانه، تراس و یا حتی حیاط خانه شود. نکته دوم اینکه دوستان توجه داشته باشند که تصویربرداری از تئاتر آپارتمانی با تولید تله تئاتر و یا ساختن فیلم اشتباه گرفته نشود و از قطع و تدوین حتی‌الامکان اجتناب شود. گاهی ممکن است شخصیت‌های نمایشی به لحاظ مکانی فاصله زیادی داشته و یا حتی در ۲ مکان متفاوت مثلاً یکی در اتاق و دیگری در آشپزخانه حاضر باشند. در چنین شرایطی تعیین اولویت اینکه مخاطب تصویر و صدای کدام و صرفاً صدای کدامیک را داشه باشد، با کارگردان است.

صابری در مورد اینکه شرکت‌کنندگان در این همایش فیلم آثار خود را به چه روشی برای دبیرخانه ارسال کنند، بیان کرد: «تئاترمان» به شکلی طراحی شد که هم هزینه‌ها و هم لزوم خروج از منزل را به صفر نزدیک کند. این امر در ارسال آثار هم در نظر گرفته شده است. به این نحو که برای ارسال آثار نیازی به ارسال CD و پست کردن آن نیست و دوستان می‌توانند از منزل و از طریق یکی از پیام‌رسان‌هایی که امکان ارسال فایل­‌های با حجم بالا را داشته باشند، آثار خود را برای ما ارسال کنند. پیام‌رسان مورد نظر و شیوه ارسال آثار در گروهی که در یکی از پیام رسان‌ها برای نویسندگان و کارگردان‌های متون پذیرفته شده، تشکیل شده است، به اطلاع آنها خواهد رسید. ولی نکته‌ای که اینجا لازم است به آن اشاره کنم در خصوص فرمت فیلم‌های ارسالی است. گروه‌ها در صورتی که امکان تبدیل فرمت داشته باشند، ترجیح ما فرمت MP۴ برای ارسال آثار است که هم از کیفیت مطلوب برخوردار است و هم اینکه حجم فایل‌های ارسالی را کاهش می‌دهد. در صورتی که عزیزان از این امکان برخوردار نیستند، با هر فرمتی می‌توانند آثار خود را ارسال کنند. ولی توجه داشته باشند که کیفیت آثار افت زیادی نکند. چون آثار پذیرفته شده در اینترنت در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

دبیر نخستین همایش سراسری تئاتر آپارتمانی «تئاترمان» در پایان درباره مهلت ارسال آثار گفت: ما از زمان اعلام متون پذیرفته شده، مدت زمان حداقل ۴۵ روز را برای آماده‌سازی و ارسال آثار در نظر گرفتیم که بر این اساس مهلت ارسال فیلم آثار حداکثر تا تاریخ ۱۵ مرداد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *