در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

موسی هدایتی : در “درباره یک توپ” کلام و زبان را به دست تصویر سپرده ایم


نمایش خیابانی “درباره یک توپ” به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از قروه که در مسابقه تئاتر خیابانی و دیگر گونه های اجرایی قرار دارد ، یکی از نمایش هایی است که در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی را با موسی هدایتی انجام داده است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

راجع به فرم اجرایی “درباره یک توپ” توضیح دهید .
روز اولی که طرح نمایش به ذهن مان آمد ، دائما در این فکر بودیم ، شکل و شیوه ای را انتخاب کنیم که از روند معمول نمایش ها یعنی فقط کلامی بودن ، فاصله بگیریم و زبان خاص خود این نمایش را پیدا کنیم . اینکه کاملا تصویر حرفش را بزند و کلام و زبان را به دست تصویر بسپاریم که در نهایت به شکل و شیوه اجرایی که ملاحظه کردید یعنی استفاده از اِلمان ها و استفاده از ابزار های خیلی ساده و کوچک منجر شد .
برای اینکه مردم با این فرم اجرایی همراه بشوند و خسته نشوند چه کردید ؟
استفاده از تنوع و زبان خاص تصویر . به نظر من تصویر همیشه جذابیت خاصی دارد و استفاده از فرم بازی بچه ها و حالت فیزیکالی که باید به بازی می‌دادند ، برای نگه داشتن تماشاگر بسیار کمک کننده است . تماشاگران خیلی وقت ها می‌گویند از شنیدن خسته ایم و دوست داریم ببینیم . ما هم سعی کردیم از این زبان ، شکل و شیوه استفاده کنیم .
تمرین های این نمایش چقدر طول کشید ؟
چون برای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان این نمایش را اجرا کردیم ، قبل از جشنواره مریوان حدود یک ماه و نیم درگیر کار بودیم . این نمایش در کل حدود پنج ماه ، ما را درگیر خودش کرده است .
سابقه حضور در جشنواره تئاتر فجر را داشته اید ؟
این اولین حضور من در جشنواره تئاتر فجر است . بنا به شرایطی که در شهرستان ها وجود دارد ، خیلی از مسائل باید دست به دست هم بدهند تا یک نمایش از شهرستان ، به آن حد و سطح از پختگی برسد که بتواند در جشنواره تئاتر فجر خودش را نشان دهد .

راجع به مشکلات تئاتر در قروه توضیح دهید .
همه ما می دانیم مشکلات تئاتر شهرستان چیست ، بودجه ، سالن خوب و مناسب و … مثلا سالنی که ما در قروه داریم ، پرت و دور از شهر است و برای عموم مردم قابل دسترسی نیست . این یکی از مشکلات بزرگ شهر ما است .

تئاتر شهرستان بودجه ندارد و همیشه ما این مشکلات را داریم . برای اینکه یک نمایش برای اجرا آماده شود ، بسیار اذیت می‌شویم ولی چون عشق خاصی داریم ، باز هم تئاتر کار می کنیم . نمی گویم مسائل مادی تأثیر ندارد ولی کسی که به تئاتر عشق داشته باشد ، تئاتر را جلو می‌برد وگرنه در این شرایطی که ما الان داریم ، کار کردن خیلی سخت است .
اگر حرف نگفته ای باقی مانده ، بفرمایید .
برای دوستانم آرزوی موفقیت دارم ، همه آن دوستانی که نمایش آماده کرده اند و زحمت کشیده اند ، چون خودم درگیر اجرا بوده ام ، می‌دانم چقدر سخت و آزار دهنده و طاقت فرسا است ، مخصوصا با شرایطی که ما الان داریم . ولی امیدوارم که همه ، نتیجه لازمی که مد نظرشان هست را بگیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *