در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

ندا بداغی : امیدوارم تئاتری ها بیشتر از این برای کودکان دغدغه داشته باشند


نمایش “مرد نون زنجبیلی” به کارگردانی ندا بداغی از بندر دیر استان بوشهر یکی از نمایش هایی است که در بخش صحنه ای بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

نازنین محب اهری – تئاتر فستیوال : در مورد نمایش “مرد نون زنجبیلی” مترجم و نویسنده آن توضیح دهید .

نویسنده این نمایش دیوید وود و مترجم آن حسین فدایی حسین است . داستان نمایش از آنجایی شروع می شود که ساعت ۱۲ شب است و ساعت کوکی از ساعتش بیرون می آید و متوجه می شود که دیگر نمی تواند کوکو کند و صدایش را از دست داده است . سپس با همدلی و همکاری دوستانش ، نمک ، فلفل و مرد نون زنجبیلی که همان روز پخته شده است به کمک کوکو می روند تا صدایش دوباره برگردد . همگی با هم فکر می کنند و به این نتیجه می رسند که عسل برای گلودرد خوب است . عسل در طبقه بالا در جایی است که چای کیسه ای زندگی می کند . چای کیسه ای سال ها است در قوری خود تنها مانده و آدم بزرگ ها او را کلا فراموش کرده اند ، به همین دلیل یک فرد بی حوصله و بی اعصاب است و به آن ها عسل نمی دهد و داستان به همین شکل ادامه پیدا می کند .

نمایش “مرد نون زنجبیلی” برای چه گروه سنی است ؟

این نمایش برای گروه سنی کودک ، از شش تا دوازده سال مناسب است .

از چگونگی حضورتان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بگویید .

ما ابتدا تور اجرای عموم این نمایش را در بوشهر و شهرستان های دیگر داشتیم و در استان فارس نیز آن را اجرا کردیم . سپس در جشنواره تئاتر “ائل” زنجان این کار پذیرفته شد ولی ترجیح دادیم برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آماده شویم و تصمیم گرفتیم که به آن جشنواره نرویم .

اجراهای جشنواره را دیده اید ؟

خیر . متاسفانه دیروز رسیدیم و هنوز کاری را ندیده ایم .

از نظر شما این دوره از جشنواره از لحاظ هماهنگی و برنامه ریزی چطور بود ؟

خوب بود .

اگر انتقاد یا پیشنهادی نسبت به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دارید ، بفرمایید .

ما امروز سه اجرا داشتیم . اجرای صبح ، اجرای دانش آموزی بود . کاش اجرای دانش آموزی در یک روز بود و اجراهای اصلی روز دیگری . حداقلش این است که برای دو اجرای دیگر نیز انرژی می گذارید . مخاطبین شما کودک هستند و لازم است انرژی بیشتری بگذارید چرا که مخاطب شما پر از انرژی است و مجبورید تا هر جایی که می توانید تلاش کنید .  پیشنهاد من این است که کاش اجراهای دانش آموزی از دو اجرای دیگر جدا می شد چون اجراهای دانش آموزی خیلی انرژی ما را می گیرد .

تاکنون در چه جشنواره هایی شرکت کرده اید ؟

دو سال است که در جشنواره تئاتر فجر به عنوان بازیگر با همین گروه شرکت کرده ام ، نمایش “عروسی خون” در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر و نمایش “آواز ماهی ها در مرداب” در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر .

اگر صحبت پایانی دارید ، بفرمایید .

امیدوارم تئاتری ها بیشتر از این برای کودکان دغدغه داشته باشند . نمی دانم نمایش های دیگر جشنواره به چه شکل بوده است ولی از استانی که من می آیم ،  بر تئاتر کودک کمتر تمرکز می شود . بسیار دوست دارم که کودکان مان را جدی بگیریم و حرفه ای کار کنیم و به تئاتر کودک اهمیت بیشتری دهیم .

فکر می کنم که به تئاتر کودک آن اهمیتی که باید داده نمی شود . ای کاش این جشنواره باعث شود گروه هایی دغدغه مند از آن بیرون بیاید . نیت من از حضور در این جشنواره این است که یاد بگیرم و به استان خودم انتقال دهم و آن ها را هم دغدغه مند کنم . ای کاش تئاتری ها همانطور که برای بزرگسالان وقت و انرژی می گذارند و سعی می کنند همه چیز عالی باشد و یک کار خوب ارائه دهند ، برای کودکان هم تلاش کنند و کارهای حرفه ای ارائه دهند چراکه کودکان آینده نسل ما را رقم می زنند . چرا باید به دلیل اینکه کودک چیزی نمی فهمد که البته من اصلا به این مسئله باور ندارم ، یک نمایش ضعیف ارائه دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *