یادداشت سردبیر تئاتر فستیوال به بهانه واکنش عجیب شهاب حسینی در نشست رسانه ای نمایش " اعتراف "

کاش ستاره می شدی ، شهاب !


تئاتر فستیوال

هنوز هم بعد از گذشت چند سال بازی شهاب حسینی را در فیلم « پرسه در مه » به کارگرانی بهرام توکلی ، ستایش می کنم . بعد از دریافت نخل طلای جشنواره ی فیلم کن ، به خاطر بازی در فیلم اصغر فرهادی ، برایش خوشحال شدم و صمیمانه آرزو کردم که روز به روز موفقیت های بیشتری کسب کند .

او را سخت کوش می دانم و الگوی خوبی برای بازیگرانی که در سینما می خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند . به خوبی روزهای مجری گری او در برنامه اکسیژن را به خاطر دارم و جوان آن روزها به مرور و با سال ها پشتکار و تلاش به تجربه ی شیرین ” پرسه در مه ” رسید و به موفقیت بدست آمده در فروشنده . این پله پله قدم برداشتن ، نگاه رو به جلو و تلاش مستمر ، نتیجه اش معروفیت و محبوبیتی برای شهاب حسینی شد که معتقدم به راحتی به دست نیامد .

اما در عین حال معتقدم هر بار که شهاب حسینی خواسته است تا عرصه ی دیگری در هنر را تحربه کند ، ناموفق از آن بیرون آمده است . نمونه اش کارگردانی فیلم ” ساکن طبقه ی وسط “، که اساسا نه نظر منتقدین را به خود جلب کرد و نه توانست مردم را راضی از سالن روانه کند ، البته رکورد بازی در ۳۸ نقش در یک فیلم را برای شهاب حسینی ثبت کرد !! در خوانندگی هم هیچ وقت نتوانست جایگاه مطمئنی پیدا کند و اساسا مردم وی را به عنوان خواننده نپذیرفتند .

اما شهاب حسینی همچنان در بازیگری خوب و تحسین برانگیز است !

با این همه ، وی این روزها تصمیم به حضور در عرصه ی تئاتر دارد ، هر چند پیش از این در معدود آثاری به عنوان بازیگر در تئاتر حضور پیدا کرده است ، اما این بار تصمیم گرفته است به عنوان کارگردان بخت خود را در این عرصه بیازماید !

با این موضوع هیچ مشکلی نداریم . اتفاقا تئاتر درهایش را به روی همگان باز می گذارد ، چرا که صحنه با کسی شوخی ندارد . صحنه ی تئاتر ، همچون خوانندگی نیست که بشود به واسطه ی دستگاه ها و کامپیوترها نتیجه را مطلوب نشان داد ؛ صحنه ی تئاتر ، فیلم نیست که یک پلان را بشود هزاران بار تکرار کرد ؛ صحنه ی تئاتر با هیچ کس شوخی ندارد ، پس درهایش را به روی همه باز می گذارد تا عیار هنرمندان سنجیده شود .

اینها را گفتیم تا اعلام کنیم که هیچ مشکلی با حضور شهاب حسینیِ بازیگرِ سینما ، در تئاتر نداریم .

از آن مهم تر ، اینکه در این نمایش ، شهاب حسینی ، از حضور “شیرین ” ی بهره برده است که هم ” خسرو و هم کوهکن ” تا همیشه نازش را می خرند و بر دستانش بوسه می زنند ، اما مساله این ها نیست .

مساله نجابت اهالی تئاتر است . مساله این است که اجازه نمی دهیم از این نجابت سوء استفاده شود و به سخره گرفته شود !

مساله این است که ما در تئاتر برای هیچ کسی فرش قرمز پهن نمی کنیم .

اشتباه نکنید ، آنچه در نشست خبری نمایش ” اعتراف ” به کارگردانی شهاب حسینی ( لینک ) رخ داد ، اصلا و اساسا تقابل هنرمندان با اهالی رسانه نیست ، مفهوم رسانه از اسم اش بر می آید و بعید می دانم شهاب حسینی معنایش را نداند که در عملکرد بین رسانه و هنرمند هیچ یک بر دیگری ارجح نیست ؛ پس از این بحث می گذریم .

مساله تئاتر است و نگاه عجیب و ساده لوحانه ی شهاب حسینی که معلوم نیست از چه پس و پشتی می آید ! مساله این است که شهاب حسینی به چه وسیله ای می خواهد تئاتر را نجات دهد ؟ با فرهنگ تئاتری اش ، با شناخت و تجربه اش در زمینه کارگردانی تئاتر ؟ و یا صرفا با مشهور بودن سینمایی اش و احیانا تماشاچی و پولی که از این طریق وارد تئاتر خواهد شد ؟ راه حل او برای نجات تئاتر ، کدامیک از اینها است ؟

بیایید دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم . چندین و چند سال است که از اوضاع اقتصادی نا به سامان تئاتر صحبت می کنیم . اضافه شدن سالن های خصوصی هم نه تنها به اقتصاد تئاتر کمکی نکرد ، بلکه بیش از پیش به تئاتر لطمه وارد کرد .

برای نجات تئاتر از این وضعیت ، بسیاری روی آوردند به بازیگران سینمایی و ورزشکاران و … ! اما این اتفاق هم نه تنها معضل مخاطب تئاتر را برطرف نکرد بلکه در دراز مدت به تئاتر کشورمان لطمه وارد کرد و آن را به عقب برد.

پس بهتر است قبل از اینکه شهاب حسینی خود را منجی تئاتر این سرزمین بداند ، کمی مطالعه ی اقتصادی و فرهنگی داشته باشد .

و اما سخنی با شخص شهاب حسینی :

آقای حسینی ، تئاتر ما با حضور سلبریتی ها و جنجال هایشان روی صحنه نجات پیدا نمی کند .

تئاتر ما مخاطبی نمی خواهد که به شوق عکس گرفتن بعد از اجرا با هنرمند محبوبش ، فقط یک بار بلیط ۵۰ هزار تومانی بخرد  .

تئاتر ما مخاطبی نمی خواهد که در سالن گوشی اش زنگ بخورد و چیپس و پفکش را به جای سالن سینما به سالن تئاتر بیاورد و بعد هم برود و پشت سرش را هم نگاه نکند !

ما در تئاتر بنگاه اقتصادی باز نمی کنیم و مزایده به راه نمی اندازیم.

افزایش مخاطب تئاتر با فرهنگ سازی رخ می دهد نه با سلبریتی بازی ! ما نمی خواهیم هنرمان خلاصه شود در کشاندن اهالی سینما به تئاتر . پس لطفا اهالی تئاتر را در این مورد بی هنر قلمداد کنید !

اشغال کردن مهمترین سالن تئاتری کشور ، افزایش ناگهانی بی منطق قیمت بلیت تئاتر و به راه اندازی شویی از عکس و امضا بعد از پایان نمایش ، نه تنها دردی از تئاتر ما دوا نمی کند ، بلکه دردهای بیشتری را به آن اضافه می کند .

شهاب حسینی عزیز ، ما فرش قرمز پهن نمی کنیم ، ما نمی خواهیم که هنر کشاندن شما را به تئاتر ، داشته باشیم ؛ ما تئاتری های شریف را به سلبریتی های خودخواه ترجیح می دهیم ، حتی اگر هر روز سالن هایمان خالی از مخاطب باشد .

اگر راه حل شما این است ، ما را با دردهایمان تنها بگذارید و به دنیای پر زرق و برق سینما برگردید !

و اگر این گونه نیست ، ما منتظر عذرخواهی شما از اهالی تئاتر می مانیم تا بار دیگر باورمان شود که شهاب حسینیِ موفقِ سال هایِ پیش ، می تواند ستاره شود .

محبوبه صادقی – سردبیر

۱۲ نظر ثبت شده است .

  1. کابر گفت:

    چرا فستیوال تاتر شما ظاهرا خیلی اهل دموکراسی به مانند فضای فاجعه بار رسانه هستید که متاسفانه یک عده واقعا سواد اکایری هستند .دراین بی خبری برای شما خوب که هجوگیری کنید..پس شما نگذاشتن کامنت ایجانب مانند دیگر فضای رسانه محروم رسانه هستید.همین.

    • تئاتر فستیوال گفت:

      دوست عزیز نظرات شما تماما منتشر شده اند . هر نظری بعد از ثبت توسط شما در نوبت بررسی قرار می گیرد و منتشر می شود .

  2. Mohammad گفت:

    #همه با هم برای حفظ حرمت تئاتر

  3. رضا گفت:

    ای بابا چرا این روزا همه دنبال شلوغ کردنن !! چیزی نگفت حالا اینقدر شلوغش می کنین !

  4. گلی گفت:

    دمت گرم تئاترفستیوال ????

  5. پیام گفت:

    کاملا موافقم با حرفاتون

  6. ناشناس گفت:

    هنوز تجربه ی حضور سرکار خانم نیکی کریمی و جناب فروتن و سایر هنرمنداان عزیز و چهره های معروف و مغرور سینمایی رو روی صحنه تالار وحدت فراموش نکردیم و کاسب کاری های اونها رو !!! که یه قری رو صحنه دادن و تئاتر رو نجات !!! دادن …

  7. سعید محمدزاده گفت:

    واقعا برای شهاب حسینی متاسفم . واقعا اهالی تئاتر هیییییچ علاقه ای برای حضور سینمایی ها ندارند . اونا برن عقده هاشون رو جلو دوربین خالی کنن . لازم نکرده تئاتر رو هم به گند بکشونن

  8. خاری گفت:

    بازیگر مغرور خودخواه . اصلا خوشم نیومد از برخوردش . خوب گفتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *