نمایشنامه ” پوزه چرمی ” منتشر شد


نمایشنامه ˝پوزه چرمی˝ اثر هلموت کراوزر به ترجمه علیرضا کوشک جلالی نویسنده و کارگردان نام آشنای تئاتر توسط نشر افراز به چاپ رسید.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از هنرآنلاین ، علیرضا کوشک‌ جلالی کارگردان نام آشنای تئاتر کشورمان سال‌هاست ساکن کشور آلمان است و نمایش‌های زیادی را نیز تاکنون در این کشور روی صحنه برده است.

“نیلوفری در قلب مرداب”، ” آنگاه که درآمدی خورشید زانو زد” و “سینما فیروزه” عناوین کتاب‌هایی است که به تازگی از این نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر در انتشارات مهرنوروز به چاپ رسیده است.

علاوه بر این “پوزه چرمی” نیز عنوان کتابی است از هلموت کراوزر که به تازگی به ترجمه این هنرمند توسط نشر افراز به چاپ رسیده است.

او درباره این نمایشنامه می گوید: “پوزه چرمی” نمایشنامه‌ای درمورد عشق و خشونت، نفی خود و خودخواهی و فرار از واقعیت‌های تلخ اجتماعی است. یک نمایش سیاه و مدرن است که با دنیای خوش گذشته خداحافظی می‌کند و امید به آینده را به چالش می‌کشد. در این نمایش، رنج و درد جامعه‌ای به تصویر کشیده می‌شود که تک تک انسان‌هایش در تنهایی جان‌کاه و روابطی بیمارگونه دست و پا می‌زنند. تنهایی انسان‌ها و روابط سرد و تلخ در دنیای غرب، یکی از سرچشمه‌های قوی در به وجود آمدن تمام این خشونت‌ها است.

او زبان نمایشنامه را بسیار تلخ و روند ماجرا را بسیار پرتپش توصیف می‌کند که گاهی انسان را به اشتباه می‌اندازد و درباره فضای نمایشنامه ادامه می‌دهد: نمایش مابین دنیای واقعی و دنیای دروغین، عشق و خشونت، غریزه، دروغ و واقعیت‌های تلخ بدون بزک، سیر می‌کند و یک دیوانگی روزمره است که پشت ماسک پنهان شده است.

کوشک جلالی همچنین در توضیح موضوع نمایش می‌گوید: “پوزه چرمی” زندگی یک زوج جوان آلمانی را در شبی که آبستن حوادث بی‌شماری است به تصویر می‌کشد. شوهر نویسنده‌ای است جوان و بسیار حساس و بی‌کار که در انتظار کشف شدن و موفقیت شغلی است. این نویسنده جوان می‌خواهد از روزمرگی خشن و بی‌روح فرار کند و سعی می‌کند با تقلید قیافه و رفتار قهرمان بی‌بدیلش در فیلم “پوزه چرمی” آرام آرام به هدفش نزدیک شود. آخرین پس‌انداز همسرش را خرج خرید یک اره برقی می‌کند، پیش‌بندی خون آلود می‌پوشد، ویدئوی فیلم “کشتار با اره برقی تگزاس” را با صدای بلند پخش و اره برقی را روشن می‌کند تا بازی پنهان و لذت‌بخشش را شروع کند. او در زندگی واقعی بسیار سرخورده است اما در این لباس و در این بازی احساس قدرت بسیار زیادی می‌کند. این بازی طبق برنامه و به خوبی در حال انجام است که ناگهان از بدشانسی مرد، همسرش که در رستورانی خدمتکار است، چند ساعت زودتر از حد معمول به خانه می‌آید. وقتی زن وارد خانه می‌شود شوهر را با پیش‌بند خونی و ماسک پوزه چرمی (مخصوص فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس) به صورت می‌بیند که مشغول امتحان کردن اره برقی جدیدش است و به وحشت می‌افتد؛ شوهر برایش مدام توضیح می‌دهد که این تنها یک بازی است در این میان بین‌شان یک مشاجره سخت در می‌گیرد که تبدیل به یک بازی ابزورد و بسیار خطرناک می‌شود…

لازم به یادآوری است؛ این نمایش سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی که علیرضا کوشک جلالی در کشور آلمان مدیریت آن را به عهده دارد در شهر کلن اجرا شد و در همان سال نیز کاندیدای دریافت جایزه بهترین اجرای سال شد. همچنین سال گذشته نیز با بازی بهار کاتوزی و محمد ولی‌زادگان با دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و تهیه‌کنندگی اشکان خطیبی در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *