نمایشی که واکنش آذری ها را در پی داشت


در پی اعتراض ها نسبت به اجرای نمایش “کوپل” (خراکتور) که در تماشاخانه مشایخی روی صحنه بود، اجرای آن متوفق شد و در ادامه گروه اجرایی این نمایش و مدیر این تماشاخانه با نگارش دو بیانیه مستقل، از تماشاگران معترض عذرخواهی کردند.

نمایش  کوپل خراکتور

بیانیه شاهین چگینی، مدیر تماشاخانه “استاد مشایخی”:

” آنچه که بر پیشانی کلیه تصمیم‌گیری‌ها در تمامی عرصه‌ها از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و هنر همواره می‌درخشد، همانا حفظ وحدت و انسجام ملی و دوری از تفرقه و بدبینی و ایجاد کدورت در میان تمامی اقوام کشور عزیزمان ایران است و گواه امر، چه بسیار جان‌های پاکی که فرزندان این خاک از آن گذشتند تا بدانند دشمنان کوته‌نظر و کج‌اندیشان فرصت‌طلب که این سرزمین را هیچگاه مجالی برای عرض اندام آنان نیست.

و ملت مسلمان و آگاه ایران زمین همواره ثابت کرده‌اند در حفظ دین و شرف خود از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد و کوچکترین فرصتی را جهت ایجاد تفرقه و کاشتن بذر بدبینی در دل افراد این سرزمین را به هیچکس نخواهند داد.

لذا به احترام مردم عزیزمان در استان آذربایجان که نسبت به نام نمایشی که در این تماشاخانه به روی صحنه رفته است، معترض بودند، اجرای این نمایش را متوقف کرده و اعلام می‌داریم مشکل پیش آمده تنها سوءتفاهم بوده و هیچگونه نیتی مبنی بر بی‌احترامی به هموطنان نجیب و فرهنگ دوست آذری زبان از جانب گروه نمایشی در کار نبوده و نخواهد بود.

امید است که در سایه الطاف الهی این سرزمین و مردمان نجیب و غیرتمندش دوشادوش یکدیگر به قله‌های رفیع افتخار ملی دست یابند.”

بیانیه گروه اجرایی نمایش خراکتور:

«بسمه تعالی

اساسا رسالت تئاتر ارتقاء و بالا بردن سطح فرهنگی جامعه است و اگر به هر شکل موجب تکدر خاطر و آشوب فکری و اجتماعی جامعه یا بخشی از مردم شود از مسیر معنوی و تعهدات اخلاقی خویش دور افتاده است ،علیرغم این که نمایش کوپل (خِرآکتور ) در شکل و محتوا و حتی نیت نویسنده و مجریان آن ، قصد هیچگونه توهین و تحقیر نسبت به هیچ قومیتی را نداشته است – شاهد این مدعا افراد و هنرمندان زیادی است که این نمایش را تا کنون دیده‌اند- اما آنچه پیرامون نام این نمایش پیش آمده تنها یک سوء تفاهم است از این رو گروه اجرایی نسبت به تغییر نام نمایش و پوستر آن نیز اقدام کرد با این وجود به احترام حقوق،فکر،کیان و فرهنگ هموطنان آذری زبانمان اجرای این نمایش را به پایان می‌رسانیم و آرزوی رسیدن روزی را در دل می پرورانیم که در آن مهربانی دستِ دوستی را خواهد گرفت .

هرچند این نمایش قبل از اجرا کلیه مجوزهای لازمه را از مراجع ذی ربط اخذ و از فیلترهای قانونی عبور کرده است اما در شرایط کنونی برای رفع نگرانی این عزیزان چنین تصمیمی را گرفته‌ایم.

دلشاد و فرخونده و سعادتمند باشید.»

گفتنی است:برخی نمایندگان آذری مجلس به اسم نمایش اعتراض داشتند. پیش از این هم بازیگران این نمایش در گفتگویی با نشریات، عذرخواهی خود را اعلام کرده بودند. خوشبختانه ماجرایی که سر این نمایش بوجود آمد، نشان داد که خود مردم و هنرمندان می توانن با هم تعامل داشته باشند بدون اینکه نهاد های اجرایی بالادست مجبور به دخالت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *