نمایش یرما به آلمان می رود


نمایش «یرما» نوشته فدریکو گارسا لورکا به کارگردانی سماء موسوی که به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به پایان رسانده است، نیمه دوم سال در کشور آلمان به صحنه می رود.

 تئاترفستیوال

سماء موسوی کارگردان نمایش «یرما» که اجرای آن به تازگی در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان پایان پذیرفته است به خبرنگار مهر گفت: نمایش «یرما» به مدت ۱۰ شب از ۹ شهریور ماه در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه رفت.

با وجود استقبالی که از این اثر نمایشی در همین مدت کوتاه صورت گرفت به دلیل ترافیک نمایش‌های دیگری که در نوبت اجرا بودند امکان تمدید این نمایش برای ما فراهم نشد.

موسوی که از شاگردان علی رفیعی کارگردان با سابقه تئاتر محسوب می شود درباره اجرای مجدد این نمایش توضیح داد: این نمایش متکی بر دیالوگ نیست و کاری فرمالیستی محسوب می شود بنابراین پتانسل اجرا در خارج از کشور را دارد. به همین منظور و به واسطه حضور یکی از بازیگران نمایش برای ادامه تحصیل در کشور آلمان تصمیم داریم «یرما» را نیمه دوم سال در کشور آلمان و چند فستیوال خارجی به صحنه ببریم. البته هنوز زمان دقیق اجراها مشخص نشده است اما قطعا این نمایش تا پایان سال در چند جشنواره خارجی حضور خواهد داشت.

نمایشنامه «یرما» اثر فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی‌ است که در سال ۱۹۳۴ نوشته شده است. «یرما» در قالب یک شعر تراژیک نوشته شده و داستان زنی بی‌فرزند را روایت می کند که در حاشیه یکی از شهرهای اسپانیا زندگی می‌کند. انگیزه و آرزوی مادر شدن تمام ذهن یرما را در بر گرفته و همین امر در نهایت موجب می شود که وی دست به کاری فاجعه آمیز بزند.

نمایش «یرما» که توسط نیلوفر ندایی بازنویسی شده است، با بازی یلدا صرافی و آنیتا علی‌مددی از ۹ تا ۱۸ شهریور در تالار انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفت.

علی رفیعی نیز چندی پیش اجرایی تحسین‌برانگیز از «یرما» را روی صحنه برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *