در نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان :

مریم کاظمی به معترضان و منتقدان پاسخ داد


مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، رو به روی خبرنگاران نشست و به پرسش‌های آنان درباره بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره و اعتراضات اعضای کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر پاسخ گفت.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در نشست رسانه ای بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که ۲۰ آبان ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، علیرضا درویش‌نژاد مدیر کل ارشاد استان همدان و اردشیر صالح‌پور، قایم مقام این دوره از جشنواره، کاظمی را همراهی کردند ضمن اینکه مهدی حاجیان مدیر بخش جشنواره‌های ادراه کل هنرهای نمایشی نیز، اجرای برنامه را بر عهده داشت.

در این نشست مریم کاظمی داوران بخش‌های مختلف را معرفی کرد.

به گفته او، گروهی مرکب از بهرام شاه محمدلو، رحمت امینی، حسین صفی، گلاب آدینه و شهره سلطانی، هیات داوران بخش مسابقه ایران، هوبرت فون باخر از آلمان، پانته‌آ بهرام و مهرداد رایانی‌ مخصوص نیز هیات دوارن بخش مسابقه بین‌الملل را بر عهده دارند. داوری بخش مسابقه خردسال بر عهده مجید قناد، حسین محب اهری است و مریم معترف، مجید امرایی و محسن پورقاسمی نیز داوری بخش خیابانی را انجام می‌دهند.

کاظمی یادآوری کرد که پیش از این گروهی مرکب از محمد چرم‌شیر، حمیدرضا نعیمی و بهرام جلالی‌پور را داوری بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی را انجام داده‌اند که از میان آثار رسیده، ده نمایشنامه به مرحله اول راه یافته‌اند و در اختتامیه سه نمایشنامه برگزیده معرفی خواهند شد.

این هنرمند تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به شعار جشنواره امسال”کودک و حقوق اجتماعی” خاطرنشان کرد که در کشور ما گاه بحث‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، تگرانی‌هایی را برای کودکان ایجاد می‌کند و امید آنان را از بین می‌برد درحالیکه یکی از حقوق ابتدایی کودکان، امید به آینده است و ما تلاش کردیم از طریق تئاتر، کودکان را با حقوق خود آشنا کنیم. در همدان هم پیشنهاد شد حقوق شهروندی نیز اضافه شود و ما نیز استقبال کردیم.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیری بر حضور گروه‌های بین‌المللی در این دوره از جشنواره نداشته، توضیحاتی درباره نمایش‌های خارجی ارایه کرد و گفت: امسال از ۱۲ کشور مهمان داریم که ۱۰ تن از آنان اجرای نمایش دارند و بقیه، در برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشارکت دارند. بر همین اساس کشورهای آلمان، بلژیک، ایتالیا، ترکیه، عراق، آذربایجان، آفریقای جنوبی، اسپانیا و نروژ (کار مشترک)، هند با اجرای نمایش  و کشورهای هلند، استرالیا حضور دارند.

همچنین درویش‌نژاد مدیر کل ارشاد استان همدان نیز با اشاره به جایگاه مهم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این استان نهادینه کردن پایه‌های تئاتر در کودکان، پیوند خانواده‌ها با تئاتر و ایجاد نشاط و شادی و آشنایی با دستاوردهای تئاتر دنیا را از مهترین اهداف این رویداد فرهنگی برشمرد و در این باره توضیح داد: از آنجا که کودک، خانواده را نیز به دنبال خود به سالن تئاتر می‌کشاند، کمک می‌کند تا تئاتر وارد سبد خانوار شود. از سوی دیگر ما به دنبال ایجاد شادی در جامعه‌ایم زیرا با حاکم شدن شادی در هر جامعه‌ای است که آن جامعه رشد می‌کند و ناهنجاری‌ها در آن پایین می‌آید و یکی از پایه‌های ایجاد این بستر، تئاتر است.

او از برپایی شادپیمایی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این دوره از جشنواره خبر داد و گفت این شادپیمایی کاملا مردمی است تا جشنواره صرفا شکل یک برنامه کلیشه‌ای و اداری را نداشته باشد. این برنامه از آرامگاه ابن سینا تا میدان امام خمینی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست درویش‌نژاد از ایجاد دبیرخانه دایمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان خبر داد و درباره بودجه جشنواره گفت: نگاه ما و مرکز هنرهای نمایشی بر افزایش بودجه است ولی به دلیل محدودیت‌های منابع اعتباری در کل کشور، دست ما نیز بسته است ولی در همین شرایط هم انتظار ارتقای کمی و کیفی داریم.

تئاتر فستیوال

سپس اردشیر صالح‌پور به تشریح برنامه‌های جنبی جشنواره پرداخت و افزود: بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همزمان با صدمین سال تئاتر کودک در ایران برگزار می‌شود. به همین دلیل برنامه‌های ویژه‌ای داریم از جمله اینکه روز پنجشنبه ۲۴ آبان برنامه‌ای بر مزار جبار باغچه‌بان پدر تئاتر کودک ایران در شهر ری خواهیم داشت و با همراهی شهرداری منطقه ۲۰ قرار است میدانی که کنار مزار این هنرمند است، به نام او نامگذاری و مزار او به آرامگاه مشاهیر تبدیل شود و تندیس او نیز نصب خواهد شد.

کاظمی نیز در پاسخ به پرسشی درباره رشد ناچیز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: جشنواره به تنهایی تاثیر چندانی بر سطح کیفی اثار ندارد چراکه این جشنواره، حاصل نمایش‌هایی است که در طول سال اجرا شده‌اند. ضمن اینکه بودجه هرگز به تنهایی کیفیت را به همراه ندارد بلکه باید نگاهی درست برای هزینه کرد و نیز برنامه‌های بلند مدت داشته باشیم و با تصمیمات مقطعی و شتابزده نمی‌توان جشنواره‌ای با کیفیت برگزار کرد.

او درباره انتخاب دیرهنگامش به عنوان دبیر جشنواره گفت: اگر اصول مشخصی در برگزاری جشنواره داشته باشیم، انتخاب دبیر اهمیت چندانی ندارد چون او مجری آن اصول است ضمن اینکه در بخش اقتصادی هم کمتر دچار مشکل می شویم و برخی از کشورها نمی‌توانند شرایط خود را به ما تحمیل کنند.

کاظمی درباره اعتراضات انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در پی ترکیب داوری بخش کودک و نوجوان تصریح کرد: سال گذشته نیز چنین بود و گفته‌ام هیچ تصمیمی سلیقه‌ای نبوده است. این موضوع به صراحت در فراخوان وجود دارد و اگر اعتراضی بود، باید همان زمان اعلامی شد نه اینکه پانزده روز مانده به آغاز جشنواره. از امروز هم می‌گویم بعد از اختتامیه، می‌توان نظرات کارشناسانه و انتقادات را در نشست‌های جمعی مطرح کرد و از همین امروز دوستان منتقد و معترض را دعوت می‌کنم. {پیش از این کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر طی بیانه ای خطاب به شهرام کرمی خواستار رسیدگی به حواشی پیش آمده در رابطه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شده بودند که این بیانیه را می توانید در این اینجا بخوانید .}

این بازیگر و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد اجراهای عموم است که باعث ارتقای تئاتر می‌شود و هنرمندان تئاتر کودک در همدان بابت کمبود بودجه اجرای عمومی در طول ساله گلایه دارند اما متاسفانه آنان تنها روی جشنواره حساب باز کرده‌اند و خود من این انتقاد را دارم که چرا در این مدت، یک سالن بلک باکس با عمق مناسب در همدان راه‌اندازی نشده است.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با شعار “کودک و حقوق اجتماعی، کودک و حقوق شهروندی” از ۲۸ آبان تا ۴ آذر ماه با دبری مریم کاظمی و به میزبانی استان همدان برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *