در دیدار با رییس موزه ملی ایران باستان

طراحی یک پروژه فرهنگی – گردشگری در تئاتر شهر کلید خورد


رییس موزه ملی ایران باستان در دیدار با مدیر تئاتر شهر از آمادگی کامل این موزه  برای مشاوره و همکاری در امر بهسازی ، ساماندهی  اسناد تاریخی و  توسعه  پروژه های مبتنی بر«گردشگری هنری»  مجموعه تئاتر شهر خبر داد.

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران باستان روز دوشنبه نوزدهم آبان ماه با حضور در تئاتر شهر ضمن بازدید از این مجموعه با ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر دیدار و از آمادگی کامل سازمان تحت مدیریت خود برای مشاوره و همکاری در امر بهسازی ، ساماندهی  اسناد تاریخی و توسعه  پروژه های مبتنی بر «گردشگری هنری» مجموعه تئاتر شهر سخن گفت.

ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیریت موزه ملی ایران باستان گفت: آنچه در برنامه جدید مجموعه تئاتر شهر روی آن تمرکز داریم، الگوبرداری از فعالیت سایر مجموعه های نظیر تئاتر شهر در دنیاست که بسته به شرایط تاریخی و جایگاهی  که در عرصه فرهنگ و هنر هر کشور دارند تلاش می کنند تا علاوه بر فعالیت های روتین، در حوزه های گردشگری نیز حضور موثر و جدی داشته باشند. شرایطی که بنده معتقدم در مجموعه تاریخی – فرهنگی تئاتر شهر وجود دارد و می تواند با بسترسازی، بازنگری و بهسازی فضای داخلی روزانه میزبان طیفی از دوستداران تاریخ و هنر این سرزمین و حتی گردشگران خارجی باشد.

وی ضمن ارائه توضیحاتی از روند فعالیت های تئاتر شهر گفت: ما علاوه بر آرشیو ارزشمندی که در زمینه عکس، پوستر و اطلاعات گروه های نمایشی داریم در مرکز اسناد و کتابخانه مجموعه نیز اسناد تئاتری بسیار ارزشمندی را داریم که هر کدام به تنهایی می تواند دربرگیرنده جذابیت های فراوانی برای علاقه مندان فرهنگ و حتی گردشگران داخلی و خارجی باشد. این در حالی است که فعالیت در حوزه گردشگری در راستای فرهنگ سازی برای تماشای تئاتر است و ترغیب برای حضور شهروندانی باشد که تاکنون موفق به تماشای تئاتر نشده و چنین اقدامانی می تواند را در راستای انگیزه سازی و به تبع آن افزایش تماشاگر واقعی تئاتر بازوی کمکی موثری باشد. 

گله دار زاده تصریح کرد: معماری منحصر به فرد مجموعه تئاتر شهر با سازه های بیرونی و داخلی که برای آن طراحی شده به تنهایی قابلیت این را دارد که یک گردشگر ساعت ها برای تماشای این قابلیت ها وقت بگذارد. منتها همین جذابیت اکنون در چارچوبی قرار دارد که قطعا باید روی آن طراحی، ایده پردازی و بهسازی هایی صورت گیرد تا بتواند مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گیرد . موضوعی که ما را بر آن داشت تا با دعوت از مدیران متخصص این حوزه و توانمندی هایی که در حوزه میراث فرهنگی و مجموعه تئاتر شهر وجود دارد بتوانیم هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن پروژه ای در حوزه «گردشگری هنری» باشیم.

مدیر مجموعه تئاتر شهر افزود: قطعا در راستای موضوعاتی که به آن اشاره داشتم موضوع مهم نگهداری اسناد به جای مانده از دهه ها فعالیت هنرمندان در تئاتر شهر و حتی مجموعه های دیگر کار بسیار سختی است . شرایطی که  تا به امروز هم با دلسوزی مدیران و کارکنان این مجموعه برای نگهداری آن ها فعالیت هایی انجام گرفته؛ اما همه می دانیم موضوع آرشیو اسناد و رفتن به سمت موزه داری یک رشته کاملا تخصصی است که در این راه حضور مجموعه هایی چون موزه ملی ایران باستان و مراکز مشابه در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اولویت پیدا می کند. بر همین اساس امیدوارم حضور امروز مدیر موزه ملی ایران باستان که به همت سامان خلیلیان عزیز صورت گرفته مقدمه ای برای ورود به بهره برداری موزه ای و البته ایجاد شرایط ویژه برای موضوع مهم گردشگری هنری در مجموعه تئاتر شهر باشد.

وی  تاکید کرد:  به طور حتم با چنین اقدامات فرهنگی که در راستای پیوست تئاتر شهر به فضای گردشگری فرهنگی هنری شهر تهران صورت می گیرد میزان توجه شهروندان به این مجموعه نیز افزایش یافته  و در تعیین عرصه و حریم این مجموعه مهم هنری اثر گذار خواهد بود. ما با این پیشنهادات و ایده ها در نظر داریم فضای کالبدی تئاتر شهر در ساعاتی که نمایشی روی صحنه نیست تبدیل به عرصه ای برای بازدید عمومی و گردشگران شود زیرا بر این باوریم چنین اقداماتی علاوه بر امتیازاتی که به آن اشاره کردم قطعا می تواند در استحکام پیوند مردم با تئاتر نیز نقش ارزشمندی را ایفا کند.

گله دار زاده در انتهای صحبت های خود تاکید کرد: تمامی آنچه  برای طراحی این پروژه صورت گرفته تنها در شرایطی اتفاق می افتد که ماجرای شیوع ویروس کرونا در مرحله ای قرار گرفته باشد که سلامتی هنرمندان و مخاطبان تئاتر به خطر نیفتد، زیرا توسعه گردشگری هنری و ماجراهایی از این دست تنها در فضایی می تواند تبدیل به یک جریان سازنده و موثر در عرصه تئاتر شود که فضای عمومی جامعه نیز در شرایط متعادل تری از فضایی که در آن هستیم، قرار گرفته باشد. من و همکارانم بر این باوریم ایده هایی از این دست باید در شرایط پایدار و مساعدی شکل اجرایی داشته باشد،چرا که همین نشاط نشات گرفته از سلامتی روحی و جسمی شهروندان است که می تواند موفقیت پروژه های هنری را تضمین کند.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضورش در مجموعه تئاتر شهر گفت: تئاتر شهر یکی از مهم ترین مجموعه های تاریخی – فرهنگی شهر تهران است که علاوه بر جذابیت هایی که به لحاظ نوع معماری و سازه برخوردار است می تواند تبدیل به یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین اماکن تاریخ معاصر تهران در حوزه گردشگری شود.

وی افزود: به طور حتم برای تحقق اهدافی چون جذب گردشگر به ویژه گردشگری هنری در مجموعه تئاتر شهر باید کارهای پیش زمینه ای اجرا شود که محور اصلی آن رفتار حفاظت محورانه و توجه به باید و نبایدهای موزه داری است. به هر حال فعالیت اصلی تئاتر شهر اجرای آثار نمایشی مختلف است که فضای جغرافیایی و زیبای آن می تواند خاطره تماشای هر نمایشی را تبدیل به یک خاطره ماندگار کند. در این شرایط یکسری الزامات برای ارتقای خدمات موزه ای مجموعه وجود دارد که باید برای آن فعالیت هایی را انجام داد. در این راه مدیریت و کارکنان موزه ملی ایران باستان آماده هرگونه همکاری با مجموعه تئاتر شهر هستند.

رییس موزه ملی ایران باستان در پایان صحبت های خود تصریح کرد: بهره برداری موزه ای از تئاتر شهر نیازمند یک نگاه کارشناسی و مطالعاتی دقیق است . به عبارتی در این چارچوب علمی است که می توان برای گام های بعدی قدم هایی برداشت. مجموعه تئاتر شهر به اعتقاد من یک تماشاخانه عادی نیست . این ساختمان از جمله اماکنی است که بدون اجرای نمایش هم برای مخاطبان جذاب است و چه بهتر که در این شرایط بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که گردشگران هم بتواند از جذابیت های خارق العاده آن استفاده کنند. من بر این باورم تحقق چنین شرایطی سخت نیست و اگر بتوانیم  فضای موجود را از یک نگاه تماشاخانه ای صرف به سمت یک نگاه تخصصی حفاظت محورانه موزه ای ببریم در آینده ای نزدیک شاهد مراجعه کنندگان زیادی خواهیم بود که هر روز مشتاق به بازدید از مجموعه تئاتر شهر هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *