رونمایی از اولین پوستر تئاتر با شیوه چاپ سیلک روى کارتن


مراسم رونمایی از پوستر نمایش «مارکس و کوکاکولا» با حضور کیانوش اخباری، کارگردان؛ بهرام تشکر، بازیگر؛ مسعود جزنی و حامد حکیمی، طراحان گرافیک این نمایش، شب گذشته در نشر هنوز برگزار شد.
 تئاتر فستیوال
به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی نمایش ، در ابتدای این مراسم کیانوش اخباری در توضیح این نمایش گفت :  اصطلاح مارکس و کوکاکولا را اولین بار ژان لو گدار فیلمساز فرانسوی در مورد نسلی از فرزندان ۱۹۶۸ به کار برد که در دهه شصت رویاهایی برای انقلاب و تغییر جهان داشتند که آرام آرام رویاهایشان فراموش شد.
وی ادامه داد: این اصطلاح در واقع یک نوع تناقض و پارادوکس را عیان می‌کند بین جریان‌های رهایی‌بخش و مارکیسیت و جریان‌هایی که به سرمایه‌داری متصل هستند. نمایش «مارکس و کوکاکولا» هم درباره همین از دست‌دادن رویاها و ابتذال در زندگی است.
اخباری با اشاره به ایده‌هایی که برای طراحی پوستر این نمایش داشته‌اند، گفت: با آقای جزنی و حکیمی قرار گذاشتیم که به گرافیکی که در دهه شصت وجود دارد برگردیم و سعی کنیم از همان الگوهای تصویری استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در اتفاقات دهه شصت انقلابی‌ها از جعبه‌های سیگار و مقوا استفاده می‌کردند و به شکلی از گرافیک دست پیدا کردند که مخصوص خودشان بود و ما از آن بهره گرفته‌ایم.
در ادامه حامد حکیمی، طراح گرافیک نمایش «مارکس و کوکاکولا» گفت: ما تقریبا بیست روزی در استودیو مشق و مدرسه سیلک ایران درگیر این کار بودیم.
وی افزود: در ایران گرافیک را به دو شاخه فرهنگی و تجاری تقسیم‌بندی می‌کنند ولی برای من همچین تقسیم‌بندی وجود ندارد و همیشه برایم اهمیت داشته است که یک گرافیست بتواند از عهده هر کاری که به او سپرده می‌شود، برآید.
حکیمی ادامه داد: در ابتدای کار حدوده ده پوستر برای این نمایش اتود زدیم اما به توافق نرسیدیم و در ادامه به پوستر فعلی رسیدیم. در واقع گروه در یک فضای اتحاد و انقلابی قرار گرفت که نتیجه‌اش طراحی این نوع پوسترها بود.
طراح پوستر نمایش «مارکس و کوکاکولا» بیان کرد: طرحی که در نهایت به آن رسیدیم کوکاکولایی بود که به شکل بمب درآمده است و قرار است در روزهای آینده در کل تهران به صورت گرافیتی تکرار شود.
وی تصریح کرد: پوستر نمایش «مارکس و کوکاکولا» اولین پوستر تئاتر است که روی کارتن چاپ سیلک شده است و این پوسترها هیچ‌کدام شبیه هم نیستند.
بهرام تشکر بازیگر این نمایش نیز از اوضاع نابسامان و غیر اصولی تولید تئاتر انتقاد کرد و گفت: تولید تئاتر در کشور ما سخت، گران و پیچیده است.
وی ادامه داد: وقتی نمایش «مارکس و کوکاکولا» را می‌بینید حتما بخشی از روابط خودتان در زندگی را در آن خواهید داد و سرگرم خواهید شد.
مارکس و کوکاکولا به نویسندگی نیل اسکو و کارگردانی کیانوش اخباری و بازی بهرام تشکر و نسرین درخشان از ۲۶ دی ماه هر شب ساعت ۱٧:٣٠ در تماشاخانه پالیز به روى صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: آیدا الیزابت هوفمن و مورتن مولا در بحبوحه شورش‌های مه ۶٨ پاریس با یکدیگر آشنا می‌شوند و ازدواج می‌کنند. آرام‌آرام در طول زمان رؤیاهایشان را فراموش کرده و به زندگی روزمره عادت می‌کنند. مورتن که یک اکتیویست است مهندس معمار می‌شود و آیدا نیز که به نهضت زنان می‌پیوندد سرآخر به زنی ثروتمند بدل می‌شود که از سر ملال، تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد. روابط آن‌ها در طول زمان به شکل برشی از زندگی روایت می‌شود و لحظه‌های جدال، وداع، جدایی و وصال در مناسباتشان به تصویر کشیده می‌شود…
سایر  عوامل این نمایش عبارتند از: گروه کارگردانی: بنیامین بهادران، ثمین بیجاد، طراح نور: مصطفی اسفندیاری، طراح لباس: مهرنوش بیانی، مدیر صحنه: میثم مرادی، طراح گرافیک: حامد حکیمی، مسعود جزنی، ویدیو گرافیک دکور صحنه‌ها: حامد عاشق، نیما باقری، طراح تیزر تبلیغاتی: حامد عاشق، تصویرسازی دکور صحنه‌ها: مسعود جزنی، عکاس: مهدی جواهری، اجرای دکور: مرتضی روستا، مجری طرح: سیامک بهادران، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *