پیام داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره آیینی و سنتی


داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیامی را به مناسبت آغاز این جشنواره صادر کرد.

به گزارش تئاتر فستیوال ، داود فتحعلی بیگی دبیر نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در آستانه آغاز به کار این رویداد نمایشی پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:

علم گردش

آئینی است دیر پا که در برخی از مناطق سرزمین مادری ایرانیان برگزار می‌شده است.

در آئین مذکور ، پیش از آمدن ماه محرم، عاشقان حسینی ، علمی را گذر به گذر می گردانند، چاووشی می‌کنند و صلوات نامه می خوانند تا هرکه دل در گرو یارش هست، از سر شیدایی و به دلخواه، به اندازه وسعش از نقد یا جنس، سهمی در برگزاری مراسم ماه محرم داشته باشد.

این علم همه ساله، دست به دست می‌گردید و از نسلی به نسلی سپرده می‌شد تا نشان و اعلانی باشد از برگزاری آئینی به منظور استقبال از بر پائی آئین فراتر به وسعت دل آئین ورزان، ایران زمین.

در سال ۶۷ به بهانۀ برگزاری نخستین جشنوارۀ نمایش های آئینی و سنتی، فراخوانی منتشر شد و همچو چاووشی صلا در دادیم:

هرکه دارد به دلش شور و نوا بسم الله                            هرکه دارد سر همراهی ما بسم الله

گوئی که آن فراخوان به مثابۀ علمی شد تا زنان و مردان غیرتمند و عاشق و هنر دوست از گوشه به گوشۀ خاک وطن، هریک به وسع و میزان تجربۀ خویش با نثار نقد جان و بذل مال، در برپائی آئینی مشارکت کنند. این جشنواره رفته رفته خود به آئینی بدل شد که سنتها و آئین های بومی اقلیم و ملیتها ی مختلف ایرانی را در قالب یک آئین ملی در آغوش گرفت.

در آغاز چند گروه انگشت شمار از نمایشگران به این دعوت لبیک گفتند و رفته رفته، شبیه خوانان و نقالان و خیمه شب بازان و برپا کنندگان معرکه  و آئین ورزان و …. به جمع گردانندگان علم جشنواره پیوسته، تا اینکه در جشنوارۀ نوزدهم شاهد حضور کودک سه ساله تا پیرمرد هشتاد و چند ساله هستیم.

اگرچه این اقبال عمومی بسیار میمون و مبارک و دلگرم کننده است لیکن باید مراقب بود که ادب و آداب آئین و سنت، سنت نمایش بومی، به دست فراموشی سپرده نشود. به همین جهت یادگیری و کوشش در حفظ دست آوردهای پیشینیان و پرهیز از سهل انگاری و خام دستی امری است لازم و حتمی. امید آنکه عَلَم این آئین ملی و با شکوه، همچون کشور عزیزمان ایران، دیر پا و استوار به دست هنرمندان آگاه و کوشا سالیان سال به اهتزاز و گردش درآید.

آمین یا رب العالمین

داود فتحعلی بیگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *