پیام علی جنتی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر


علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر پیام داد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه آغاز سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، پیامی را صادر کرد.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

«به گواه تاریخ، هنر نمایش در گونه‌های متفاوت از آیین‌ها و سنت‌های نمایشی ایرانی تا صورت‌های نوین تئاتری، نقش به سزایی در هویت فرهنگی جامعه ما داشته است. تئاتر همواره تصویری از باورها و اندیشه‌های انسان‌ساز و تعالی‌بخش را در هیات هنری شریف بازتاب داده است.

نهاد تئاتر را می‌توان سامان‌بخش وجدان جمعی، ‌امکانی آگاهی‌بخش و یکی از کوشش‌های اساسی نخبگان در شکل دادن ساختار مطلوب اجتماعی به شمار آورد. این نهاد موثر شامل ارکانی است که گاهی کاستی یا توانایی آن، شاکله اجتماعی و فرهنگی جامعه را متاثر خواهد کرد. در این میان،‌ نظام‌های چهارگانه تولید، توزیع، حمایت و مصرف آثار نمایشی ستون‌های اساسی این نهاد را شکل داده‌اند و توانایی‌های هر کدام خصلت‌ها و هویت این هنر را تعیین می‌کنند.

در ایران عزیز ما، و در تاریخ تکوین و استقرار این هنر، فراز و نشیب‌هایی در عملکرد هر یک از این ارکان وجود داشته و جشنواره‌های تئاتر بیش از هر امکان دیگری این ضعف و قوت‌ها را نمایان کرده است.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری ایران، هرساله نمایی از این ویژگی‌ها را آشکار ساخته و از کیفیت عملکرد این ارکان متاثر بوده است و گاه به ناگزیر بار نقایص موجود را به دوش کشیده است.

سی و چهارمین دوره این جشنواره می‌کوشد با تغییراتی آرام، دیدگاه «تولید محور» تئاتر را جایگزین عادت «جشنواره محوری» موجود کند. با این امید که کاستی‌های نظام تولید، توزیع و حمایت از آثار نمایشی در بیرون جشنواره سامان مناسبی بیابد و جشنواره تئاتر فجر تنها نمایانگر کیفیت آثار به اجرا درآمده در یک سال تئاتری باشد.

«نسل نو»،‌ «مرور تئاتر ایران»، «تولیدات تازه»، «تئاتر ملل»، «تئاتر خیابانی»، «مسابقه نمایشنامه‌نویسی»، «مسابقه و نمایشگاه عکس» و «مسابقه و نمایشگاه پوستر» هر کدام با هدفی مشخص و برای طیفی از علاقه‌مندان به هنر تئاتر در نظر گرفته شده‌اند و میزبان پدیدآورندگان سخت‌کوش و خوش‌ذوق هنرهای نمایشی و رشته‌های وابسته به آن هستند.

برگزاری جشنواره سی و چهارم علاوه بر تهران، در شش استان آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، فارس و یزد، نشان از تلاش‌ جشنواره برای تمرکززدایی و توجه به قطب‌های تئاتر استانی دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری اهتمام اصلی خود را معطوف به حل مشکلات حوزه تئاتر و پدیدآورندگان آن نمود و از این پس نیز این مسیر را تا کاهش یا رفع موانع و مشکلات پیش رو ادامه خواهد داد.

امیدوارم در سالی که به عنوان سال هم‌دلی و هم‌زبانی نام گرفته است، با همکاری و هم‌دلی هنرمندان و تمامی دست‌اندرکاران ساحت هنرهای نمایشی در کشور، ارکان تولید این هنر گرانقدر به جایگاه شایسته و در خور نام ایران هنرپرور ارتقا یابد. اینجانب ضمن تبریک این رویداد خجسته، برای تمامی هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی آروزی بهروزی، شادکامی و موفقیت بیشتر دارم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *