پیام معاون هنری وزیر ارشاد برای جشنواره آیینی و سنتی


سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برپایی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیامی را برای این رویداد فرستاد.

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که به مناسبت برگزاری جشنوراه نمایش های آیینی و سنتی منتشر کرده بر این نکته تاکید داشته است که مأموریت تئاتر نه فقط بازآفرینی خط به خط آیین‌ها که نوآفرینی جستارهایی است که می‌تواند به جویایی و پویایی مخاطبان و مانایی آیین‌ها و پاسخگویی به پرسش‌های انسان معاصر ختم شود.

متن پیام معاون امور هنری به این شرح است:

«آیین‌ها، چراغِ چگونه زیستنِ گذشتگان و نمایه‌ نمایانی برای امروزیان است که سزاوارتر زندگی کنند و نظم و نظام اجتماعی خود را مبتنی بر آموزه‌های روزگار کهن و مُلهم از مواریث ماندگاری بنا نهند که در خیرخواهی و خلاقیت‌ورزی آن‌ها خللی وارد نیست. مردمان روزگار ما قد برافراخته‌اند که در چیستی و هستی خویش مستغرق باشند و از مواهب گنجینه‌های علمی و عملی پیشینیان برخوردار گردند. هنر با معنابخشی به آیین‌ها و آداب و باورها، تبلور این اراده و پیوند دهنده‌ انسان دیروز و امروز و از میان هنرها، «تئاتر» به جستجوی خلق کارکردی روزآمد از آیین‌ها در برابر ابتلائات روزگاری است.

مأموریت تئاتر نه فقط بازآفرینی خط به خط آیین‌ها که نوآفرینی جستارهایی است که می‌تواند به جویایی و پویایی مخاطبان و مانایی آیین‌ها و پاسخگویی به پرسش‌های انسان معاصر ختم گردد. هر چند گونه‌های متمایز نمایشی هم چون پرده‌خوانی، خیمه شب بازی، نقالی و تخته حوضی می‌توانند زادگاه این نوزایی و نونَواری در شمار آیند اما عبور از کارکرد کلیشه‌ای و قالب‌های اجرایی این گونه‌های نمایشی جز به هم‌افزایی علمی و کارآمدتر کردن مولفه‌های بر اساس الگوهای آکادمیک و آموزه‌های پژوهشی میسر نخواهد بود. آرمانی که مشفقانه باید از دو سوی این صحنه پیش چشم قرار گیرد و به یگانگی، تبلور اصالت و هویت ایرانیان محسوب گردد و در آمیختگی جان عالمان و عاملان، جهانِ هنر، آوردگاه آگاهی و رستگاری باشد.

به اعتقاد مجریان، جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر آیینی سنتی نه یک رویکرد تکلیفی که رویدادی زایاست که ضرورت‌های این عصر را با توشه‌ آیین‌ها و سنن ایرانی متذکر می‌شود و چهره به چهره با عوارض و آلام عصر «نو»، نوشدارو از آلاء «سنت» می‌طلبد. برای تعمیق تئاتر در چهار ضلع زمانه‌ خویش، ثبت و ضبط آیین‌ها و آداب و روزآمدی آن فریضه‌ای است که این تدارک عظیم بدان آرمان و آرزوست.

به فروتنی و با سپاس از همه‌ همکارانم که در برگزاری این دوره از جشنواره، اندک دریغی نداشتند، نیایش‌خوان این اقبال و این نعمت خواهم بود که هر چه هست از آن اوست و بس.»

نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *