در نشست تخصصی نقد جشنواره تئاتر فجر :

منتقد موفق از نگاه یک استاد یونانی


نشست تخصصی «نقد تئاتر و شبکه‌های اینترنتی آسیب‌ها و ره‌آوردها» با حضور پرفسور ساوس پانسالیدس از کشور یونان روز یکشنبه ۳ بهمن ماه برگزار شد.

 تئاتر فستیوال
به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نشست با محوریت تعریف منتقد موفق در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان عصر برگزار شد.
پرفسورساوس پانسالیدس معتقد است یک منتقد حرفه‌ای باید به دور از نگاه سلیقه‌ای ، نقد یک نمایش را بنویسد، همچنین یک منتقد نباید زندگی شخصی خود را با فضای کاری‌اش ادغام کند ؛ چرا که نزدیک شدن روابط منتقد با اعضای گروه می‌تواند نگاه او را تغییر بدهد و این امر به خودی خود باعث می‌شود تا نقد درست و عادلانه‌ای از آن نمایش نوشته نشود.
همچنین این استاد یونانی که میهمان جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر است، مخالف کار منتقدانی است که در گروه خاصی استخدام می‌شوند چرا که به باور او، این عمل باعث نوشتن نقد ناعادلانه‌ای برای گروه‌های نمایشی می‌شود.
این پرفسور یونانی خاطرنشان کرد که در کشور یونان ما به هیچ وجه اجازه نمیدهیم منتقدی استخدام شرکت خاصی بشود و برای آن گروه نقد بنویسد.
در ادامه این نشست، این استاد یونانی از منتقدان خواست تا به خودشان و کارشان ایمان داشته باشند به این معنا که اول خودشان را بشناسند و بعد شروع به نوشتن نقد برای آثار نمایشی کنند.
وی همچنین این  نکته را متذکر شد که هیچ کسی به غیر از خود منتقدان نمی‌تواند نظراتش را در نوشته منتقدان اعمال کند زیرا اگر کسی بخواهد عقیده دیگران را هم در نقد خود دخیل کند، دیگر آن نوشته، نقد درست و عادلانه‌ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *