در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

کارگردان ” من ، سیزیف ” : جشنواره تئاتر فجر برای ایران اتفاق خوبی را رقم زده است .


گروه puppetslab از بلغارستان ، نمایش ” من ، سیزیف ” را در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه برده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با ولسکا کونچوآ ( Veselka Kuncheva ) ، کارگردان این گروه انجام داده که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

ولسکا کونچوآ درباره معرفی گروه تئاتری خود به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : گروه ما به سرپرستی خانم ماریتا گولومه آ ( Marieta Golomehova ) تاکنون بر روی پروژه های مختلفی کار کرده است . بیش تر از ۲۰ سال است که این گروه فعالیت دارد و در واقع از زمان دانشجویی آن را تشکیل داده ایم و تا به حال ادامه داشته و امیدوارم تا آخر عمر هم ادامه داشته باشد . ما در این گروه بیش از ۲۰ اجرای مختلف در جشنواره های گوناگون و البته با سبک کاری متفاوت داشته ایم .

وی در رابطه با نحوه ی آشنایی خود با جشنواره تئاتر فجر افزود : قبل از اینکه به جشنواره دعوت شویم ، آن را نمی شناختم . اما بعد از آن در اینترنت جستجو کردم و فهمیدم این جشنواره واقعا به صورت گسترده و عظیمی برگزار می شود و واقعا تاثیرگذار است . چرا که در واقع گروه ها و اجراهای زیادی حتی از کشورهای مختلف در آن حضور دارند . بنابراین جشنواره تئاتر فجر واقعا برای کشور شما اتفاق خوبی را رقم زده است .

کارگردان نمایش ” من ، سیزیف ” که تا به حال تجربه حضور در جشنواره های زیادی را داشته ، در این باره توضیح داد : گروه ما تا به حال بیش از ۱۵ اجرا در کشورهای مختلفی مثل روسیه داشته و اجراهای زیادی در دور تا دور اروپا تجربه کرده ایم . البته فعالیت های ما در تئاتر فقط در رابطه با تئاتر عروسکی نیست و ما تجربه های تئاتر متفاوتی داشته ایم .

کونچوآ در خصوص شیوه اجرایی خود از ابتدای انتخاب متن تا اجرا روی صحنه اذعان داشت : ما ۹ ماه روی این نمایش کار کرده ایم که در ابتدا به صورت اجراهای خصوصی بود . در طول این ماه ها تجربیاتی را با عروسک های مختلف پشت سر گذاشته ایم . در واقع تعداد عروسک هایی که روی آن تمرین کرده ایم بیشتر از آن چیزی است که شما در این نمایش دیده اید . همچنین تمرین های زیادی روی حرکات بدن انجام دادیم تا اینکه بعد از ۸ ماه تصمیم گرفتم که دیگر کافی است و به بهترین فرمی که می خواستیم ، رسیده ایم .

او همچنین درباره قصه ی نمایش توضیح داد : این یک قصه ی تجربی است . من بر روی متن ” من – سیزیف ” آلبر کامو کار کردم و بعد از آن تلاش کردم تا به زبان فکری او نزدیک شوم . بعد از آن هم با بازیگر به واسطه ابزارهای تئاتری روی صحنه مثل موزیک ، نور ، و … تمرین کردیم . این طور شد که چرخه متن بزرگ و بزرگتر شد . این متن در واقع قصه ی زندگی انسان است . وقتی که معنای زندگی را می فهمد ، دوست دارد بیشتر و بیشتر درباره آن بداند . در نهایت که به این متن رسیدم دیگر نمی خواستم که آن را تغییر دهم . چرا که این خیلی مهم است که به متنی برسی که برای اجرای خاصی نوشته شده است .

theaterfestival-ir

او درباره معنای عروسک های مختلف نمایش در هر صحنه عنوان کرد : هر صحنه ، دوره ای از زندگی ما است . همان طور که در ابتدای نمایش دیده اید ، در صحنه اول دو عروسک سیاه و سفید روی شانه های بازیگر وجود دارد . ما معتقدیم انسان ها با این دو وجه خوبی و بدی به دنیا می آیند و این خودشان هستند که می توانند هر یک را انتخاب کنند . سپس ما زندگی انسان را وسعت دادیم و در هر صحنه به دنبال یافتن معنای زندگی می گردیم .

کارگردان نمایش ” من ، سیزیف “درباره رضایت از اجرا در جشنواره تئاتر فجر افزود : بسیار خوشحالم که در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده ام . ما برای تماشاگران بسیار خوب حرفه ای و با دیدی باز اجرا کرده ایم و از این بابت بسیار راضی هستم .

او در پایان درباره حضور خود در ایران ابراز کرد : ایران واقعا زیبا است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *