اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی چه گذشت ؟


مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی شب گذشته ، ۱۵ شهریور ماه با حضور مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر در محوطه باز تالار وحدت برگزار شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در این مراسم که با حضور مدیران و هنرمندانی چون مهدی شفیعی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی ، حجت الاسلام مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران ، داریوش اسدزاده، هوشنگ توکلی ، هادی مرزبان ، بهزاد فراهانی ، عبدالرضا اکبری، علیرضا تابش، قاسم زارع، جواد انصافی، جمشید جهان زاده، مریم معترف ، فرزانه کابلی ، فرزانه نشاط خواه، اتابک نادری، پیمان شریعتی ، اصغر همت، اردشیر صالح پور، خسرواحمدی ، محمد حسین ناصربخت و داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره برگزار شد ، رضا رفیع از طنزپردازان اجرای آن را بر عهده داشت .

در ابتدای مراسم داوود فتحعلی بیگی ، دبیر هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گزارشی را از این دوره جشنواره ارائه داد . وی در این خصوص اظهار داشت : در اولین دوره از برگزاری این جشنواره حدود ۱۱ نمایش از شهرستان های مختلف حضور داشتند و از دوره دوم یک شاخه تنومند به نام تعزیه به این نهال افزوده شد. از دوره چهارم جشنواره رقابتی شد و از دوره هفتم نیز شاهد اضافه شدن بخش پژوهشی به این رویداد بودیم که البته در حد ۳-۴ سخنرانی بیشتر نبود. از دوره نهم خیمه شب بازی و نقالی هم به جشنواره اضافه شد و در دوره یازدهم نیز شاهد اضافه شدن بخش قهوه خانه بودیم. در دوره دوازدهم نقل موسیقایی و بخش بین الملل به جشنواره اضافه شده است و از این دوره نیز بخش انتشارات وارد جشنواره شد.

وی در ادامه گفت : در بخش پانزدهم پاتوق کودک به جشنواره اضافه شد که به ثمر نشستنش را در همین دوره هجدهم با بخش جوانه های نمایش ایرانی شاهد بودیم. مطمئنا برای دوره بعد این بخش تقاضاهای زیادی خواهد داشت. من معتقدم همه فرزندان ما باید نقالی یاد بگیرند ، نه اینکه نقال شوند بلکه به این دلیل که با فرهنگ و سنت ایرانی آشنا شده و به اعتماد به نفسشان نیز افزوده شود.

تئاتر فستیوال

دبیر هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در پایان یادآور شد: این رشد کمی و کیفی که در قلمرو نمایش های آیینی و سنتی به راه افتاده است ، برای ما یک پیام دارد و آن پیام این است که فرهنگ ملی، میهنی و مذهبی خود را جدی بگیریم. مدیران بالادستی نیز باید فکری برای این همه علاقه مندی و نهضتی که برای بازگشت به فرهنگ ایران بوجود آمده، بکنند.

در ادامه ی این مراسم ، پس از اجرای شبیه خوانی گروه «دریای ولایت» از استان مرکزی که در ارتباط با شهید محسن حججی و دیگر شهدای مدافع حرم بود و پخش نماهنگ یادمان هنرمندان درگذشته به یاد هنرمندانی چون جابر عناصری، رجبعلی معینیان، ایوب بصیری، کاظم افرندنیا، اکبر نوروزی، غریب رضا مهدی پور، عباس رحمتی نیاز، اصغر نیک و … ، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در سخنانی بیان کرد: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی متنوع ترین رویداد هنری کشور است. بهره گیری از آئین و سنن و نمایش های برگرفته از آنان نه فقط یک انتخاب بلکه یک ضرورت است. من از تمام سازمانهای دولتی و غیردولتی و تشکل های مردم نهاد برای استفاده از ظرفیت در اختیار خود برای توجه به آئین ها و سنن نمایشی کشور دعوت می کنم.

تئاتر فستیوال

وی اضافه کرد: خوشبختانه امسال بخش جوانه های نمایش ایرانی محل عرضه خلاقیت ها و شناسایی استعدادهای جوانان بود. امیدوارم نسل بعدی هویت کشور را با زبان مدرن به عنوان نشانه ای از هویت کهن کشور برجسته کند.

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی با اشاره به احداث اماکنی برای اجرای مداوم تعزیه و نقالی ، گفت: وجود چنین اماکنی از ضروریات است و شهر تهران نیز به تکیه ای فاخر نیاز دارد که امیدوارم با حمایت شهرداری تهران و اعضای محترم شورای شهر در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح این مکان باشیم.

بخش بعدی مراسم اختتامیه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به بزرگداشت ۶ پیشکسوت عرصه نمایش های آیینی و سنتی اختصاص داشت که در این بخش با حضور احمد مسجدجامعی، داریوش اسدزاده، اصغر همت، خسرو طالب زاده، علیرضا تابش و مهدی شفیعی از علی قویدل (تعزیه خوان)، تقی نبئی (شبیه‌گردان، شبیه‌خوان و شبیه‌نامه‌نویس) ، مهدی چایانی (نقال)، مظفر قربان نژاد (نقال)، علی فتحعلی (بازیگر نمایش های آیینی و سنتی و غلام بابوته (بازیگر نمایش های آیینی و سنتی) به خاطر سال ها فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی تقدیر شد .

در ادامه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در سخنانی بیان کرد: زمانی که داوود فتحعلی بیگی این جشنواره را آغاز کرد آقای علی منتظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی بود. در آن زمان این میزان از استقبال وجود نداشت و کسانی که در این حوزه کار می کردند سن و سال بالایی داشتند و کارها هم از تنوع زیادی برخوردار نبود. در مقطعی قرار شد این نمایش ها را در مجامع بین المللی به نمایش بگذاریم اما نگران بودیم که آنها با این آثار اتباط برقرار نکنند و هنر ایران به درستی معرفی نشود اما دقیقا برعکس شد و خارجی ها استقبال زیادی از نمایش های ما کردند.

تئاتر فستیوال

وی ادامه داد: در طول این سالها به این دلیل این هنر ماندگار شده و در بین جوانان علاقه مند پیدا کرده است چون این آثار روایت زندگی را به صورت چهره به چهره و بداهه به نمایش می گذارد. برخی از این آثار با تاریخ هم ترکیب می شوند و از لهجه ها، گویش ها و سنت های فرهنگی- اجتماعی مختلف هم بهره می گیرند.

مسجد جامعی درباره اختصاص مکانی برای اجرای نمایش های آیینی و ستی اظهار کرد : سالها قبل پیشنهاد دادم زمینی که در کنار تئاتر شهر قرار دارد تبدیل به «تکیه شهر» شود که مانند تکیه دولت باشد حتی مجموعه نقشه های این تکیه هم آن زمان در فرهنگستان هنر موجود بود. به هر حال برای آن فضا کاربری دیگری تعریف شد اما امیدوارم در دوره جدید مدیریت شهری شاهد گسترش بیشتر فرهنگ و هنر در شهر باشیم.

اجرای نقالی توسط نقال خردسال آندیا حیدری و اجرای رقص آذری توسط گروه آیلان به سرپرستی توحید حاجی بابایی که توسط هنرمندان کودک و نوجوان اجرا شد ، از دیگر بخش های این مراسم بود .

بخش پایانی مراسم نیز به معرفی برگزیدگان و تقدیر از هنرمندان نمایش های آیینی و سنتی اختصاص داشت. در این بخش محمدحسین ناصربخت بیانیه کانون های نمایشی را قرائت کرد و عنوان کرد که تعدادی از فعالان این حوزه به عنوان برگزیده معرفی می شوند.

در ادامه از حسین تفنگدار برای نگارش نمایشنامه «راز نقل آخر»، عسل عصری ملکی برای نگارش نمایشنامه «چهل گیس»، علی عزیزی برای نگارش مجلس شبیه «کین ایرج» قدردانی شد.

برگزیدگان کانون تخصصی نمایش های آیینی و سنتی نیز به این شرح اعلام شدند :

اسماء رنجبری نقال کودک از تبریز ، آندیا حیدری نقال خردسال از کرمانشاه ، حسین ربیعی بخش خیمه شب بازی و گروه شبیه خوانی دریای ولایت به سرپرستی مهدی دریایی در بخش شبیه خوانی به عنوان برگزیده معرفی شدند .

جایزه ویژه علی نصیریان نیز به گلاب آدینه برای اشاعه نمایش ایرانی اهدا شد که نورا هاشمی دختر وی به جای او جایزه اش را دریافت کرد.

همچنین حسین جمالی به جهت تلاش پیگیر در تولید نمایش های خلاقه و حضور در ادوار مختلف جشنواره، وحید شاهینی برای حضور مستمر در نقش سیاه در نمایش های شادی آور، علی جباری به سبب حضور مستمر در عرصه موسیقی نمایش های شادی آور سنتی، شاهین علایی نژاد به سبب بازی در نمایش های شادی آور و وحید نفر برای تلاش مستمر برای حضور در نمایش های مختلف آیینی و سنتی مورد قدردانی قرار گرفتند.

تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *