به گزارش تئاتر فستیوال ، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر ، سینما و تلویزیون شنبه ۱۷ فروردین ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، احمد مسجدجامعی رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر و هنرمندانی همچون علی نصیریان، قطب‌الدین صادقی، لیلا حاتمی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد، حسن فتحی، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، رضا بنفشه‌خواه، داریوش اسدزاده، ابوالفضل پورعرب، بهزاد فراهانی، همایون اسعدیان، اکبر زنجانپور، منیژه محامدی، سیاورش طهمورث، سعید داخ، امیریل ارجمند، جمشید گرگین، پرویز پورحسینی، کوروش زارعی، هادی مرزبان، شهرام کرمی، اسماعیل خلج، محرم زینال زاده، مهدی شفیعی، حسن پورشیرازی، پرستو صالحی، محمد حاتمی، محمد شیری، حبیب رضایی و… در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح آغاز شد ، شهرام گیل‌آبادی مدیر عامل خانه تئاتر ، در سخنانی کوتاه گفت: فقدان بارز عشق و محبت زنده‌یاد جمشید مشایخی به مردم، برای خانواده بزرگ تئاتر جبران‌ناپذیر است.

وی افزود: آخرین وصیت مشایخی این بود که باید قلبمان را بشوییم و در خدمت مردم باشیم. ما نیز باید یاد بگیریم در کنار مردم باشیم و خانواده تئاتر به خود می‌بالد در شرایط سخت در کنار مردم باشد و در شرایط سختی که مردم ما امسال شروع کردند کنارشان باشند.

سپس ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به اینکه دردانه‌ای دیگر از عالم هنرهای نمایشی از میان ما رفت، گفت: چنین هنرمندانی عاشق مردم و عاشق کار فرهنگی و هنری بودند و جمشید مشایخی یکی از شایسته‌ترین‌هایی است که همیشه همراه مردم بود. صحنه تئاتر برای او مقدس بود و همیشه وقتی به صحنه می آمد خاک صحنه را می بوسید. او زندگی خود را سالها وقف هنر کرد و اینجا همه با عشق آمدند.

وی اضافه کرد: جمشید مشایخی همواره در تاریخ هنرهای نمایشی این مملکت باقی می‌ماند و ما باید مکان‌هایی را به نام چنین هنرمندانی نامگذاری کنیم. البته در سالن‌های تئاتر این اتفاق افتاده ولی چرا در سالنهای سینما این کار صورت نمی‌گیرد؟ هرچند امیدوارم بحثهایی که برای نامگذاری کوچه محل زندگی‌اش شده، عملی شود تا آن کوچه که با حرف جیم و شروع نام جمشید است به اسم او ثبت شود. جمشید مشایخی زنده و پایدار است و همواره در ذهن ما باقی می‌ماند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم بیان کرد: جمشید مشایخی نان به نرخ روز نخورد، بلکه نان به خون جگر خورد که ماندگاری هنر این مملکت جز به خون دل امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: او از آن‌ها بود که ماه را از آسمان با گیسوی هنر خود به زمین کشید. سپاسگزار همه کسانی هستیم که در این سال‌ها در دوره بیماری این هنرمند از وی پرستاری کردند.

در ادامه علی نصیریان هنرمند پیشکسوت عرصه بازیگری به جایگاه آمد و گفت: اول از مردم نازنین تشکر می‌کنم که در مراسم وداع ایشان تشرف آوردند و نیز از دیگر هنرمندان و مسئولان.

او در حالی که متاثر بود خطاب به پیکر جمشید مشایخی گفت: سر مراسم تشییع آقای انتظامی هم گفتم که من انتظار نداشتم اینجا بیایم. من می‌خواستم برای روی صحنه رفتن کنار شما بیایم. من این چند صباح حال خوشی نداشته و ندارم چون همسری که یار و یاورم بود را از دست دادم. بعد مشایخی، رشیدی و انتظامی. این‌ها ضربه هایی به پیکر من بودند چون من از این‌ها بودم.

علی نصیریان سپس با بیان خاطره‌ای یادآور شد: قبل از اینکه دولت و هنرهای زیبا در تئاتر کار جدی کنند، ما در یک خانه‌ای تئاتر تمرین می‌کردم. سال ۳۶ با آقای مشایخی آنجا آشنا شدم که آن زمان کارمند تشکیلات تئاتر بود. برای کاری یک بازیگر کم داشتیم که از ایشان دعوت کردم و او استقبال کرد و بعد در چند دوره جدا با هم کار کردیم. این کار کردن ما چند حُسن داشت، یکی تمرین کردن ما با هم بود و بعد معرفی شدن به مردم. آقای مشایخی در آن دوران خوش درخشید مخصوصاً که خوش تیپ هم بود.

وی ادامه داد: او بعدها در سنگلج هم خوش درخشید و سپس به سینما رسید که در این سه مقطع به جایگاه و درخشش ویژه‌ای دست یافت. یک‌بار دیگر فیلم «گاو» را ببینید که در همان نقش کوتاه چه کرد و می‌بینیم که واقعاً نقش کوچک وجود ندارد اما بازیگر کوچک ممکن است داشته باشیم. آقای مشایخی عزیز یکی از ستون‌های اساسی هنرهای نمایشی ایران بود و وقتی این‌ها می‌روند، این بنا به نظرم سست می‌شود. هر چند مطمئنم هر نسلی هنرمندان با استعداد و خلاق خود را دارد و جای ما پُر می‌شود اما این را هم نمی‌شود نگفت که هر کس جایی دارد و کسی مثل مشایخی جایش پُر نمی‌شود. آقای مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت و خودجوش بود و این ویژگی را همه ندارند. مرام او بسیار پایبند سنت‌های پسندیده انسانی و اخلاقی بود که حافظ و سعدی می‌گویند و من ایشان را در این جهت تکریم می‌کنم.‌

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز در ادامه این مراسم در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به منش و اندیشه جوانمردانه جمشید مشایخی تأکید کرد: این هنرمند پهلوانی را نه بازی که زندگی کرد.

وی ادامه داد: تسلیت ما در صدا و سیما و رسانه ملی را بپذیرید و ما به شما هنرمندان و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوییم. امروز با این سیل دهشتناک روز کمک مردم به مردم است و مشایخی همیشه کمک‌یار مردم بود.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز ضمن تسلیت در سخنانی گفت: با آغاز سال نو مردم درگیر سیل ویرانگر شدند و در آخر نیز استاد جمشید مشایخی را از دست دادیم. همه می‌دانند این هنرمند چه منش و شخصیتی داشت، ما باید از این هنرمند درس جوانمردی یاد بگیریم.

وی افزود: متاسفانه این اواخر در فضای مجازی از کلماتی استفاده کردند که درست نبود. چون استاد مشایخی عاشق آواز و غزل بود، به یادش چند بیت می‌خوانم.

در پایان سام مشایخی فرزند این بازیگر با حضور در جایگاه گفت: دوست داشتم از مردم عزیز و مهربان که قدر هنر و هنرمند را می‌دانند تشکر کنم، مخصوصاً در این سال‌ها که فضای مجازی رونق گرفت مردم به پدر من خیلی محبت داشتند.

او با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری مراسم پدرش، گفت: من مطمئنم پدرم از این شکوه حضور ملت خیلی خوشحال است.

سام مشایخی همچنین بیان کرد: خیلی‌ها دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران بود اما با احترام به این هنرمند می‌خواهم بگویم ما که کمال الملک داشتیم، الان جمشید مشایخی سینمای ایران را از دست داده‌ایم.

این مراسم با برگزاری نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی به امامت حجت ‌الاسلام سیدمحمود دعایی به پایان رسید و پیکر این بازیگر به خانه ابدی در قطعه هنرمندان تشییع شد.