تاریخ انتشار : ۲۶ - آبان - ۱۳۹۴   بخش : اخبار اختصــاصی

نشست خبری نمایش “ترور” به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی ، صبح یکشنبه ، ۲۴ آبان ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در این نشست که با حضور عوامل این نمایش همچون حمیدرضا نعیمی ، کاظم هژیرآزاد ، بهزاد فراهانی ، محمد ساربان ، فرید قبادی ، آیدین الفت ، سعید ذهنی ، رضا حیدری ، رضا مهدی زاده برگزار شد ، با اظهار گلایه هایی از جانب کارگردان این نمایش همراه بود .

دکتر علی جنتی، کجاست حمایت از تئاتر؟

حمیدرضا نعیمی با اعلام اینکه نمایش “ترور” سرانجام با هزاران زخمی که برداشت، پنج‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه با یک تیم بزرگ و نام‌آور روی صحنه خواهد رفت ، سخنان خود را آغاز کرد : آن هم بعد از ۹۰ روز تمرین در دخمه‌ای به نام “پلاتوی یک” که طبق تعریف و تشریح کارشناسان با بهترین پلاتوهای دنیا برابری می‌کند!

او با اشاره به هشت ساعت تمرین روزانه افزود: در این پلاتو ۱۰ روز تمام بسیاری از بازیگران با ماسک؛ تمرین بیان و بدن می‌کردند چون از تمام کانال‌های عبور هوا، ریزگردهایی در حد آنچه در آبادان و مناطق غرب وجود دارد تمام تالار را دربرمی‌گرفت.

نعیمی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به مسولان به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس جمهور گفت : آیا مسوولان ما از این جان‌هایی که دارد پیر می‌شود حمایت می‌کنند یا اصلا برایشان مهم است؟ در روزهایی که تحریم وجود داشت می‌گفتند، انشاءالله تحریم‌ها برداشته شود مشکلات حل می‌شود اما ۱۰ سال دیگر هم که تحریم نباشد فرهنگ جزو اولویت‌ها نخواهد بود و بدا به حال ملتی که کتاب‌خوانی در آن جایگاهی ندارد . امسال سال تئاتر است اما جناب آقای وزیر، دکتر علی جنتی، کجاست حمایت از تئاتر؟ در سالی که به نام تئاتر نامگذاری شده حتی ۲۰ درصد از بودجه تئاتر اختصاص پیدا نکرده است.

تئاتر فستیوال

او ادامه داد: آقای رئیس جمهور لطفا بیایید تئاتر ببینید. بدون محافظ هم بیایید. هیچ کس از تئاتر به شما گزند نمی‌رساند. بگذارید ما نیز در کمال امنیت برای شما تئاتر اجرا کنیم چرا که مملکتی که تئاتر، سینما و موسیقی ندارد فرهنگش دچار اشکال می شود. اینکه در خیابان نزاع دو جوان را می بینیم یا فحاشی، ادبیات زننده برخی و مسایل دیگر که ما را عصبی می کند دلیلش خشونت جامعه ای است که اگر توجه درست به تئاتر، سینما و موسیقی در آن وجود داشت به این مسیر نمی افتاد.

کارگردان نمایش “فاوست” بیان کرد: آقای رئیس جمهور سه سال گذشت. تمام وعده‌هایی که دادید در حد وعده باقی مانده است و انشاءالله در چهار سال آینده پروژه‌های عمرانی را باید افتتاح کنید. می‌دانم این رسم است، اما بیایید “ترور” را ببینید و برای هنرمندان این مملکت دست بزنید. رنج‌هایشان را بشنوید. زمان برای حرف زدن تمام شده آقای رئیس جمهور و آقای وزیر، وقت عمل است.

وقتی تئاتر را ترک می‌کنم ، یعنی ایران را ترک کرده‌ام

تئاتر فستیوال

بهزاد فراهانی که یکی از بازیگران نمایش “ترور” است و نقش اشعث‌ابن قیس کندی را در این نمایش بازی می‌کند، با بیان اینکه حرف‌های اصلی را حمیدرضا نعیمی زده ، گفت : من فقط یک حرف دارم و آن هم این است که به زودی ایران را ترک می‌کنم . اما به مجلسی‌های محترم می‌گویم ۱۰ سال است که شما را دعوت می‌کنم مجانی بیایید تئاتر ببینید، چون شما نمایندگان مردم ما هستید و باید بدانید در فرهنگ این مردم چه خبر است. ما به شما تعظیم هم می‌کنیم، فقط بیایید و ببینید.

وی در پایان درمورد رفتنش از ایران توضیح داد : من دیگر تئاتر روی صحنه نمی‌برم . وقتی تئاتر را ترک می‌کنم ، یعنی ایران را ترک کرده‌ام ،  در این کشور نمی‌شود تئاتر کار کرد.

هفت هنر ما چشم انتظار هدف‌گذاری و تنظیم سیاست‌های کلان دولتی هستند

تئاتر فستیوال

کاظم هژیرآزاد ضمن اعلام اینکه مسائل خارج از تئاتر را بهزاد فراهانی و حمیدرضا نعیمی گفته‌اند، درمورد نمایش “ترور” گفت: هنوز هم ترور انتحاری انجام می‌شود که یکی از نمونه‌های آن روز گذشته در فرانسه اتفاق افتاد . ۱۴۰۰ سال پیش قبیله خوارج، چنین تروریست هایی داشتند، البته نمی‌توانیم بگوییم که آن‌ها ایدئولوژی‌هایی نظیر همتایان کنونی خود داشته‌اند، اما با سیاست و کشورداری مخالف بودند و طبق معیارهای امروز، می‌توانیم آنها را آنارشیست بدانیم.

هژیرآزاد در مورد شرایط امروز هنر در ایران گفت: هفت هنر ما چشم انتظار هدف‌گذاری و تنظیم سیاست‌های کلان دولتی هستند. امیدوارم پس از ۳۰ سال این قوانین تدوین شوند تا معلوم شود مسائل هنرمندان عرصه‌های مختلف ناشی از چیست . در این حوزه باید سیاست‌ها مشخص شود.

امیدوارم نگرانی‌های ما پایان پذیرد

تئاتر فستیوال

محمد ساربان یکی دیگر از بازیگران نمایش “ترور” با بیان این که خیلی اهل گله و شکایت نیستم و با اشاره به صحبت‌های دیگر هنرمندان حاضر در این نشست خبری گفت : همه این صحبت‌ها واقعیت‌های هنر ایران است . باید روزی برسد که دیگر از این مسائل خبری نباشد، امکانات تئاتر بیشتر شود تا ما نیز درمورد پیشروی هنری و امکانات بسیار گسترده‌ای که در اختیارمان قرار داده شده، صحبت کنیم. امیدوارم نگرانی‌های ما پایان پذیرد.

او یاداور شد: در جشنواره‌های فجر گاهی از کوچک‌ترین و غیرمطرح‌ترین کشورها نیز برای ما تئاتر می‌آورند و همه می‌بینیم و مسحور می‌شویم و تأسف می‌خوریم که چقدر عقب هستیم. اما امیدوارم برای نسل آینده ما روزی برسد تا از اتفاقات مثبتی که در تئاتر بوده و جایگاهی که در تئاتر جهانی داشته‌ایم حرف بزنیم.

امیدوارم بتوانم در پروسه اجرا به‌خوبی از عهده ایفای نقشم بر بیایم

تئاتر فستیوال

فرید قبادی که نقش ابن ملجم را در نمایش “ترور” ایفا می کند و حمیدرضا نعیمی از او به عنوان یکی از ستاره های تازه ی تئاتر ایران نام برد ، در سخنان کوتاهی گفت : همه اعضای گروه به من کمک کردند و امیدوارم بتوانم در پروسه اجرا به‌خوبی از عهده ایفای نقش کاراکتری بر بیایم که در متن خلق شده و در تمرینات شکل گرفته است.

او افزود : این اثر جزو معدود اتفاقاتی است که در آن یک تیم دست به دست هم دادند تا اتفاق جذابی بیفتد من پیش از این کار تئاتر کرده‌ام ولی فکر می‌کنم در حوزه تئاتر با این نمایش معرفی می‌شوم و خوشحالم که این امر در اثر نعیمی‌اتفاق می‌افتد.

به‌دنبال جریانی شریف برای بازگشت به تئاتر بودم

تئاتر فستیوال

سعید ذهنی آهنگساز نمایش “ترور” که پس از شش سال دوری ، به عرصه آهنگسازی تئاتر بازگشته است، در مورد فاصله گرفتن خود از این عرصه  گفت: در این مدتی که به دلایل صنفی از آهنگسازی تئاتر دوری کرده‌ام، بسیار دلتنگی برای من به وجود آمد و دوست داشتم به این حوزه برگردم اما کارهایی که به من پیشنهاد می‌شدند، مورد علاقه من نبودند چرا که به‌دنبال جریانی شریف بودم که آقای نعیمی “ترور” را به من پیشنهاد کرد و من پذیرفتم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه در آثار گوناگونی با مضمون‌های مختلف همکاری کرده است، گفت : هنوز نمی‌دانم در این مملکت کار ارزشی چیست در حالی که موسیقی جای خود را دارد و درباره موسیقی-تئاتر پیش از این با چهار وزیر صحبت کردم که فقط لبخند آن‌ها یادم مانده است. من هیچ‌گاه متوجه نشدم که ارزش از منظر مسئولان چیست و هیچگاه هیچ حمایتی در تئا‌تر ندیده‌ام.

وی تاکید کرد: در این اثر ، موسیقی ، سعی نکرده اتفاقی برای خودنمایی باشد موسیقی اثر دراماتیک و در خدمت کار است و من افتخار دارم که این کار به صورت پنج به یک میکس می‌شود و احترام به گوش تماشاگر گذاشته می‌شود تا به درستی موسیقی را بشنود.

متاسفانه در ایران طراحی و مهندسی صدا به هیچ وجه جدی گرفته نمی‌شود

تئاتر فستیوال

آیدین الفت طراح صدای نمایش “ترور” از این که به مساله مهندسی صدا در تئاتر ایران کم پرداخته می‌شود، انتقاد کرد و گفت: برخی از مسئولان از من می‌پرسند مگر به‌غیر از صدای بازیگران در نمایش‌ها صدای دیگری هم وجود دارد؟

او با بیان اینکه دراین نمایش طراحی صدا برای اولین بار در جهان با سیستم ساراند عمودی برای مخاطبان ارائه می‌شود، توضیح داد: سیستم ساراند عمودی ابداع خود من است و باعث می‌شود تا ما صدایی را متمایز با هرآنچه تاکنون شنیده‌اید در نمایش بشنوید. سیستمی که دراین نمایش به کار گرفته شده برای اولین بار در جهان اتفاق می‌افتد و تمام این‌ها برای احترام به مخاطب است. متاسفانه در ایران طراحی و مهندسی صدا به هیچ وجه جدی گرفته نمی‌شود و در جشنواره فجر نیز بخشی با این عنوان نداریم. من امیدوارم که دبیر کنونی جشنواره فجر این بخش را به مسابقه اضافه کند.

در صحنه اول نمایش ۱۴۳۷ مکعب مربع روی صحنه قرار می گیرد

تئاتر فستیوال

رضا مهدی‌زاده طراح صحنه نمایش که ششمین تجربه همکاری خود با حمیدرضا نعیمی را پشت سر می‌گذارد، گفت: پس از فاجعه‌ای که پیش آمد و طی آن پیشانی تئاتر شهر فرو ریخت، ما عقب‌نشینی نکردیم و به‌جای آن تلاش کردیم موقعیت دیگری به‌وجود آوریم و کمی بیشتر به بعد تئاتریکال نمایش “ترور” بپردازیم.

وی افزود : در طراحی مجدد این اثر بر حسب اتفاق به تابلوی نقاشی محصول آلمان و آمریکا برخوردم که در جنبش‌های هنری قرن ۲۰ حرف زیادی داشت. استفاده از معکب مربع در بخشی از نمایش که به عنوان کعبه و هم نشینی کاراکترهای تروریست با این شکل آغاز شد و در صحنه اول ۱۴۳۷ مکعب مربع روی صحنه قرار می گیرد که بر اساس پس زمینه‌های فکری یونان باستان است.

طراح نور باید به تمام هنرهای بصری آگاه باشد و هنرهای دراماتیک را بشناسد

تئاتر فستیوال

در پایان رضا حیدری طراح نور نمایش ضمن اعلام این خبر که “ترور” آخرین فعالیت او در حوزه طراحی نور تئاتر است، گفت: برخی تفاوت میان طراح نور و شخصی را که پشت میز می‌نشیند، نمی‌دانند. من به‌دلیل قول‌ها و وعده‌هایی که برای بهبود شرایط تئاتر داده شده است اما به آنها عمل نمی‌شود، از طراحی نور تئاتر خداحافظی می‌کنم. در ایران ورود به سالن تئاتر به‌عنوان جنگ تلقی می‌شود و رفتار پرسنل سالن‌ها و مسئولان آنها با عوامل نمایش خصمانه است.

حیدری در مورد طراحی نور یک اثر نمایشی گفت : طراح نور باید به تمام هنرهای بصری آگاه باشد و هنرهای دراماتیک را بشناسد او باید از زمان متن خوانی سر تمرین‌ها حاضر شود و از همان زمان ایده‌هایش را بپروراند.

او با معرفی کردن نعیمی‌به عنوان شریف‌ترین کارگردانی که تا کنون با آنها کار کرده اظهار کرد: نعیمی‌برای تک تک تماشاگران ارزش قائل است عصبانی می‌شود برای صندلی‌های سالن زیرا فردی که روی آن می‌نشیند برایش ارزشمند است. من تاکنون با کسی کار نکرده ام که اینقدر به نور اهمیت دهد.

گفتنی است نمایش “ترور” به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی از ۲۸ آبان ماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود .



نظر شما:





نمــا فــستیوال