حسن معجونی : پروژه «میکرو لیو» در وهله اول یک پروژه پژوهشی است./ گزارش نشست رسانه ای پروژه «میکرو لیو»


نشست خبری دومین دوره پروژه «میکرو لیو» ، صبح دیروز ، ۱۵ مهر ماه با حضور حسن معجونی ، سرپرست گروه تئاتر «لیو» ، کیوان سررشته، مدیر موسسه فرهنگی هنری «نوروز هنر» و خبرنگاران حوزه تئاتر برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، پروژه «میکرو لیو» که اولین دوره آن در سال ۹۰ در فرهنگسرای ارسباران به اجرا درآمد ، دومین دوره خود را از ۲۵ مهر ماه با همکاری موسسه فرهنگی ، هنری “نوروز هنر” و تماشاخانه موج نو با نمایشی به کارگردانی الکا هدایت آغاز می کند و با اجرای ۶ نمایش در اسفند ماه به پایان خواهند رساند .

حسن معجونی در ایتدای این نشست با بیان این که این پروژه یک پروژه بین رشته‌ای است ، در توضیح سبک میکروتئاتر گفت : هنوز هیچ تعریف دقیقی برای میکروتئاتر صورت نگرفته است و ما قصد داریم که با این ۶ اجرا آن را تعریف کنیم، به همین دلیل است که فراخوانی برای این برنامه ندادیم و فقط جلساتی را بر مبنای نمایش‌هایی که سال ۹۰ در فرهنگسرای ارسباران به صحنه بردیم، برگزار کردیم که نتیجه‌ی آن ۶ نمایشی است که از اواخر مهر ماه به صحنه‌ می‌رود . البته فراخوان اجراهای سال بعد را اوایل دی‌ماه امسال پخش خواهیم کرد.

تئاتر فستیوال

وی افزود : اگر بخواهیم بگوییم میکروتئاتر به چه سبکی در تئاتر نزدیک‌تر است ، می‌توانیم از سبک نمایش عروسکی نام ببریم . از آنجا که این سبک هنوز تئوریزه نشده و خود را تعریف نکرده است ما فقط می‌توانیم محدوده آن را تعریف کنیم و بگوییم که همسایه‌هایش چه سبک نمایش‌هایی هستند، ما همچنین جلساتی را هم برای شکل دادن به این مفاهیم تئوریک برگزار خواهیم کرد.

کارگردان نمایش «آسانسور» در ادامه درباره ایده شکل‌گیری «میکرو لیو» گفت : در گذشته معمولا عادت داشتم پیش از آغاز تمرین نمایش ، ماکتی از آنچه در ذهن داشتم را ترسیم کنم و همه آنچه علاقه داشتم در اجرای اصلی اتفاق بیفتد را به تصویر بکشم. این کار جذابیت زیادی داشت و امکانات متفاوتی را در اختیارم قرار می‌داد که گستردگی زیادی داشت. اما هر قدر در تمرین‌ها پیش می‌رفتیم و  به اجرا نزدیک می‌شدیم با حضور بازیگران و براساس شرایط ، جهت ایده‌ها تغییر می‌کرد. بنابراین تصمیم گرفتم همان ایده میکروتئاتر را برای فاصله گرفتن از محدودیت‌ها اجرایی کنم چون رسیدن به یک فضای فانتزی امکان‌پذیر بود.

معجونی اضافه کرد: مدل حرکت من در این سبک تئاتر ، مانند هنر مفهومی است که حرکت را از آن بگیرند و فقط ایده را نگه دارند. در اولین کاری که در این سبک انجام دادم ، ماکتی به اندازه سالن‌های موجود تئاتر را تعریف کردم و مدل تئاتر کاغذی‌ را که در آن کاغذی وجود نداشته باشد را ساختم؛ می‌خواستم در آن ماکت ساخته‌ شده‌ی بزرگ، آدم‌ها را بچینم و اجراهایی را با این شکل انجام دهم که شاید به سبب رسیدن به یک فضای فانتزی، امکانش در تئاترهای معمولی نباشد.

سرپرست گروه تئاتر «لیو» ادامه داد: در ادامه ماکت را نگه داشتیم و چیزهای دیگری مانند اسباب بازی را به آن اضافه کردیم. همچنین از همه این چیزها با یک دوربین فیلمبرداری می‌شد که در حین نمایش در یک پرده بزرگ به نمایش در می‌آمد. اصرار من برای نمایش آن به دلیل جان بخشی به کار بود.

کارگردان نمایش «پدر عزیزم» با اشاره به نقش عروسک‌ها و اشیاء در این نوع تئاتر اضافه کرد: من همیشه دوست داشتم به مقوله‌ی جان دادن به عروسک‌ها حمله کنم چرا که هیچ وقت نمی‌فهمیدم با اینکه می‌دانیم عروسک‌ها واقعی نیستند، چرا این همه علاقه داریم که آنها را واقعی جلوه دهیم و این همه اصرار برای باور به این کار، من را متعجب می‌کرد.

وی همچنین درباره اینکه مخاطبان «میکرو لیو» را چه طیف‌هایی تشکیل می‌دهند، گفت: پروژه «میکرو لیو» در وهله اول یک پروژه پژوهشی است و مخاطبش در ابتدا  آشنایان این فعالیت‌ هستند که متشکل از دانشجویان و مخاطبان فعالیت‌های گروه «لیو» می شوند. وقتی این پروژه به جایگاه مناسبی برسد، طیف مخاطبان گسترده‌تری را مدنظر قرار خواهیم داد.

کارگردان نمایش «باغ آلبالو» درباره مشارکت مخاطب در میکرو تئاتر به مانند تئاتر شورایی، متذکر شد: درگیری مخاطب در میکرو تئاتر از جنس دیگری است و با تئاتر شورایی متفاوت است. در میکرو تئاتر تخیل مخاطب درگیر است و مدیوم و ژانر آن با تئاتر شورایی فرق می‌کند.

تئاتر فستیوال

در پایان این نشست ، حسن معجونی با بیان اینکه دوره جدید میکرو تئاتر با اصلاحاتی مواجه بوده ، گفت : به عنوان نمونه می‌توان به فاصله گرفتن از تمرکز بر داستان‌های کوتاه ایرانی اشاره کرد که در دوره قبل مورد نظر بود اما در دوره جدید هیچ محدودیتی قائل نمی‌شویم و کار به نوعی بینارشته‌ای پیش می‌رود.

 وی افزود : شاید «میکروتئاتر» عقب‌نشینی من از اجرای صحنه‌ای نمایش و رسیدن به نقطه‌ای است که ایده‌ها تازه در حال شکل گرفتن هستند و این موضوع برایم دغدغه است.

دومین دوره پروژه «میکرو لیو» با اجرای ۶ نمایش به کارگردانی الکا هدایت، حسن معجونی ، کیوان سررشته، مهدی چاکری، مرجان پورغلامحسین، هما ساداتیان و همکاری موسسه فرهنگی ، هنری «نوروز هنر» از ۲۵ مهر ماه در تماشاخانه موج نو کار خود را آغاز خواهد کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *