دکتر کوپال: دهم مهرماه ، روز نمایشنامه نویس در ایران ثبت شود


به همت بنیاد رادی مراسم بزرگداشت زنده یاد اکبر رادی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تولد این هنرمند فقید ، عصر روز گذشته ، جمعه ۱۸ مهرماه ، با حضور جمع کثیری از هنرمندان پیشکسوت  و جوان تئاتر ، در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

تئاترفستیوال

به گزارش تئاترفستیوال ، در این مراسم هنرمندان نام آشنایی چون هادی مرزبان ، ایرج راد ، محمد چرم شیر ، حمیدرضا نعیمی ، امین زندگانی ، الیکا عبدالرزاقی ، ایوب آقاخانی ، دانیال حکیمی ، صبا کمالی ، صدرالدین شجره به همراه حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی ، رییس مجموعه تئاترشهر و سایر هنرمندان تئاتری حضور داشتند.

در ابتدا رییس هیئت مدیره بنیاد رادی ، حمیده بانو عنقا بخش کوتاهی از آخرین مصاحبه اکبر رادی را خواند.

در ادامه عطاالله کوپال که اجرای مراسم را نیز بر عهده داشت با اشاره به این که اگر الان اکبر رادی زنده بود در آغاز هفتاد و ششمین سالگرد زندگی خود می بود ، گفت : پس از مرگ ایشان جمعی از شاگردان و علاقه مندان و خانواده ایشان تصمیم گرفتیم برای این که نام و آثار ایشان باقی بماند بنیادی را تاسیس کنیم.

وی با بیان این که وظیفه اصلی بنیاد تا اکنون کار پژوهشی است ادامه داد :  کار اصلی بنیاد این است که به بهانه رادی درباره تئاتر معاصر ایران و همچنین ویژگی های آثار و قلم او تحقیق کند.

تئاتر فستیوال

سپس از بهزاد صدیقی دعوت کرد تا گزارش کوتاهی درباره فعالیت های بنیاد رادی ارائه دهد.

مدیر داخلی و مسئول روابط عمومی بنیاد ، در رابطه با دوره های فعالیت هفت ساله بنیاد رادی توضیح داد : دو دوره فعالیت نمایشنامه خوانی به صورت جدی توسط هنرمندان سرآمد کشور انجام شده است . همچنین سه دوره همایش پژوهش رادی شناسی برگزار شده که جلد اول کتاب این همایش توسط نشر قطره به چاپ رسیده است . همچنین کتاب دوره دوم همایش نیز که در تابستان امسال در همین مکان برگزار شده بود ، به زیر چاپ رفته است.

او درباره برنامه های پیش روی بنیاد اذعان کرد : چهارمین همایش مـلـــی رادی با حضور اصحاب فرهنگ و هنر ، در دو بخش پژوهشی و بخش مسابقه نمایشنامه نویسی در سال ۹۴ برگزار خواهد شد.

وی همچنین به فعالیت های بنیاد در بخش ترجمه و بخش بین الملل  و نقش پررنگ خانم فریندخت زاهدی تاکید کرد .

تئاتر فستیوال

در ادامه مراسم ، کلیپی از آثار اکبر رادی و پوستر نمایش هایی که در سالهای مختلف از نمایشنامه های این نویسنده گرانقدر به روی صحنه رفته است ، به نمایش درآمد.

سپس دکتر بختیاری به روی سن حاضر شد و گفت : ما باید ثابت کنیم آقای رادی در ذهنیت مردم کشورش زنده و عزیز است و هر سال جای بیشتری در ذهن مردم می یابد.

وی تصریح کرد : باید از کشورهای اروپایی یاد بگیریم چگونه یک فیگور کوچک ادبی شان را به حدی بزرگ می کنند که برایش دوره دکتری تعریف می کنند . ما وظیفه داریم این آدم را وارد عرصه علم و دانشگاه کنیم . کسی مثل شکسپیر ، ژورنال ، کرسی و دانشکده به نام او داریم . ما هم باید برای رادی این کار را کنیم.

و پیشنهاد کرد یک کتابچه مفصل و دقیق از آثار مربوط به استاد رادی حتی در قالب یک پایان نامه تنظیم شود تا براساس آن بنیاد بتواند از کسانی که می خواهند کار پژوهشی انجام دهند حمایت کند.

در ادامه دکتر کوپال از طرف بنیاد رادی اعلام کرد : ما از وزیر ارشاد ، رئیس هنرهای نمایشی و یا هر کسی که این صدا را می شنود تقاضا می کنیم ، روز ۱۰ مهرماه را  که سالروز تولد اکبر رادی ست ، به عنوان روز نمایشنامه نویس در ایران ثبت شود.

بخش بعدی مراسم به روخوانی قسمت هایی از صحنه سوم نمایشنامه “آهسته با گل سرخ” ، یکی از آثار رادی ، به کارگردانی فریدون محرابی اختصاص یافت که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

قسمت پایانی مراسمِ بزرگداشت ، تقدیر از محمد چرمشیر ، علیرضا پارسی ، صدرالدین شجره و هادی مرزبان بود.

تئاتر فستیوال

محمد چرمشیر ، نمایشنامه نویس که تقدیرنامه خود را از ایرج راد دریافت کرد، خطاب به حمیده بانو عنقا همسر زنده یاد اکبر رادی گفت: من برخلاف همکارانم در چند سالی که فعالیت هنری دارم جایزه‌ای نگرفته‌ام. یک بار مدال نوشین به من اهدا شد که به آن افتخار می‌کنم و تقدیرنامه‌ای که امروز از طرف آقای رادی دریافت کردم جای عزیزی برایم خواهد داشت.

عطاالله کوپال در هنگام خواندن نام هادی مرزبان برای دعوت به روی سن به منظور دریافت لوح یادبود ، اشاره طنزآلودی به مشکلات به وجود آمده هنگام اجرای نمایش ” تانگوی تخم مرغ داغ” کرد و از او خواست توضیح مختصری درباره اتفاقات به وجود آمده بدهد.

حاضرین به هنگام حضور هادی مرزبان برای دریافت لوح ، ایستاده وی را تشویق کردند.

و در ادامه حمیده بانو عنقاء بعد از اهدا لوح یادبود با تقدیر از هادی مرزبان که بیشترین نمایشنامه‌های رادی را به صحنه برده است، گفت: آقای مرزبان جزو خانواده ما هستند. سی سال زمان کمی نیست که من خدمت ایشان هستم و ایشان در خدمت آثار رادی.

کارگردان نمایش “تانگوی تخم مرغ داغ ” بعد از تشکر از خانم عنقا و بنیاد رادی گفت : من جوایز زیادی را در طول این سال ها دریافت کرده ام ولی این لوح برای من فرق می کند و آن را در دفتر کارم قرار می دهم .

نمایش «تانگوی تخم ‌مرغ داغ» که چندی پیش در میانه اجرا توقیف شد و گروه اجرایی همراه با نمایندگان اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری در دادسرا حاضر شدند ،  با اشاره به ناراحتی مغزی که برای خودش پیش آمد توضیح داد:  ۳۳ سال پیش  وقتی نمایش “پلکان” به روی صحنه رفت یک آقایی در روزنامه نوشت ما هیچ وقت در نمایش “پلکان” پله اش را ندیدیم !! پس پله اش کجاست که می گویید پلکان ؟! و حالا بعد از ۳۰ سال این اتفاق افتاد . دوستان “تانگوی تخم مرغ داغ” را که دیدند گفتند : ” مرزبان که هست ، فرزانه کابلی هم که هست ، پس دارند تانگو می رقصند! “

کارگردان آثار رادی ادامه داد : نتیجه این شد که فشــار ها آن قدر زیاد شد که یک روز در مرکز هنرهای نمایشی موتور سوزاندم . در حالی که آن روز خودم متوجه نشدم چه اتفاقی برایم افتاده است . به هر حال من تا لب مرز هم رفتم و من را قبول نکردند . و حالا دیپورت شده از آن دنیا هستم.  حالا هم برگشتم و به همت دوستان و به کوری چشم دشمنان تا وقتی باشم ، نمایشنامه های رادی را کار می کنم.

وی همچنین در رابطه با نام نمایشنامه به نوشته ی رادی در مقدمه کتاب “تانگوی تخم مرغ داغ” اشاره کرده است و گفت : « و اما اسم این کتاب خودش از یک نمایش دیگری ست. در عهد پهلوی ، در ساواک تخم مرغ داغی به مردان می نهادند و مردان از درد بالا و پایین می پریدند و خودشان را به زمین می کوبیدند و ساواکی ها می نشستند و لذت می بردند . »

تئاتر فستیوال

 صدرالدین شجره نیز که لوح یابودش را از آقای صدیقی دریافت نمود با بیان خاطره‌ای کوتاه از اکبر رادی گفت: حساسیت او بر واژگانش سبب شد آوا شناسی را از او بیاموزم. آقای رادی تعریف زیبایی از هنر داشت و می‌گفت هنرمند منشور میراث تاریخ است. مشعلی است در دست تو که آهسته می‌سوزد شهابی است بلند که در شبی تاریک از جان مردم جهیده است.

علیرضا پارسی بازیگر وکارگردانی که در رشت فعالیت می‌کند نیز از لوح خود را از حسین طاهری دریافت کرد و از وی تقدیر شد.

عطاالله کوپال در پایان از ویژه برنامه های یک هفته ای رادیو در رادیو نمایش به مناسبت زادروز رادی خبر داد . وی یادآور شد فصل سوم برنامه “چهارفصل تئاتر ایران” ، به آثار این نمایشنامه نویس پرداخته خواهد شد و در فصل بعدی ، چهارم ، آثار محمد چرمشیر خوانده می شود.

گفتنی ست ویژه برنامه بزرگداشت اکبر رادی هر ساله توسط این بنیاد برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *