شبی مملو از یاد و خاطره ی هنرمندان درگذشته / گزارشی از مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال ۹۴


سال یک هزار و سیصد و نود و چهار نیز اندک اندک به پایان خود نزدیک می شود و همچون سال های دیگر با تلخی ها و شیرینی های بسیاری همراه بوده است . یکی از تلخی های گریزناپذیر زندگی انسان ، از دست دادن دوستان و نزدیکانی است که جای خالی نبودنشان برای همیشه در قلب و ذهن ما باقی می ماند .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، به رسم هر ساله که در روزهای پایینی سال مراسمی برای یابود هنرمندان درگذشته برگزار می شود ، امسال نیز مراسمی با عنوان “آیین چراغ خاموشی نیست ” به یاد هنرمندانی که در سال ۹۴ آن ها را از دست داده ایم ، در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد .

در این مراسم که با حضور خانواده های هنرمندان از دست رفته همراه بود هنرمندان و مدیرانی چون علی مرادخانی معاون هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمود صلاحی رئیس رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران ، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر، غلامحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران ، شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ، بهزاد فراهانی ، رضا کیانیان ، کیومرث پوراحمد ، فریدون شهبازیان ، پری ملکی ، فاطمه راکعی ، لوریس چکناواریان ، داوود گنجه ای ، محمدعلی طالبی و … نیز حضور داشتند . البته قرار بر این بود که محمدباقر قالیباف شهردار شهر تهران نیز در مراسم حاضر باشد که به دلایلی نتوانست در این مراسم حضور یابد .

در ابتدای مراسم یادبود هنرمندان درگذشته که اجرای آن را علیرضا غفاری مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ، برعهده داشت ، مجید رجبی معمار به عنوان مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن خوشامدگویی به خانواده‌های درگذشتگان و هنرمندان حاضر در مراسم ، گفت : امشب چهارمین دوره مراسم تجلیل از هنرمندان درگذشته، توسط خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. تلاش کردیم با حفظ این سنت، مجلس را با حضور خانواده‌های این عزیزان برگزار کنیم و تعداد زیادی از آنها نیز از راه‌های دور و نزدیک در مراسم امشب حضور دارند. امیدواریم با زنده نگه‌داشتن یاد اهالی فرهنگ و هنر و ادامه دادن به سنت تکریم، زمینه قدرشناسی از این عزیزان را فراهم آوریم؛ قدردانی از کسانی که ستاره‌های درخشان فرهنگ و هنر کشور هستند.

تئاتر فستیوال

با پخش کلیپی تصویری از هنرمندان درگذشته و صحبت های محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران ، این مراسم ادامه یافت . محمد سریر ضمن گرامیداشت یاد درگذشتگان گفت: امسال هم در طلیعه سال نو هم‌چون سال‌های پیش، این ساعات را با یاد و خاطره عزیزان درگذشته سپری می‌کنیم. کسانی که یادشان در ضمیر ما حک شده است. اثرات فقدان اهالی فرهنگ و هنر بر جامعه، برای نسل‌ها برجای خواهد ماند. آنها افرادی بودند که با درخشش خود آثاری خلق کردند که افق‌های تازه‌ای به روی ملت ما گشود. این عزیزان در واقع سرمایه‌های ملی سرزمین ما بوده‌اند و آثارشان برای تداوم سرفرازی فرهنگ ما جاودانه است. بزرگ‌ترین سرمایه این سرزمین همین یادگارهای فرهنگ و هنر است که پابرجا مانده و خواهد ماند. برای تمام هنرمندان و اهالی فرهنگ آرزوی سلامتی دارم.

از دیگر برنامه های مراسم یادبود پخش تصاویری از هما روستا ، رونمایی از کتاب درگذشتگان سال ۱۳۹۴ و امضای پوستر این مراسم بود که چهره‌هایی هم‌چون محمد سریر، مجید رجبی معمار، کیومرث پوراحمد، علی مرادخانی، محمود صلاحی ، رضا کیانیان، بهزاد فراهانی، حمیدرضا نوربخش، شهرام گیل‌آبادی ، لوریس چکناواریان ، غلامحسین مختاباد ، پری ملکی ، فریدون شهبازیان ، محمدعلی طالبی و … به روی سن آمدند و به یادگار پوستر “آیین چراغ خاموش نیست” را امضا کردند .

لوریس چکناواریان، رضا کیانیان ، فریدون شهبازیان ، غلامحسین مختاباد ، محمدعلی طالبی ، فاطمه راکعی از جمله هنرمندانی بودند که در سخنانی به هنرمندان درگذشته و جایگاه والای هنر و هنرمند پرداختند .

 پخش تصاویری از مرحوم محمدعلی اینانلو و استاد عزت الله انتظامی که به مشکلات و بیماری های هنرمندان می پرداخت ، از دیگر کلیپ هایی بود که برای حاضرین در سالن پخش شد .

همچنین مراسم یادبود هنرمندان درگذشته با اجرای قطعات “وطنم” ، “خوشه چین” ، “ایران” و “سرود وطن” توسط سالار عقیلی ادامه یافت که البته حریر شریعت زاده با ساز پیانو و هنرمند دیگری با ساز تنبک عقیلی را برای این اجرا همراهی کردند . سالار عقیلی قطعه “ایران” را نیز تقدیم به کسانی کرد که در عرصه هنر و عرصه‌های دیگر برای این مرز و بوم زحمت کشیده اند.

تئاتر فستیوال

از دیگر سخنرانان این مراسم می توان به محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد . صلاحی ضمن اشاره به وظیفه‌ی نهادهایی مانند خانه هنرمندان ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توجه به مشکلات عرصه فرهنگ و هنر گفت : به‌رغم کارهای فراوانی که در این عرصه صورت گرفته، اما نسبت به ساحت مقدس هنر که جلوه‌گاه تجلی خداوند است، هنوز کارهای زیادی لازم است انجام شود و همه ما وظیفه داریم بیشترین تلاش خود را به خرج دهیم.

سخنران پایانی این مراسم ۳ ساعته علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بود . وی ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این مراسم گفت: در کتاب عزیزان درگذشته تصویر بسیاری از دوستان را می‌بینیم و با عبور از قطعه هنرمندان بهشت زهرا، متوجه می‌شویم چه انسان‌های خوبی را از دست داده‌ایم. کسانی که عمر خود را صرف تعالی فرهنگ کشور کردند. از این جهت برگزاری این برنامه در خانه هنرمندان ایران، امر مبارکی است. برگزاری این برنامه‌ها به ما یادآوری می‌کند به فکر هنرمندانی باشیم که در قید حیات هستند و تلاش‌های آنهایی که حضورشان غنیمت است را پاس بداریم؛ کسانی که آثارشان ذخیره‌ای برای آیندگان این سرزمین و انگیزه‌ای برای جوانان برای حرکت در این مسیر است. هم‌چنین جا دارد از شهردار تهران و همکارانش تشکر کنیم که در خصوص قطعه هنرمندان نهایت همکاری را داشته‌اند. قطعه هنرمندان بهشت زهرا فضایی خاص به‌وجود آورده که دیدار عزیزان از دست رفته را برای ما با شادی همراه می‌کند. امیدواریم مشکلات موجود برای قطعه هنرمندان به دلیل کمبود جا، باز هم با مساعدت شهرداری برطرف شود. آرزو دارم عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین هر روز درخشان‌تر شود و ما نیز امکانات لازم برای اینکار را فراهم کنیم.

تئاتر فستیوال

و در نهایت مراسم “آیین چراغ، خاموشی نیست”  با تجلیل از خانواده های زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور، هما روستا،‌ مهران دوستی، علی‌اصغر یوسفی، نیما پتگر، محمدعلی اینانلو، ایرج کریمی، مرتضی ندایی و محمد دُرپور و اهدای لوح به خانواده هنرمندان درگذشته سال ۹۴ به پایان رسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *