ایستاده در برابر تندباد جنگ


 یادداشتی بر نمایش «ایستادن بر فراز یک اتفاق» به کارگردانی روزبه اختری

تئاتر فستیوال

« ایستادن بر فراز یک اتفاق » چه از حیث محتوا و شیوه روایت چه از نظر فرم ، یک کار متفاوت در حوزه تئاتر دفاع مقدس محسوب می گردد . نمایش تماشاگر را با خود به سال های دور می برد ؛ احلام دختر عرب زبان ایرانی ساکن خوزستان دل به یک سروان مرزبان عراقی می بندد در حالی که همزمان مورد توجه پسرعمویش عماد نیز هست . وصلت سروان با احلام ، فرجام خوشی ندارد . احلام پس از ازدواج به مرور متوجه اخلاق و رفتار خشن مرد عراقی می شود . اختلافات زناشوئی بین آن دو بالا می گیرد و سروان بارها احلام را مورد ضرب و شتم قرار می دهد . او تصمیم می گیرد به عراق کوچ کند اما احلام حاضر به ترک وطن نیست . سروان احلام را در روزهای پایان بارداری به شدت کتک می زند سپس به عراق می رود . زن حین زایمان می میرد . سال ها بعد سروان در بازگشت به ایران با دختر نوجوانی به نام احلام مواجه می شود . دختر که از سروان ترسیده ، از دست او می گریزد و خود را داخل صندوقی  محبوس کرده و جان می سپارد . سروان که بعد از مرگ دختر ، دریافته که او فرزند خودش بوده ، اقدام به خودکشی می کند . بخش عمده ای از خط داستانی این نمایش یادآور فیلم سینمایی « عروس آتش » (خسرو سینائی ) است . « ایستادن بر فراز یک اتفاق » ریشه در فرهنگ مردم عرب زبان خوزستان دارد . در رفتار و گفتار احلام و سروان ، نشانه های بسیار ظریف و دقیقی از خاستگاه فرهنگی و ویژگی های بومی این کاراکترها مشهود است که به کار تشخص بخشیده است . این خاستگاه و ویژگی ها منحصر به کاراکترها نیست بلکه در انتخاب آکسسوار ( وسایل صحنه ) ، طراحی صحنه و لباس و موسیقی با کلام و بی کلام نمایش نیز قابل ردیابی است . صحنه در تمام بخش ها بسیار خوب چیده شده است . وسایل و اشیائی از قبیل قاب عکس خاک گرفته ، گلدان های شکسته ، فانوس واژگون و … از ماهیت ویرانگر جنگ خبر می دهند . میزانسن ها کاملا هدفدار و در خدمت موضوع هستند . هم کارگردان هم نویسنده به خوبی ایجاز را رعایت نموده و دستیابی به یک ضرب آهنگ سریع را در دستور کار خود قرار داده اند از همین رو نمایش هرگز در روایت موازی  دو داستان از ریتم نمی افتد . اگر چه برخی از دیالوگ ها به کلیشه نزدیک شده اند اما خوشبختانه شعاری از آب درنیامده اند . حرکات و ژست های بازیگران طراحی خوبی دارند در این زمینه می توان اشاره کرد به بازی سروان با فندک و حرکات ریتمیکش مقابل عکس صدام ، اطوارها و شیطنت های احلام و تسبیح انداختن عماد . نقطه اوج نمایش یعنی خودکشی سروان ، تأثیر عمیقی بر تماشاگران گذاشته و فشار روانی شدیدی بر آن ها وارد می کند . بازی حرفه ای روزبه اختری در « ایستادن بر فراز یک اتفاق » فقط یک اتفاق نیست . بازی بسیار مواج ، بدن قابل انعطاف و ارتباط گیری عمیق با پارتنرها از جمله امتیازاتی است که این بازیگر مستعد از آن برخوردار است . اختری با نمایش « ایستادن بر فراز یک اتفاق » ثابت کرد که چراغ تئاتر دفاع مقدس همچنان روشن است .

دکتر شهرام خرازی هاتئاتر فستیوال

 

يک نظر ثبت شده است .

  1. شبنم گفت:

    آموزنده و خوب بود . ممنون از آقای خرازی

پاسخ دادن به شبنم لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *