” آپارت/مان ” : نمایشی ساده ، دغدغه مند و بی ادعا


یادداشتی بر نمایش ” آپارت/مان ” به کارگردانی کیوان سررشته

یادداشتی بر نمایش آپارتمان

کیوان سررشته این روزها نمایشی را به روی صحنه برده که شاید نه تنــها دغــدغه شخصــی او بلکه حرف دل بسیاری از ما باشد . در روزهایی که حرف از بالابودن شاخص های آلایندگی هوا و ساخت و سازهای بی رویه در گوشه و کنار این شهـر ، دغدغه ی خیلی ها شده ، تغــییر کیفیت زندگی نسبت به گذشته ، در این نمایش به خوبی نشان داده می شود و شــرایط حال حاضر را نقد می کند ، الــبته نه با زیاده گویی و نه نصیحت گونه و نه مدعی . تنها آن چیزی که هست را به نمــایش می گــذارد و با تصــویرسازی هایش به مخاطب اجازه ی یادآوری گذشته ی نه چندان دور و فکر کردن درباره ی این تغییرات بوجود آمده را می دهد .

نویسنده در نگارش متن این نمایشنامه به دنبال مقصــر نمی گردد و حتی زیاده از حد به مسائل حاشــیه ای نمی پردازد . به انــدازه پرسوناژها را معرفی می کند و به خوبی با همان توضیحات کم ، طــبقه ی اجتماعی و سطح خانوادگی را بیان می کند . از سوی دیگـر ، سررشته چون مماس با زندگی خود این مــتن را نوشته ، بنابراین می تواند بسیار راحت هم آن را بازی کند و ارتباط خوب لازم را با مخاطب خود برقرار کند و از پس اجرای آن بر آید .

اجرای این مونولوگ ، نمره ی بالایی را در خلاقیت فــرم اجرایی به خود اختصاص می دهد . استفاده از یک سطل آب و ابــر برای به تصویرکشیدن سوژه ای که حالا تبدیل به خاطراتی شده و محو می شوند ، درست و اصولی بکار گرفته شده و جذاب است .

” آپارت/مان ”  نمایش خوبی است  . نمایشی که کارگردان آن ، سوژه ی مورد نظرش را زیست کرده و دغــدغه اش شده و به لحاظ فرم ساده ای که در اجــرا و بازی دارد به خوبی می تواند مخاطب را با خود همراه کند .

مرجان سادات هاشمی – تئاتر فستیوال 

يک نظر ثبت شده است .

  1. تئاتر فستیوال گفت:

    سلام خدمت مخاطبین عزیز
    به علت بروزرسانی سایت در روز گذشته ، متاسفانه برخی از دیدگاه های شما مخاطبین عزیز حذف شده است . تئاتر فستیوال عادت ندارد نظر مخاطبان را چه مثبت باشد و چه منفی ، حذف کند و به این مسئله افتخار می کند .
    از شما عزیزان تقاضا می شود در صورت تمایل مجددا دیدگاه خود را زیر مطلب مورد نظر بگذارید تا بتوانیم از دیدگاه شما بهرمند شویم .
    از توجه شما همراهان همیشگی تئاتر فستیوال سپاس گزاریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *