آرش شریف زاده : اگر تئاتر عروسکی به روز نشود ، نمی تواند با کودک امروز ارتباط برقرار کند .


نمایش “بنیامین و بن تن”نوشته بهرام جلالی پور که ویژه مخاطب کودک است ، در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به کارگردانی آرش شریف زاده در تالار هنر به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر عروسکی

آرش شریف زاده کارگردان نمایش “بنیامین و بن تن” در رابطه با ایده اولیه این نمایش  توضیح داد : ” نمایشنامه “بنیامین و بن تن” نوشته ی آقای جلالی پور است ، سال گذشته ایشان به من گفتند که مشغول فکر کردن  بر روی متنی در مورد بازی های رایانه ای و بچه هایی که با آن ها بازی می کنند ، هستند . ایشان در رابطه با شکل اجرایی این سوژه با من صحبت کردند و به من پیشنهاداتی در مورد اجرای این متن دادند و در نهایت ایشان متن را نوشتند و من هم سعی کردم کارهایی انجام دهم که یک مقدار متن نمایشی تر  شود. ایده اولیه کار اینگونه آغاز  شد.

وی در خصوص حضور این نمایش در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی گفت :” از همان ابتدا تصمیم داشتیم این نمایش را به صورت عروسکی اجرا کنیم ،  کار ایجاب می کرد که عروسک و بازیگر باشد . در آن لحظه به جشنواره عروسکی فکر نمی کردیم ، زمانی که جشنواره عروسکی شروع شد ما متن را ارائه دادیم و سپس در بازبینی توانستیم کار را خوب ارائه دهیم و کار پذیرفته شد و اجرای اصلی مان هم اجرای خوبی بود . ولی متاسفانه جشنواره شرایطی دارد که آن اجرایی را که در ذهنم بود نتوانستم به روی صحنه ببرم ، همچنین میزانسن ها را بر اساس زمانبندی که برای جشنواره داشتیم چیدم .

این کارگردان در رابطه با تکنیک عروسکی استفاده شده در این نمایش توضیح داد :“من سعی کردم این نمایش عروسک های مختلفی داشته باشد از این جهت که کار ایجاب می کرد ، به همین خاطر  برای رسیدن به آن  از چند تکنیک استفاده کردم . در این نمایش از تکنیک ویدئو مپینگ (Video Mapping) استفاده شده که فکر می کنم برای اولین بار است که در تئاتر کودک از آن استفاده می شود . طی صحبتی که با خانم برومند داشتم به ایشان گفتم می خواهم در “بنیامین و بن تن” از این تکنیک استفاده کنم و این اتفاق خوبی بود که در اجرای جشنواره ای این نمایش  افتاد و کسانی که آمدند و کار را دیدند ، می پرسیدند که این چه تکنیکی است ؟ این تکنیک  برای اولین بار است که در این نمایش استفاده شده و به امید خدا در اجرای عموم نیز از آن استفاده خواهیم کرد.”

کارگردان نمایش «کلوچه‌های خدا» در پاسخ به اینکه برای بچه های نسل امروز به چه سوژه هایی بپردازیم که به سمت تئاتر عروسکی  بیشتر جذب شوند ، گفت : ” بچه های امروز نسبت به بچه های دهه ۶۰ ، با توجه به نوع نگرشی  که نسبت به مسائل نمایشی و تئاتر دارند ، خیلی فرق کرده اند ، در آن زمان ما ” زی زی گولو” نگاه می کردیم اما اکنون این ها بن تن نگاه می کنند. بچه های امروز با کامپیوتر ، تبلت و موبایل سر و کار دارند و به راحتی از پس آنها بر می آیند ، پس باید با بچه های این نسل با شیوه خودشان جلو رفت .

شریف زاده در ادامه گفت : نمایش من معضل کامپیوتر و ویروس ها را نشان می دهد ، اینکه بچه ها اصلاً به فکر کامپیوترشان نیستند. در این متن نویسنده اصلا  کودک را از بازی با کامپیوتر منع نکرده است ولی به اندازه ای به او نشان می دهد که از حد نگذراند چون ممکن است کامپیوتر منفجر شود.

این کارگردان تئاتر با اشاره به پرداختن داستان های قدیمی گفت : ” ما الان هم می توانیم دوباره “کدو قلقله زن” و یا “شنگول و منگول” را به بچه هایمان نشان بدهیم و ایرادی هم ندارد . مشکل حال حاضر نوع پرداخت نمایش هایمان است زیرا هنوز دوستانی که کار کودک می کنند “شنگول و منگول ” دهه ۶۰ را به بچه ها نشان می دهند. در صورتی که داستان “شنگول و منگول” یک داستان فولکلور است و خیلی بهتر از این می شود آن را به بچه ها نشان داد . در تئاتر بزرگسال دوستانی هستند که فعالیت می کنند و با شیوه هایی که امروزه وجود دارد ، کار می کنند که خیلی هم خوب است اما در تئاتر کودک هنوز همان گونه که در دهه شصت کار می کردیم کار می کنیم . افرادی که تلاش می کنند که آن قصه ها را برای بچه امروز به روز کنند، انگشت شمار هستند . اگر ما به روز نشویم من چگونه می توانم کودکی را که مدام سرش در کامپیوتر و تبلت است را ۶۰ دقیقه در سالن برای دیدن نمایش نگه دارم و از آن لذّت ببرد .

وی افزود : ” اگر این اتفاق برای کارگردانان ، شورای نظارتی  و پیشکسوتان ما مهم باشد مطمئنا تئاتر کودک مان خیلی پیشرفت خواهد کرد .

کارگردان “بنیامین و بن تن با تشکر از ستاد جشنواره ، گفت : ستاد جشنواره بسیار زحمت کشیدند و جشنواره خیلی خوبی بود ، البته کاستی هایی هم دارد اما به نظرم  نباید خیلی به چشم مان بیاید ، چون همه با هم دوست و رفیق هستیم و اگر هم رقابتی  داشتیم ، رقابت دوستانه بود . انشاءالله در جشنواره های دیگر هم این همکاری و دوستی را ببینیم.”

شریف زاده با طرح پیشنهادی در مورد برگزاری جشنواره نمایش عروسکی گفت : ” به نظر من باید در جشنواره  اتفاق نظر مردم را بپرسیم تا رای بدهند الزاما نه به این معنی که کار منتخب را اعلام کنیم بلکه به گونه ای باشد که ما رای مردم را در جشنواره ها بتوانیم داشته باشیم ، اینکه بدانیم مردم در مورد نمایش چه می گویند تا در اجرای عموم  بتوانیم آن ها را لحاظ کنیم .

وی در پایان با اشاره به اجرای عموم نمایش “بنیامین و بن تن” گفت : من تمام تلاشم را می کنم که “بنیامین و بن تن” اجرای عموم رود چون به نظرم با کارهای قبلی ام خیلی تفاوت خواهد داشت و خیلی خوب است که از تئاتر عروسکی بتوانیم حمایت کنیم ولی حیف است که این همه تلاش کنیم و در نهایت فلان کار در سالن انتظامی ۱۵ شب اجرا بگیرد و تقریبا کمک هزینه ای هم دریافت نکند و تمام شود . امیدوارم اتفاقی بیفتد که در طول سال همپای تئاتر کودک و  تئاتر بزرگسال برای تئاتر عروسکی هم اتفاقات خوبی بیفتد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *