آنچه برگزیدگان سی و سومین جشنواره تئاتر فجر پس از مراسم گفتند


سی و سومین دوره ی جشنواره ی تئاتر فجر به پایان رسید . این مراسم در ۱۲ بهمن در تالار وحدت برگزیدگان خود را به جامعه ی تئاتری معرفی کرد . به همین بهانه تئاتر فستیوال به سراغ چند تن از این برگزیدگان رفته وبا آنها مصاحبه ای اختصاصی داشته است .

برندگان

بهزاد توماج دانش بازیگر نمایش ” بیرون پشت در ” که توانست در مسابقه ی بین الملل به همراه خسرو شهراز برای نمایش “اولیور توئیست” عنوان بهترین بازیگر مرد را کسب کند در مورد کیفیت و مدیریت جشنواره ی تئاتر فجر در سی و سومین دوره ی آن گفت : به این دلیل که همه جوان بودند ، جشنواره را خیلی دوست داشتم . جوان هایی که خوب کار می کنند و این خیلی انرژی خوبی به ما داده بود . امیدوارم که این جشنواره ارزشمند شود و هر کس به اندازه ی تلاشش رتبه کسب کرده باشد . ولی به هر حال جشنواره خوب بود ، بد نبود ! مدیریت هم فکر می کنم قابل قبول بوده باشد .

بهزادی

او در ادامه با اشاره به دیده شدن گروه نمایش “بیرون پشت در ” توسط داور ها اضافه کرد : من راضی هستم ، به این دلیل که گروه ما “پراکسیس” ، گروه “بیرون پشت در” یک گروه جوان است که واقعا عالی کار کرد ، و همچنین خوشحال شدم که  داور ها دیدند که یک گروه جوان می تواند کار هنری کند و تشویق شود . جایزه هایی که ما برای کار “بیرون پشت در” گرفتیم ، جایزه ای بود که به هنرمندان مستقل داده شد .

خسرو شهراز پس از دریافت جایزه ی بهترین بازیگر مرد در بخش بین الملل به تئاتر فستیوال گفت : خیلی حس و حال متفاوتی ندارم و خیلی اتفاق بزرگی نیافتاده است . از این موارد و مسائل همیشه هست . مهم این است که ما از یاد نبریم چه هستیم ، کجا می رویم و هدفمان چیست ؟ و احساس برتری نسبت به دیگران نکنیم و این از خصوصیات ذاتی من است .

وی در ادامه با اشاره به مدیریت جشنواره و کیفیت آن نسبت به سال گذشته بیان کرد : امسال در بخش بین الملل ، کارهایی که از خارج دعوت شدند ، متاسفانه نسبت به کارهای پارسال که استخوان دار تر بود ، خیلی غنی نبودند . در مورد مدیریت هم ، من وقتی می خواهم قضاوت کنم ، خودم را در جای طرف مقابل قرار می دهم . نمی خواهم انتقاد کنم و با وجود مشکلاتی که در تئاتر ما هست ، متاسفانه برگزاری چنین جشنواره هایی بسیار سخت شده و من از همه ی آن ها ممنونم و برایشان آرزوی موفقیت می کنم.

خیر الله تقیاتی پور از دیگر برگزیدگان سی و سومین جشنواره ی تئاتر فجر که توانست در دو بخش نمایشنامه و کارگردانی در مسابقه ی تازه های تئاتر ایران برای نمایش ” بوقلمون ” تندیس جشنواره را از آن خود کند در مصاحبه با تئاتر فستیوال گفت : خوشحالم که توانستم در بخش مسابقه تئاتر ایران حائز رتبه شوم .

تقیانی پور

او با اشاره به مدیریت جشنواره که مانند سال های گذشته بوده است گفت : ما به این شکل عادت کرده ایم . مدیریت بدی ها و خوبی ها و محاسنی دارد که دیگر عادت کرده ایم ، امیدوارم بتوانیم این جشنواره را سیستماتیک کنیم و در سال های آتی چشم اندازی داشته باشیم که قرار است جشنواره به کدام سمت برود ، امیدوارم این اتفاق بیافتد .

مه لقا باقری بازیگر نمایش ” بوقلمون ” هم در بخش بازیگری برگزیده این دوره از جشنواره ی تئاتر فجر در بخش مسابقه ی تازه های تئاتر ایران شد و در مورد کیفیت جشنواره تئاتر فجر گفت : امیدوارم روزی ، یک اتفاق خوبی پیش بیاید و یک کیفیت عالی در شان بچه های تئاتری زحمتکش داشته باشیم .

او در ادامه با بیان نگرانی در مورد داوری جشنواره تئاتر فجر گفت : راستش را بخواهید همیشه از داوری نگران بودم ، چون اهل لابی کردن نیستم . حداقل در این جشنواره در بخش مسابقه تازه های تئاتر ایران هیچ اتفاقی که مبنی بر لابی کردن باشد نیوفتاده است . برای اینکه من هیچ کسی را نداشتم که بخواهم این کار را انجام دهم  و خیلی خوشحالم که بعد از ۱۵ سال کار مداوم در تئاتر ، امروز توانستم به روی سن بروم و جایزه بگیرم .

در بخش مسابقه ی تازه های تئاتر ایران ، از دکتر قطب الدین صادقی برای نمایشنامه ی ” مروارید ” تقدیر شد . دکتر صادقی در مورد آثار حاضر در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر گفت : مثل هر جشنواره ای، در این جشنواره هم آثار درجه یک بود ، هم درجه دو و هم درجه سه . برخی از آثار خارجی خیلی خوب بودند . در بخش مرور چند کار ایرانی دیدم که خیلی آبرومند بودند . من و آقای دکتر شفیعی از انتخاب کنندگان بخش تازه های تئاتر ایران بودیم و از میان۷۰ نمایش ۱۰ مورد را انتخاب کردیم و الحق و الانصاف آن ۱۰ نمایش خوب بودند . یعنی تئاترهای محکم ، خوش فرم ، دارای محتوای ارزشمند ، بالاخره در سطح جشنواره حاضر شدند . استقبال مردم هم خیلی خوب بود  ، اغلب سالن هایی که من می رفتم واقعا ازدحام جمعیت دیده می شد . این ها همه نشانه های مثبتی است .

وی در پاسخ به سوال تئاتر فستیوال مبنی بر اینکه آیا داوری توانست عادلانه قضاوت کند توضیح داد : داوری سلیقه ای است ، در نهایت یک نفر رای اش یک چیز بود . ولی اصول همین است ، یعنی آن هایی که بالا آمدند، دارای ارزش بودند . ولی دیگر حساب جزییات است و داور نظری می دهد به عنوان مثال  ما که آثار را انتخاب می کردیم در دو یا سه مورد من و یک داور دیگر یک نظری داشتیم که نظر داور سوم متفاوت بود . بنابراین تعداد ما را فرد انتخاب می کنند تا تضارب آرا بتواند نتیجه ی خوبی داشته باشد .

سروش طاهری هم به عنوان کارگردان نمایش ” مروارید ” در سی و سومین جشنواره ی تئاتر فجر در بخش مسابقه ی تازه های تئاتر ایران برگزیده شد . او در مورد اهدای جوایز جشنواره تئاتر فجر گفت : همیشه موقعی که کسی جایزه می گیرد ، یا دلخور  است یا بیش از حد خوشحال . من نمی خواهم وارد این مباحث شوم . این نظرات شخصی ست . با این حال ، در کل جز چند موضوع که از آن بگذریم ، داوری ها داوری های مناسب و قابل قبولی بود ، اما من از چند مورد دلخور و ناراضی هستم .

طهاهری

طاهری در مورد کیفیت سی و سومین جشنواره ی تئاتر فجر گفت : آثار وارد شده نشان دهنده ی فضای کلی حاکم بر تئاتر ایران است و غیر از چند کار در بخش مسابقه ی بین الملل ، آثار قوی و درجه یک در جشنواره ندیدنم . کارهای خارجی در جشنواره خیلی بد بود . همان طور که آقای صالح پور هم گفت واقعا به دلیل کمی بودجه ، جشنواره ی امسال خیلی هم بین الملل نبود . اگر از شهرستان ها چند کار دیگر دعوت می کردند ، خیلی بهتر بود . ولی با این حال مدیریت توانست با این شرایطی که در حال حاضر  وجود دارد ، جشنواره را مدیریت کند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *