ابراهیم شاکری : “تاریخ دَوَران” یک کلاژ تاریخی است .


نمایش “تاریخ دوران” به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم شاکری از جمله نمایش هایی است که در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در تالار انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر که اولین سالی است که در این جشنواره شرکت کرده ، داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید .

تئاتر فستیوال

ابراهیم شاکری در مورد ایده ی اولیه نمایش “تاریخ دوران” گفت : تاریخ برای من جذاب است ، می خواستم روی ایده ای کار کنم که مربوط به یکی از تمدن های نابودشده اروپا است که البته از آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست . برای این کار در ابتدا ایده ساخت به ذهنمان رسید و سپس به دنبال یک ایده متن گشتیم که به درد آن بخورد تا بتوانیم از تکنیک های مختلف تئاتر عروسکی استفاده کنیم . ایده هایی به ذهنمان رسید ولی ما را راضی نکرد تا اینکه در نهایت به صورت آماتور به ایده ی این نمایش رسیدم .

وی افزود : دیدم که تشابهات تاریخی بسیاری وجود دارد ، اینکه به کشوری حمله می کنند و مردم کشورهای همسایه می ترسند . واکنش های آنها خیلی جذاب است ، افرادی که به آن ها حمله شده ، عاقبت شان معلوم است اما مردم همسایه پر از شایعه می شوند . کسانی که خود را در معرض خطر می بینند ، نمی دانند چه کنند . مردمی که خودشان در جنگ نیستند اما در معرض جنگ قرار دارند ، ترس هایشان باعث می شود که به شایعات پناه ببرند . در خاورمیانه جنگ یک مسئله عادی است و لازم نیست از آن بترسیم ، مثل نفس کشیدن شده است . در نهایت به ذهنم رسید که یک کلاژ تاریخی انجام دهم و یکسری افراد را انتخاب کنم که مخاطب ایرانی هم با آن ارتباط برقرار کند .

کارگردان نمایش “تاریخ دوران” در مورد تکنیک اجرای این نمایش یه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : این نمایش براساس تکنیک کتاب برجسته (Pop Up Book) اجرا می شود که توضیح آن پیچیده است . من آموزشی ندیده ام ، حتی در سایت های خارجی آموزش درستی وجود ندارد . من فیلم کار تمام شده را می دیدم و مهندسی معکوس می کردم . جایی برای آموزش نتوانستم پیدا کنم . تمام فضاهایی که ویدئو به اشتراک می گذارند را زیر و رو کردم اما باز هم چیزی پیدا نکردم و با مهندسی معکوس و آزمون و خطا پیش رفتم .

شاکری در پایان در مورد کیفیت برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی گفت : امسال خیلی بهتر شده است ، البته من خودم کاری ندیدم بچه ها این طور می گویند . خود خانم برومند هم در مصاحبه ای گفته بود که ما کارهایی را انتخاب کردیم که نو باشند . پس به نظرم امسال بهتر بوده است . به عنوان مثال از جشنواره به من زنگ نزدند یعنی کارها دارد خوب پیش می رود و اجازه دادند که من هم کارهایم را راحت پیش ببرم . در مورد سالن هم همه چیز خوب بود و اولین اجرایم را به راحتی پشت سر گذاشتم . با اینکه چند شب نخوابیده بودم اما خیلی اذیت نشدم و این نشان می دهد که برنامه ریزی دارند و به ما اطمینان دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *