در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

ابوالفضل طبسی : متاسفانه اکثر آیین های شادمانه رو به فراموشی است .


نمایش خیابانی ” بزم و رزم ” به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل طبسی از سبزوار از جمله نمایش هایی بود که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش آیینی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

ابوالفضل طبسی با بیان اینکه نمایش آیینی ” بزم رزم ” یک آیین یاوری است که کاشت ، داشت و برداشت و سپس آیین های عروسی که در حال حاضر به فراموشی سپرده شده است ، را روایت می کند ، در توضیح آن گفت : در این قصه درواقع بزمی برپا است که ایلچی مغول به مجلس عروسی حمله ور می شود و عروس را می دزد . مردمان دیار بیهق برای دفاع از ناموس و وطن خویش قیام می کنند و مغول را شکست می دهند که درواقع قیام سربداران یا همان نهضت سربداران شکل می گیرد . این نمایش موزیکال در مدت زمان۲۰ دقیقه با سازهای کوبه ای و سرنا روایت می شود که کاری حماسی و نشات گرفته از فرهنگ عامه ی دیار سربداران است .

وی در ادامه در مورد اجرای آیین های نمایشی در اعیاد و مراسم های مختلف در سبزوار و حفظ این آیین ها گفت : اکثر روستاها هنوز میراث دار فرهنگ عامه ی خودشان هستند و این سنت ها را نگه داشته اند و احیا می کنند ولی متاسفانه اکثر آیین های شادمانه رو به فراموشی است و در حال از دست رفتن است . اما ما در قالب مرکز مطالعات هنرهای آیینی – سنتی در شهرستان سبزوار نسبت به گردآوری این آیین ها و حوزه ی فولکلور و مردم شناسی اقدام کرده ایم و تمام این آیین ها ، هم آیین های سوگ و هم آیین های شادمانه ثبت و ضبط می شود و در قالب آثار نمایشی یا تلویزیونی یا حتی پژوهشی برای مخاطب عرضه می شود .

این کارگردان تئاتر همچنین در مورد وضعیت تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی در سبزوار و استقبال مردم از این نمایش ها توضیح داد : اگر صرفا بخواهم بگویم آیین ها ی شادمانه ، زیاد اجرا نمی شود ولی در سبزوار آیین های تعزیه های مناسبتی یا تعزیه های مضحک به صورت مستمر در حال برگزاری است . خیلی از نسخ تعزیه در سبزوار و اقصی نقاط سبزوار، در روستاها در  حال اجرا است . در ماه محرم و صفر حداقل ۶۰  مجلس تعزیه غریب و مناسبتی اجرا می شود و در این زمینه خیلی فعال است و کار می کنند . چند سال هم هست در حوزه نمایش های میدانی و آیینی دوستان در جشنواره های مختلف فعال هستند و حضور دارند . سبزوار در بخش خیابانی در حال حاضر تقریبا فعال است و بچه ها به صورت مستمر کار می کنند .

طبسی در پایان با بیان اینکه امسال اولین سالی بود که در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است ، در مورد حضور در سایر جشنواره های داخلی و خارجی گفت : ۲ سال در جشنواره مریوان شرکت کردم ،معمولا در جشنواره امام رضا شرکت داشته ام ، امسال در جشنواره یاسوج شرکت کرده ام . همچنین در جشنواره بین‌المللی لبنان که پیام آن صلح و دوستی بود ، ۲ کار از من شرکت داشت و تا پایان سال نیز دو جشنواره خارجی هست که با کارهای فرهنگ عامه و آیینی در خدمت دوستانمان در خارج از کشور خواهیم بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *