مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

احسان ملکی : در جشنواره تئاتر فجر سالن متناسب با اجرا به گروه ها داده نشده است


 نمایش ” بازگشت ” به کارگردانی احسان ملکی از شهر خرم آباد در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت . کارگردان این نمایش در گفت و گو با خبرنگار تئاتر فستیوال ، از نامتناسب بودن سالن اجرا با اثر خود ، گلایه داشت . صحبت های او درباره تجربه اجرای این نمایش را می توانید در ادامه بخوانید :

در رابطه با ویژگی های متن ” بازگشت ” بگویید . قصه این نمایش چیست و دغدغه تان برای به روی صحنه بردن این نمایش چه بود ؟

داستان نمایش ” بازگشت ” در چهار اپیزود مجزا روایت می شود . خط ارتباطی اپیزودها شخصیتی بنام یوسف است که درگیر اتفاقاتی است در گذشته و حال برایش رخ می دهد . همیشه بر اساس اندیشه ، تفکر و دغدغه هایی که از طریق تئاتر چه از لحاظ فرم و چه محتوا پیگیر آن بوده و هستم ، متن هایم را انتخاب می کنم .

متن نمایش ” بازگشت ” را هم با توجه به شناخت نزدیک به دو دهه با امین ابراهیمی ، نویسنده اثر ، انتخاب کرده ام . شاخصه های مد نظرم در این متن وجود داشت ، بنابراین تصمیم به تولید این نمایش گرفتم .

به نظر می رسد بعد از اجرای نمایش ” چیدا ” و ” هزار شلاق ” ، با نمایش ساده تری در فرم اجرایی آن رو به رو هستیم . با این موضوع موافقید ؟ در رابطه با فرم اجرایی این نمایش توضیح دهید .

خیر . با ساده بودن این اثر نسبت به آثار قبلی ام موافق نیستم ، چون این ، یک نمایش متفاوت و بسیار سخت و لبه تیغی بود که با روح و روان درگیر آن بودم . من همیشه دوست دارم در ژانر های مختلف ، اثر جدید و متفاوتی ارائه بدهم . البته با توجه به شیوه کارگردانی که در تمامی آثاری که تا به حال تولید کرده ام ، وجود دارد ، امضای کاری من در تولید این اثر هم کاملا مشخص است .

بازیگران این اجرا را چگونه انتخاب کردید و چه مدت با گروه تمرین داشتید ؟

اول از همه لازم میدانم از تک تک بازیگرانم بابت همکاری ، در این نمایش ، با تمامی سختی هایی که در کار وجود داشت ، تشکر و قدردانی کنم . تولید این اثر توسط واحد نمایش حوزه هنری استان لرستان و با همراهی هم استانی های عزیزم انجام شد .

بعد از اجرای عمومی این نمایش در شهر خرم آباد و راهیابی آن ، به بخش مسابقه تئاتر ایران ۲ در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، با توجه به شرایط سکونت بنده در تهران و دوستان همکار هم استانی در خرم آباد ، مجبور به تغییراتی در تیم بازیگران این نمایش شدم . اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر ، با حضور زری اماد ، مرتضی آقاحسینی ، امین ابراهیمی ، علی غابشی ، بدرالسادات برنجانی و مریم کاظمی به روی صحنه رفت .

در رابطه با اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر بگویید ؟ از شرایط و امکانات جشنواره راضی بودید ؟

متاسفانه شرایط اجرای نمایش ” بازگشت ” در جشنواره با توجه به پرتابل بودن دکور و شیوه اجرایی مان ، در سالن متناسب با اثر ، همراه نشد .  حتی قبل از بسته شدن جدول جشنواره ، به صورت کتبی ، توضیحات کامل را در رابطه با اجرا داده بودیم ولی با توجه به جبری که به وجود آوردند و گفتند یا باید با این شرایط کنار بیاییم و نمایش مان را اجرا کنیم یا انصراف دهیم ، با شرایط کنار آمدیم .

جالب است که بیشتر آثار دیگری هم که در جشنواره دیده ام ، در سالن متناسب با اجرایشان به گروه ها داده نشده بود . مثلا بعضی نمایش ها با آکسسوار و بدون هیچ حجم دکور ، در سالن های بزرگ با مساحت زیاد اجرا شدند . ولی اثر ما ، با وجود سازه سنگینی که داشت در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت و ما مجبور شدیم قسمتی از دکور را حذف کنیم و بر اساس سالن ، در نوع اجرا نیز تغییراتی به وجود بیاوریم . البته از مدیریت تماشاخانه ، جناب آقای گودرزی و سایر همکارانشان کمال تشکر را دارم که نهایت لطف و همکاری را با گروه ما داشتند . امیدوارم در سال های آینده ، بر اساس شرایط اثر و به صورت کارشناسی شده ، به گروه ها سالن بدهند تا گروه با استرس کمتری اجرا کند .  قطعا این نوع برخوردها در ارائه کیفیت آثار ، تاثیرات بسزایی دارد .

شما در دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر حضور داشتید . کیفیت برگزاری جشنواره امسال را چطور ارزیابی می کنید ؟

امثال گروه ما ، چهارمین حضور خود را با آثار ” هزار شلاق ” ، ” چِر ” ، ” چیدا ” و ” بازگشت ” در جشنواره تئاتر فجر تجربه می کند . جشنواره تئاتر فجر تقریبا از دوره ی سی و سوم به بعد ، با برنامه تر و کاربردی تر از سالهای قبل خود برگزار می شود . جشنواره ی امسال هم با حضور جناب آقای نادر برهانی مرند و همکارانشان طبق روند سال های اخیر ، مثبت و تاثیر گذار برگزار شده است ، گرچه در دوره سی و ششم به دبیری آقای فرهاد مهندس پور ، کمتر اتفاق مثبت و تاثیرگذاری را شاهد بودیم ! جالب اینکه ما هم در سال گذشته ، تولید جدید و در جشنواره سی و ششم حضور نداشتیم .

صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید .

ضمن تشکر از شما و همکارانتان در سایت وزین تئاتر فستیوال ، حرف ناگفته بسیار است ؛ فقط در یک جمله باید بگویم که حال این روزهای تئاتر اصلا خوب نیست ، آن را دریابید . هم سیستم مدیریت و هم خود هنرمندان ، در حال بد این هنر کاربردی ، مقصر هستد . امیدوار هستم حال تئاتر خوب شود چون هنر تئاتر ، هنر فرهنگ ساز و تاثیر گذار در یک کشور است و قطعا میتوانیم از این هنر فاخر و تاثیرگذار به بهترین شکل ممکن ، در تمامی موضوعات موجود در جامعه استفاده کنیم . امیدوارم مثل تمامی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دیگر ، تئاتر به کالای سبد خانوار تبدیل بشود و فقط هم این امر با همت خود هنرمندان و مدیریت این هنر اتفاق خواهد افتاد .

يک نظر ثبت شده است .

  1. خرم آبادی گفت:

    تبریک به آقای احسان ملکی بزرگوار به خاطر نامزد شدن کارشان در بخش های مختلف در جشنواره
    به امید پیروزی و سربلندی تان
    افتخار لرستان هستید
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *